Det säger Kjell Rådholm, som bor utmed Stationsvägen. Han reagerar kraftfullt på den tunga trafik som passerar. Och som ökat markant.
– När jag sitter på min glasveranda, är ute i trädgården eller ute och går ser jag ju hur det är. Det är väldigt trångt, helst i kurvorna. Man tvingas in i folks trädgårdar, annars är man riktigt illa ute när en lastbil kommer. Det finns ingen vägren alls att tala om.
Kjell Rådholm vittnar om tung trafik både dag och natt. Det blir många fordon varje dygn.
– Jag ser ju de små barnen som går och cyklar på vägen när de ska till skolan och hem. Lastbilarna utgör en riktigt stor fara för dem, det är särskilt därför jag går igång på det här.
Vad är din önskan?
– Det borde vara förbud mot tung trafik på Stationsvägen, som på Sågverksvägen och det är verkligen befogat med 40 kilometer i timmen.
Christina Karlsson och Harald Edlund bor också utmed vägen och de håller med om att trafiken ökat.
– Jag ser ju också barnen som går och cyklar till skolan och tänker på farorna. Det är även mycket växtlighet i kurvorna, så en olycka kan hända väldigt lätt, säger Harald Edlund, som minns planerna på en gång- och cykelväg längs Stationsvägen. Men det blev inget av det.
Josefine Sääw är mamma till Jonah och Elsa som cyklar vägen till och från skolan och hon tycker det borde finnas en cykelväg.
– Vi tycker det känns oroligt med tanke på den tunga trafiken som passerar några meter från vårt hus. Ofta med hög hastighet, säger hon.
Lennart Strömberg lyfter en annan problematik.
– Det är väldigt bullrig trafik, det vibrerar i golvet hos oss när lastbilarna passerar. Dessutom är det nivåskillnader vid gatubrunnarna, så det blir som kanonskott när fordonen kör över. Så det är inte bara det att vi hör dem på långt håll, vi får nattsömnen förstörd också.
2009 skrevs ett förbud mot genomfartstrafik med tung lastbil på Stationsvägen, från väg 717 till väg 23/34 in i de lokala trafikföreskrifterna.
Men i ett nytt beslut 2011 slopades förbudet, visar papper som Simon Råsbacken, projektledare på ÖSK, plockar fram.
– Problemet har lyfts upp ett par gånger, dels för att räddningstjänsten har sin verksamhet mitt på vägen och måste ut därifrån. De har svårt att möta den tunga trafiken.
Lars Lindes Åkeri i Mönsterås använder Stationsvägen många gånger per dag, vid leverans av spån från Vidas sågverk till Fågelfors Hyvleri.
– Prislistan gäller för närmaste väg. Det har vi betalt för och kör efter, säger vd Fredrik Linde. Vi har ingenting emot att köra ut till riksvägen, men det tar längre tid och ökar bränslekostnaderna för oss.
Har de boende rätt, att trafiken ökat?
– Ja, sedan Fågelfors Hyvleri byggde ny pelletsanläggning har transporterna dit ökat. Tidigare körde vi mycket till Hultsfred, då använde vi riksvägen.
Tommy Granflo på Granflo Åkeri är inne på samma linje.
– Jag förstår de boende, jag hade också reagerat om jag bott utmed vägen. Men det handlar om ekonomi, varenda transportköpare köper närmaste vägen.
Uppgifterna får Jan Liljegren, vd på Vida VMO, att reagera.
– Det måste vi titta på och ta en diskussion med transportörerna. Spontant känns det onödigt att köra den vägen, med de risker det innebär. Vi vill ju inte det ska hända en olycka. Jag trodde faktiskt att de körde söder ut från Fågelfors och använde riksvägen, för att slippa gå genom samhället.