Berit bytte operatör – då slutade tv och internet att fungera

Efter ett operatörsbyte kan Berit Bellbris varken titta på tv eller surfa på datorn. Samtidigt dröjer inkopplingen av fiber och kopparnätet stängs ner.
Mörlundabon vill nu varna andra i samhället.
– Om de funderar på att byta system ska de kolla upp innan att det verkligen funkar, säger hon.

"Jag skulle bara sätta in den i väggkontakten och så skulle det fungera", säger Berit Bellbris och visar upp routern hon fick efter att ha tecknat abonnemang hos Telia.

"Jag skulle bara sätta in den i väggkontakten och så skulle det fungera", säger Berit Bellbris och visar upp routern hon fick efter att ha tecknat abonnemang hos Telia.

Foto: Jimmy Larsson

Mörlunda2025-02-01 20:00

Nyheten i korthet

  • Berit Bellbris från Mörlunda kan inte titta på tv eller surfa på internet efter att ha bytt operatör till Telia.
  • Hon varnar andra för att byta system utan att först kontrollera att det fungerar i deras område.
  • Telia kan inte svara på vad problemet beror på.

Det började med att hon sade upp sina tidigare abonnemang för internet, tv och mobiltelefoni eftersom hon var missnöjd med sina operatörer.

– Jag bestämde mig för att gå tillbaka till Telia, säger Berit Bellbris som berättar att hon besökte en butik för att teckna nya abonnemang och få nytt sim-kort till mobiltelefonen.

Tidigare hade hon haft internet och tv via telefonjacket, men nu fick hon i stället en router.

– Jag skulle bara sätta in den i väggkontakten och så skulle det fungera.

undefined
En tekniker från en lokal firma har förgäves försökt ställa in tv-kanalerna.

Men så enkelt var det inte.

– Det visade sig att abonnemangen inte fungerade här eftersom masten var för svag. Den kunde inte ta den hastigheten som de abonnemangen var på.

Hon hade besök av en tekniker som förgäves försökte ställa in tv-kanalerna.

– Det var han som sa att masten var för svag.

Berit Bellbris ringde Telia och bad att få tillbaka det gamla systemet som gick via telefonjacket och kopparnätet.

– Då säger de att det får jag inte, därför att de håller på att ta ner ledningarna.

När hon pratade med sina grannar fick hon veta att de fortfarande har det gamla systemet.

– Det funkar sisådär, men de kan i alla fall se på tv.

undefined
I stället för att titta på tv får hon roa sig med att lösa korsord. "Det blir ganska så trist här på kvällarna."

Själv kan Berit Bellbris numera varken titta på tv eller använda internet på sin dator.

– Det enda jag har nu är mobilen. Tack och lov har jag lärt mig att betala räkningar på den.

Precis som många andra i trakten har hon beställt fiber till sin villa. Det gjorde hon redan i november 2020, men inkopplingen har ännu inte skett hos henne.

– Det verkar som att det tar väldigt lång tid.

Enligt det senaste beskedet kan inkopplingen ske tidigast till sommaren. Fram till dess får hon fördriva tiden på annat sätt.

– Tack och lov har jag sparat en massa dvd-filmer, men tar det lång tid vill jag inte se dem hur många gånger som helst. Det blir ganska så trist här på kvällarna, säger Berit Bellbris som även försöker ersätta tv-tittandet och surfandet med att lösa korsord och sticka raggsockar.

undefined
"Tack och lov har jag sparat en massa dvd-filmer", säger Berit Bellbris.

Vimmerby Tidning har varit i kontakt med Telia, som inte kan hitta några tekniska problem i Mörlunda.

– Av den analysen vi har gjort kan vi se att det är mycket bra tillgänglighet i mobilnätet både på den adressen och i området. Men det utesluter inte att det kan finnas faktorer som gör att kunden har sämre upplevelse. Vad det beror på är svårt att svara på. Vi behöver titta närmare på det tillsammans med kunden. Det kan ha att göra med den fysiska hårdvaran eller byggnaden. Om det exempelvis är ett tätt isolerat hus är det svårare för signalen att komma fram, säger William Fröding, pressansvarig på Telia.

Han uppger att det även ska fungera mycket bra att koppla upp sig mot mobilmasten för att titta på tv.

– Därför behöver vi gå in i en djupare felsökning tillsammans med kunden.

Han bekräftar att kopparnätet snart stängs ner.

– Det är sårbart för både väder och vind och lever inte längre upp till dagens behov av driftsäkerhet och kapacitet. Därför fasar vi ut kopparnätet och hjälper över våra kunder till modernare tjänster. 

Till 2026 ska kopparnätet vara helt utfasat i Sverige.

– I Hultsfreds kommun stängs nätet den 31 mars i år, så det är bara två månader kvar. Eftersom det är så kort tid finns inte möjlighet att beställa eller återgå till tjänster via kopparnätet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!