De båda regionpolitikerna Åke Bergh (M), ledamot i utvecklingsnämnden, och Anders Andersson (KD), oppositionsråd i kollektivtrafiknämnden, vill ha besked. När kan det bli aktuellt med pendeltågstrafik på Stångådalsbanan i allmänhet och Mörlunda i synnerhet?
Infrastrukturen finns här, med både dubbelspår och perrong, ja till och med ett stationshus, som inte är något stationshus. Officiellt i alla fall.
– Därför vore det bra att börja här, tycker Mörlundabon Åke Bergh.
För en tid sedan presenterades en utredning om möjligheterna att starta pendeltågstrafik på banan. Enligt Peter Wretlund öppnar den möjligheter för tågstopp på flera mindre stationer längs banan, vilket skulle ge länsborna möjlighet att pendla med tåg i större utsträckning.
Rapporten togs fram på uppdrag av regionfullmäktige, och enligt Wretlund är det fullt möjligt. Nyckeln är ett mötesspår i Rockneby.
Men riktigt så enkelt är det inte, tror Andersson och Bergh.
– Av de stationer som räknas upp, är det bara Mörlunda som har en plattform som möjliggör tåguppehåll för av- och påstigning, säger Anders Andersson.
– Det är glädjande att utredningen visar på den här möjligheten, säger Peter Wretlund. Det som måste göras är att skapa ett mötesspår i Rockneby. Det öppnar möjlighet att ha två olika trafiksystem på banan. Dels det regionala som vi har i dag, men också pendeltåg.
Tidtabellen för satsningen i Rockneby är, enligt Peter Wretlund, cirka fyra år.
– Mötesspåret behövs för att lossa på proppen, säger han.