"Utan tömning i 19 dagar nu"

Håkan Stålberg i Mossåkra väntar på att få sin soptunna tömd och är framförallt frustrerad över bristen på besked vad strulet beror på.

Håkan Stålberg väntar på att få sin soptunna tömd.

Håkan Stålberg väntar på att få sin soptunna tömd.

Foto: Magnus Strömsten

Mossåkra2018-08-09 06:00

Vår tidning har tidigare skrivit om problemen kring sophanteringen som varit på framförallt landsbygden i Vimmerby kommun. Senast i raden att hör av sig i samma ärende är Håkan Stålberg som bor i Mossåkra mellan Mariannelund och Rumskulla.

– Vi har tömning på fredagar varannan vecka, men förra fredagen kom det ingen och tömde så vi har varit utan tömning i 19 dagar nu. Tunnan börjar bli full och stanken som bildas av soporna i den här värmen är ju inte särskilt trevlig, säger Håkan Stålberg.

– Här i byn är det fyra hushåll och totalt på den här rutten kring Rökullaområdet är det säkert ett 50-tal hushåll som dras med samma problem. Jag har förståelse för att man prioriterar tätorten, men vi på landsbygden måste också ha rätt till den service vi betalar för, säger Håkan Stålberg som haft lust att ta till mer drastiska åtgärder för att protestera.

– Jag har funderat på att åka in till stan och tömma tunnan utanför kommunhuset. Då skulle kanske de ytterst ansvariga reagera.

När vår tidning är på plats gör Håkan Stålberg ett nytt försök att kontakta Vimmerby Energi och Miljös kundtjänst. Men samtalet leder bara till ytterligare frustration över bristen på besked.

– Det var tredje gången jag ringde och varje gång har jag fått till svar att de är medvetna om problemet, men inte kan ge någon rakt svar på vad det beror på och när det kan vara löst.

Under de 14 år som Håkan och hans fru bott i Mossåkra har man inte råkat ut för sådana här problem tidigare.

– De har fungerat bra fram tills i år. Då blev det ju först strul med Renonorden. När GDL tog över funkade det bra från början, men sedan har problemen kommit under sommaren. En sak som jag lagt märke till som är skillnad på nu mot förr är att det bara är en person i bilarna numera. Förut var det två så en kunde köra och en ta hand om tunnorna. Nu får den som kör också gå ur bilen och ta hand om tunnorna också. Det verkar vara ett tidskrävande upplägg, säger Håkan Stålberg.

När vår tidning varit i kontakt med VEMAB:s VD Torbjörn Swahn gav han följande besked.

– Vi arbetar intensivt tillsammans med entreprenören för att antalet missade hämtningar ska minska och att missade hämtningar hanteras bättre och snabbare. Det är dock svårt att ge en prognos för när hämtningen ska fungera helt normalt igen.

Lena Högberg i Södra Kvill som vår tidning skrev om förra veckan rapporterar att hennes tunna numera är tömd. Så det finns hopp om en lösning för de som drabbats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om