Stark oro för människors liv – så gick det sedan

Oron togs på allvar. Mörlundaborna märker nu en kraftig minskning av den tunga trafiken på Stationsvägen. "Ansvarsfullt att köra annan väg".

Lindes Åkeri använder numera inte Stationsvägen, utan ersätts av Vida för den längre sträckan, via norra infarten till Mörlunda och riksvägen. "Skönt för chaufförerna att slippa köra den smala vägen", säger VD Fredrik Linde.

Lindes Åkeri använder numera inte Stationsvägen, utan ersätts av Vida för den längre sträckan, via norra infarten till Mörlunda och riksvägen. "Skönt för chaufförerna att slippa köra den smala vägen", säger VD Fredrik Linde.

Foto: Charlotte Madestam

Mörlunda2021-02-10 17:30

Det säger Kjell Rådholm som var en av de utmed Stationsvägen i Mörlunda som lyfte det olämpliga i att tung trafik använde den smala och krokiga vägen som en genväg genom den östa sidan av samhället, från väg 717 till väg 23/34.

En väg som barn använder för att ta sig till skolan.

– Det var främst dem och cyklister jag tänkte på, vilken risk det innebär när vägen trafikeras av tunga lastbilar, säger han.

Nu vittnar Mörlundaborna om att det blivit en stor skillnad.

– Det har blivit mycket, mycket bättre. Periodvis går det timmerbilar förbi, men i dag exempelvis har jag inte sett en enda lastbil än, säger Christina Carlsson, som tidigare vittnade om väldigt tät trafik.

I huvudsak var det flistransporter från Vidas fabrik till Fågelfors sågverk som trafikerade vägen, istället för att gå via riksväg 23/34 och den norra infarten till samhället.

undefined
Nu vittnar Mörlundaborna om att de märker en kraftig minskning av tung trafik på Stationsvägen. "Ansvarsfullt av åkerierna att köra annan väg", säger Kjell Rådholm som lyfte problemet i höstas.

När Jan Liljegren, VD på Vida VMO, fick ta del av kritiken lyfte han frågan direkt.

– Det naturliga är att man betalar närmaste vägen, men i det här fallet handlade det om en genväg vi inte ville skulle användas, så vi har gjort ett undantag och betalar för den extra körsträckan, säger Liljegren och fortsätter:

– Det blir lite dyrare för oss, men vi vill ha en bra relation med folket i Mörlunda och är måna om att agera på ett bra sätt, tillägger han utan att kunna gå in på vad det innebär i extra ersättning.

Lars Lindes Åkeri i Mönsterås använde Stationsvägen många gånger per dag. Nu bekräftar VD Fredrik Linde att det blev en snabb ändring. 

– Vida ställde upp bra och betalar oss ersättning för den längre sträckan.

Hur tycker du det fungerar?

– Jättebra, det är skönt för chaufförerna att slippa köra den smala vägen.

Tidigare trafikerade även Granflo Åkeri vägen två-tre gånger per dag. Nu tar man stora vägen, även om företaget inte får någon extra ersättning.

 – Det är ju väldigt smalt på vissa ställen, så vi har pratat ihop oss vi kollegor och vi vill gärna vara med och dra vårt strå till stacken, så vi undviker vägen i den mån det går, säger chauffören Carl Hultman. 

Josefine Sääw, vars barn använder vägen till skolan, önskar dock fortfarande att Trafikverket kunde satsa på en gång- och cykelväg mellan stationssamhället och stoppet.

– Det är fortfarande annan tung trafik som använder vägen som genomfartstrafik. Det är ju många ställen där det är skymd sikt och hastigheten är alldeles för hög.

Karta: Stationsvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!