Och tåget bara kör förbi... – Nej till stopp i Mörlunda

Det är inte aktuellt med några tågstopp vid stationen i Mörlunda. Det framgår av ett svar från Peter Wretlund (S) ordförande i region Kalmar Läns kollektivtrafiknämnd.

Förhoppningar om ett tågstopp i Mörlunda grusas, när Peter Wretlund (S) svarar på en skrivelse från Hultsfreds kommun. "Man kan inte ta ett stopp, man måste ta ett helhetsgrepp" säger han.

Förhoppningar om ett tågstopp i Mörlunda grusas, när Peter Wretlund (S) svarar på en skrivelse från Hultsfreds kommun. "Man kan inte ta ett stopp, man måste ta ett helhetsgrepp" säger han.

Foto: Olof Carlson

Mörlunda2022-01-04 15:18

Sveriges Radio P4 Kalmar var först att rapportera om Wretlunds svar. 

Såväl Hultsfreds kommun som Wretlunds partikamrat i Hultsfred, Mattias Wärnsberg, hade var för sig skrivit till kollektivtrafiknämnden i akt och mening att få Kustpilen att stanna vid stationen i Mörlunda.

Men svaret från Wretlund till Hultsfreds kommun, grusar alla förhoppningar i den vägen. För tillfället i alla fall.

"Frågan om ett uppehåll för resande vid Mörlunda station har sedan tidigare varit föremål för besvarande" skriver han i sitt svar. "Vad som då klargjordes var att fler tåguppehåll skulle gå emot inriktningen att skapa en snabbare och robustare interregional trafik mellan Kalmar och Linköping".

I stället hänvisar Wretlund till att man får invänta en pågående utredning om att utveckla en pendeltågstrafik på järnvägen.

Som vi tidigare berättat ligger dock pendeltågstrafiken långt fram i tiden. Och Wärnsberg ville med sin skrivelse att KLTs ledning skulle titta närmare på om det går att hitta någon tillfällig lösning för tågstopp i Mörlunda.

Den här skrivelsen från Wretlund har fått vice ordförande i kollektivtrafiknämnden Anders Andersson (KD) att bildligen fara i taket. Av två anledningar. Kanske framförallt att skrivelsen inte tagits upp till behandling på något sammanträde.

– Vi i oppositionen har ställts helt offside i den här frågan. Och att vänta på pendeltågsutredningen, den får vi inte uppleva i vår livstid, säger Andersson.

Wretlund tar ganska lätt på kritiken och förklarar sig: 

– Det är inget ovanligt att en ordförande i en nämnd själv svarar på skrivelser. Och det här ärendet är väl genomgånget i nämnden sedan förut, säger han.

Även Wretlund har svårt att sätta en tid på när pendeltågstrafiken kan bli verklighet.

– Det handlar om att ta ett helhetsgrepp på hela banan, säger han, och få till mötesspår är en förutsättning för pendeltågstrafiken.

Han pekar på att det finns två motstående viljor i den här frågan.

– Dels de som vill ha snabbast möjliga resa mellan Kalmar och Linköping, säger han, dels också de som vill använda tåget för arbetspendling. Och vi är skyldiga att köra snabbast möjliga trafik mellan Kalmar och Linköping.

Men att försöka hitta en temporär lösning är inte rätt väg, tror Peter Wretlund, det måste till ett helhetsgrepp.

– Vi kan inte lägga till ett stopp, vi måste se till hela banan, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!