"Nästan tio kronor per liter är skatt"

"De höga skatterna slår hårdast mot de som har störst behov av bilen, där samhällservice inte finns på gång- och cykelavstånd."

Moderaten Carl-Wiktor Svensson i Mörlunda vill att bensinskatten ska sänkas för de som bor på landsbygden.

Moderaten Carl-Wiktor Svensson i Mörlunda vill att bensinskatten ska sänkas för de som bor på landsbygden.

Foto: Charlotte Madestam

Mörlunda2019-03-05 15:00

I en motion till Moderaternas förbundsstämma i Kalmar län vill nu Hultsfredsmoderaternas nyvalde ordförande, Carl-Wiktor Svensson från Mörlunda, att partiet tar strid för att sänka bensinskatten på landsbygden.

I motionen föreslår han att förbundsstämman ska ställa sig bakom motionen och skicka den vidare till partistämman med krav om att tillsätta en statlig utredning, som klart avgränsar och definierar var befolkningen är mest beroende av bilen, och där kollektivtrafiken inte ersätter bilbehovet.

Carl-Wiktor Svensson föreslår en sänkning av bränsleskatten med 25 procent i de utvalda delarna av landet.

– Med en skatt på tio kronor litern, motsvarar det 2,50. Det skulle göra stor skillnad, säger han.

I motionen pekar han också på att den rödgröna regeringen sedan 2014 höjt skatten på bensin och diesel fem gånger, sammanlagt med 1,75 kronor. Nu vid senaste årsskiftet med 33 öre, på grund av den årliga uppräkningen enligt konsumentprisindex plus två procent.

"Nästan tio kronor per liter är skatt" skriver han i motionen och menar att den höga bränsleskatten slår hårt mot landsbygden.

Carl-Wiktor Svensson hoppas och tror på att få en bred uppslutning för att få den här utredningen genomförd. Inte minst som finansministern Magdalena Andersson också uppmärksammat problemet.

– Men hon är inne på linjen att göra något via reseavdragen, säger Carl-Wiktor Svensson. Men jag ser hellre att priset justeras direkt vid pumpen. Det är ju inte bara till jobbet vi kör. Bilen behövs ju också för att få privatlivet att fungera.

Miljöfrågorna har ju vägt tungt vid de senaste höjningarna av bensinskatten, men Carl-Wiktor Svensson tror ändå att det är möjligt att få miljöpartister och andra med på en sänkning.

– Det är trots allt en väldigt liten andel av befolkningen som bor på landsbygden och som skulle beröras av en sänkning, säger han. Så det kan säkert gå att få med andra partier på det här förslaget om en differentierad bränsleskatt.

Han räknar också med att ett sänkt bränslepris skulle göra landsbygden mer levande och mer attraktiv.

– Den höga bränsleskatten drabbar dessutom landsbygden extra hårt, säger han, eftersom medelinkomsten är lägre än i storstäderna. En sänkt skatt skulle dessutom öka köpkraften, vilket i sin tur är positivt för företagen och jobben.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om