Olaf Lindström presenterar ett faktaunderlag, som han tycker saknas i debatten så här långt.
– Jag vet hur man räknar tider på järnvägen, säger han. Och jag har haft tillgång till alla dokument.
Han har studerat tidtabeller och annat, räknat och räknat igen. Och kommit fram till att det är fullt möjligt att göra ett tågstopp i Mörlunda. I alla fall teoretiskt.
– Argumentet att Mörlunda inte kan få särbehandling håller inte, fortsätter Olaf Lindström, det är direkt felaktigt eftersom Mörlunda till skillnad från andra orter som föreslagits få uppehåll, har plattform, stationen är fullt övervakningsbar för tågmöten och annan infrastruktur.
Järnvägsstationen i Mörlunda hade trafik fram till 2014 någon gång, efter nystarten 2012.
– Så det kan inte jämföras med stationer som inte haft trafik på 30, 40, 50 år, säger Olaf Lindström. Där kanske inte finns den infrastruktur som behövs.
Han pekar också på att restiderna inte behöver påverkas nämnvärt av ett stopp.
Olaf Lindström sticker dock inte under stol med att det finns nackdelar med ett stopp i Mörlunda.
– Om man tightar till stoppen i Hultsfred och Blomstermåla blir det lite mer störningskänsligt, om något skulle strula, säger han.
Men fördelarna överväger, ett stopp i Mörlunda ger fler resenärer, ingen nybyggnation behövs, stoppet behöver inte kosta mycket mer än slitaget på bromsbackarna, sammanfattar han sin utredning.