Ärendet dyker upp hos kollektivtrafiknämnden med ojämna mellanrum. Senast det begav sig var i februari 2021. Den här gången var återkomsten föranledd av skolelevernas och musikläraren Enn Joharis initiativ i maj, då de sjöng på perrongen i Mörlunda, för att stoppa tåget, så att de kunde åka på skolresa till Kalmar.
Den ursprungliga tanken var att det skulle tas upp som ett anmälningsärende, men Anders Andersson (KD) krävde att det i stället skulle bli ett beslutsärende.
– De har haft flera månader på sig att fundera, säger Andersson, så det borde inte vara något problem.
Men något beslut om tågstopp blev det inte den här gången heller. Trots att man har klartecken från Trafikverkets regionchef, som säger i ett brev att det är fullt möjligt att stanna tåget i Mörlunda, om bara regionen och KLT är med på noterna.
Anders Andersson fick stöd av Moderaterna och Sverigedemokraterna men det räckte alltså inte ända fram. Ärendet blev ett anmälningsärende och något beslut är ännu inte fattat.
I den infrastrukturplan som togs på mötet, framgår att ett stopp i Mörlunda kan bli möjligt först när pendeltågstrafik införs på banan.
– Det kan ske tidigast 2028-2033, säger Anders Andersson. Så det ligger långt fram i tiden enligt planen. Men när man ser att det dröjer så länge, varför inte tänka om och söka en annan lösning?