Barnens protestsång om tåg blir politisk fråga

Barnens protestsång mot att tågen inte stannar i Mörlunda klingade inte alldeles ohörd. Regionpolitikern Anders Andersson (KD) sluter upp bakom protesten.

Elevernas sångprotest på järnvägsstationen i Mörlunda klingade inte alldeles ohörd trots allt. Även om ingen politiker fanns på plats, kommer frågan om tågstopp åter igen upp i Kolletivtrafiknämnden nu i augusti.

Elevernas sångprotest på järnvägsstationen i Mörlunda klingade inte alldeles ohörd trots allt. Även om ingen politiker fanns på plats, kommer frågan om tågstopp åter igen upp i Kolletivtrafiknämnden nu i augusti.

Foto: Olof Carlson

Mörlunda2022-06-02 18:08

– Jag ser det som en praktisk lektion i samhällskunskap, säger han.

– Det handlar om att när någon gör en opinionsyttring på det här viset, en ansträngning för att göra sig hörda, så ska det framkalla en reaktion från politiker. Det är viktigt att inte nonchalera ungdomars initiativ och engagemang.

Själv skulle han varit på plats och lyssnat på sången vid stationshuset. Men så blev det inte. En planeringsmiss och ett budgetmöte kom emellan, enligt Andersson.

Nu vill Andersson återigen lyfta frågan till en politisk behandling i kollektivtrafiknämnden, som behandlade den så sent som för några månader sedan. Då blev det ett nej till tågstopp i Mörlunda, om än med liten marginal.


– Det här är sista mötet för våren så frågan kommer upp precis lagom när barnen är tillbaka i skolan igen. 25 augusti har vi nästa sammanträde. Och i det här fallet tänker han reagera, genom att på nytt lyfta frågan om ett tågstopp i Mörlunda i kolletivtrafiknämnden på Region Kalmar. Så sången har inte klingat alldeles ohörd, säger Andersson.

Anders Andersson är inte ensam kommunpolitiker att engagera sig. Åke Bergh (M) och Mattias Wärnsberg (S) är också med i kampen.

Peter Vretlund (S) ordförande i nämnden har tidigare sagt nej, men skulle det visa sig ha kommit vidare på något sätt är han beredd att lyssna.

– Det är inte min livsuppgift att säga nej, tvärtom, jag är glad över engagemang och idéer. Men det är många som vill ha tågstopp på sina orter. Och skulle de få det, får vi en helt annan typ av trafik, säger han.

En anledningen till att majoriteten säger nej, är att man fortfarande är bundna av gamla avtal, förklarar Vretlund.

– Det är saker som jag har ärvt, säger han, vi har avtal med trafikverket om ett stopp i varje kommun och det har vi att förhålla oss till.

Är det rimligt att resan Mörlunda - Kalmar ska behöva ta tre timmar och 20 minuter?

– Vi har stora utmaningar framöver inom kollektivtrafiken i länet, säger Vretlund, men vi jobbar på att hitta andra lösningar. Det är mycket som spelar in, vi är beroende av andra tågtider, av hur det blir med pendeltågstrafiken som planeras och så vidare. Vi väntar också på besked om det nya signalsystemet som behövs på banan. Det är basen för hela verksamheten. Och på den nationella trafikplanen som snart kommer.

Men något konkret svar om rimligheten kunde han inte presentera.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!