Joakim Gimby, projektledare på Trafikverket svarar på kritiken mot den ombyggda infarten till Mörlunda. Nu i november byggdess korsningen om, svängfältet togs bort och det blev en vanlig korsning. På samma sätt som den andra infarten till Mörlunda vid Bergs Såg.
– Vi har byggt korsningen efter direktiv från vår Trafiksäkerhetsavdelning, säger Joakim Gimby, Det här är en förenkling av korsningen.
Ombyggnaden är en direkt följd av dödsolyckan som inträffade i korsningen, när en bilist blev påkörd av en bil dold bakom en svängande lastbil. Efter varje allvarlig olycka gör Trafikverket en utredning för att se om vägen kan bli bättre och säkrare på olycksplatsen. Och i det här fallet kom man fram till att svängfältet utgjorde en risk. Han berättar att förutsättningarna på platsen spelat en viktig roll i planeringen av den nya korsningen. Bland annat var det dåligt med plats. Därför togs det bort.
Knappt hade den nya asfalten hunnit kallna förrän Mörlundabon Per-Inge Pettersson gick ut med besk kritik mot ombyggnaden, som han menar blev till det sämre.
– Men han är väldigt välkommen att ta kontakt med mig så kan vi diskutera det hela, säger Gimby, I bland är det så att trafikanter ser saker ur ett annat perspektiv än vi och då kan det vara värdefullt att få veta det. Då kan vi hjälpas åt att komma fram till säkrare lösningar. Men än så länge har vi inte fått in några synpunkter hit på den här korsningen.