Ett hem för kreativt skapande

Det stora gula huset pĂ„ VerkstadsvĂ€gen 36 i Motala rymmer mĂ€ngder av konst i olika former. HĂ€r lever och inspireras konstnĂ€rsparet Sira Jokinen Lisse och Danko Lisse Cruz. HĂ€r flödar kreativiteten – nu, liksom förr i tiden.

I det gula huset pÄ VerkstadsvÀgen skapas historia. Nu, precis som pÄ Baltzar von Platens tid.

I det gula huset pÄ VerkstadsvÀgen skapas historia. Nu, precis som pÄ Baltzar von Platens tid.

Foto: Åke Karlsson

Motala2018-06-22 10:00

Doften av rökelse sticker trevligt i nÀsan nÀr vi kliver över tröskeln till den 197 Är gamla byggnaden. TvÄ afrikanska, fÀrgstarka figurer av trÀ och pÀrlor tar emot i hallen. Den ena kornblÄ med rött ansikte och nÄgot som liknar en vit bagarmössa, den andre en turkos Bamumfigur med brunt ansikte och ett grisliknande tryne. De betraktar oss frÄn sin hylla med bister uppsyn.

– De Ă€r sĂ€kert över 40 Ă„r gamla och kommer frĂ„n den nordvĂ€stra delen av Kamerun. Jag vet egentligen inte sĂ„ mycket om dem för afrikansk konst Ă€r ett nytt omrĂ„de för oss, sĂ€ger Sira Jokinen Lisse och visar in i vardagsrummet.

Det har gÄtt 15 Är sedan Sira och Danko slog sig ner i Motala. Sira Àr uppvuxen pÄ Marieberg i andra Ànden av stan och flyttade med sina förÀldrar till just det hÀr huset pÄ VerkstadsvÀgen nÀr hon var 16 Är. DÀrefter var hon ute och reste en del och nÀr hon trÀffade Danko bosatte de sig i New York och arbetade som konstnÀrer.

– Men nĂ€r vĂ„r son Zaga skulle börja skolan kĂ€nde vi att vi ville flytta till Sverige, sĂ€ger Sira.

Via Göteborg landade de i familjens hus alldeles intill Motala ström och numera bor Sira och Danko i den ena halvan och Siras förÀldrar i den andra.

– NĂ€r vi lĂ€mnade USA och kom hit var det som att börja om frĂ„n noll. Vi hade nĂ€stan inga saker med oss, men visste vad vi ville ha. Vi gjorde en önskelista med designers vi tycker om och började samla pĂ„ oss...

Nu rymmer hemmet möbler och konst med betydelse och kÀnsla. Loppisar, second hand-butiker, alla resor förstÄs, men ocksÄ nÀtet har utgjort inköpsplatser.

– Vi började handla pĂ„ internet redan i början av 2000-talet och det var en fantastisk tid för nĂ€stan ingen annan gjorde det dĂ„, sĂ€ger Sira.

Vi gör paus i rundvisningen vid ett stort glasbord med stolar i petrolfÀrgat skinn och höga ryggar. PÄ bordet stÄr en installation i keramik som liknar grönskimrande stavar av drivved som lutats mot varandra. Intill ligger ett vackert blÄtt klot av samma konstnÀr.

– Det kommer frĂ„n en kvinna pĂ„ Mallorca som gör fantastiska saker i keramik, sĂ€ger Sira. Vi Ă€r förtjusta i tekniken, med den rustika och inte helt perfekta ytan. FöremĂ„len brĂ€nns i olika temperaturer och fĂ„r ett mycket kraftfullt uttryck. Vi har aldrig sjĂ€lva arbetat i keramik, men funderar pĂ„ att inleda ett samarbete med den hĂ€r kvinnan.

