Under tisdagen påbörjades arbetet med att bygga om korsningen på riksväg 34 i höjd med Mörlunda.
Det som en direkt följd av den dödsolycka som inträffade i februari.
–I samband med stora olyckor tittar vi alltid på orsaken och vad som kan göras för att det inte ska hända igen, säger Joakim Gimby, projektledare på Trafikverket. Korsningen var felbyggd från början, nu görs den bättre och trafiksäkrare.
Trafikverkets utformare har landat i beslutet att bygga om korsningen till en i det närmaste likadan som den i söder, vid Bergs Timber. Bara räcket vid sidan av vägen kommer skilja.
– Vi tar alltså bort svängfältet, säger Joakim Gimby. Fördelarna är flera: det går inte att passera en bil som är i färd att svänga, utan bilen måste svänga av först. Därmed bygger vi bort den döda vinkel som riskerats bli tidigare. Trafikanterna tvingas också anpassa hastigheten när en framförvarande bil ska svänga.
Ser du någon risk i att nya korsningen kommer att kritiseras?
– När man gör en förändring får man alltid vara beredd på synpunkter, för oss är trafiksäkerheten viktigast.
För tillfället pågår arbetet med att ta bort asfalten i svängfältet och göra en ny slänt.
– Planen är att hålla södergående fil stängd även under onsdagen, under tiden leds trafiken om, säger Kjell Karlqvist, arbetsledare på Svevia, som utför arbetet. På torsdag morgon är det tänkt att vägen ska öppnas med sänkt hastighet och vi beräknar vara klara på torsdag, senast fredag.