Det säger Per-Inge Pettersson, (C), som i egenskap av Mörlundabo nyttjar korsningen flitigt.
Han har tidigare, tillsammans med moderaternas Åke Bergh, starkt kritiserat den södra infarten och tryckt på att den ska byggas om. Till en med svängfält.
– Så jag blev mycket förvånad när svängfältet i den norra infarten togs bort och att Trafikverket istället gjort en likadan korsning som den vid Bergs Timber, säger Per-Inge Pettersson, som förvisso är positiv till att det inte kan bli frontalkollisioner med den nya infarten.
Det var det som hände vid dödsolyckan i vintras, när en bilist körde ut på riksvägen utan att uppmärksamma att det kom en lastbil bakom en svängande lastbil.
– Det var bra att Trafikverket agerade så snabbt, så vi fick bort dödsfällan. Men – jag har tagit för givet att det skulle bli ett påkostat, bättre och trafiksäkrare svängfält, som vid södra infarten till Hultsfred. Där "glider" man av vägen på ett sätt så svängande trafik inte riskerar skymma bakomvarande, säger Per-Inge Pettersson.
Vad ser du för risker med nya korsningen i Mörlunda?
– Vi riskerar få olyckor där trafikanter kör in i varandra bakifrån, när man bromsar in för att svänga från en väg där tillåtna hastighet är 100 kilometer i timmen.
Hur tänker du nu?
– Jag trodde den här lösningen var tillfällig. Det vore positivt för både de som ska svänga av och förbipasserande om Trafikverket bestämde sig för att gör ett påkostat och bra svängfält. Det känns som man valt en snålvariant, en halvmesyr.
Vi söker Trafikverket för en kommentar.