En annan del av rummet minner om Siras finska pĂ„brĂ„. Alvar Aalto stĂ„r för de runda stora klotlamporna, liksom för tevagnen och skĂ€rmen i trĂ€ bakom. PĂ„ vĂ€ggen sitter finskarabiska Ă„rstallrikar med motiv som bottnar i finska sĂ€gner, mĂ„lade i vitt och guld mot svart botten. De utgör en skön kontrast mot den rymdinspirerade runda tv:n frĂ„n 60-talet, och inte minst till ”Wiggle side chair” som stĂ„r intill och som kort och gott Ă€r en imponerande stol av wellpapp, formgiven av Frank Gehry redan 1972.

Den lokala konstnĂ€rskollegan Eva FornĂ„Ă„s kĂ€nslosamma figur ”Gurtil” har fĂ„tt plats mitt pĂ„ soffbordet i nĂ€sta rum. Han har skadat armen och nacken och har plĂ„ster under foten och man vill bara krama honom. HĂ€r sitter han i lugn och ro och betraktar alla föremĂ„l av glas och keramik som stĂ„r pĂ„ hyllorna runt om i rummet, signerade Ingegerd Lundin, Stig Lindberg, Helena Laukkanen och Inger Persson bland andra.

– MĂ„nga av glasföremĂ„len Ă€r finskt 50- och 60-tal, det var en period dĂ„ det finska formsprĂ„ket var vĂ€ldigt starkt, sĂ€ger Sira.

Hon slÄr sig ner i en knallröd fÄtölj av möbeldesignern Yrjö Kukkapuro tillsammans med maken Danko.

– HĂ€r sitter vi ofta och bara pratar om konst eller tittar i böcker för att hitta inspiration. Och inte minst lĂ€ser pĂ„ om keramik. Vi kunde ingenting nĂ€r vi började och att lĂ€ra sig alla nya signaturer blev nĂ€stan som ett nytt sprĂ„k.

I passagen mellan vardagsrummet och arbetsrummet har Danko slagit ut en garderob och tagit fram bjÀlkarna i original frÄn nÀr huset byggdes. HÀr har blivit en utstÀllningslokal i miniformat med i första hand finsk keramik av Annika Hovisaari och Anja Jaatinen och glaskonst av Timo Sarpaneva.

– Vi omger oss med saker vi tycker om och man kan sĂ€ga att vi anvĂ€nder allt. Det hĂ€r Ă€r inte ett galleri eller museum utan vĂ„rt hem som speglar vilka vi Ă€r. Det Ă€r en samling av sĂ€rskilda saker och för oss skapar de harmoni, sĂ€ger Sira.

Ja, bÀttre inspirationskÀlla kan ju knappast finnas. Men det Àr ocksÄ utvecklingen i samhÀllet i stort som inspirerar och berör Sira och Danko i deras arbete.

– Konst och kultur Ă€r ett kraftfullt redskap att arbeta med och vi anvĂ€nder det i projekt och utstĂ€llningar för att pĂ„verka samhĂ€llet pĂ„ olika sĂ€tt, sĂ€ger Sira.

Hon visar en burk med konserverad medmÀnsklighet. Den ingick i utstÀllningen Mod och medmÀnsklighet som visats pÄ Norrköpings Stadsmuseum. PÄ en vÀgg i vardagsrummet hÀnger ett tittskÄp med en stickad rosa kofta som tillhört ett litet barn och som ocksÄ ingick i utstÀllningen. Den handlar om flyktingar och om Sveriges oförmÄga och till viss del ovilja att ta emot alla som behöver hjÀlp. Det har fÄtt Sira att reagera starkt. Hon vill vÀcka tankar. Och förmedla mod pÄ burk till alla som behöver.

För nÀrvarande sysslar Sira bland annat med Kisam som Àr en förkortning för Konsten i samhÀllet, dÀr olika konstnÀrer arbetar just för att föra in konst och kultur allt mer i stÀder och kommuner, inte minst i syfte att vÀrna demokrati och integration.

Vi slÄr oss ner vid ett vÀl tilltaget bord i köket. HÀr hÀnder plötsligt nÄgot nytt i inredningen, nÀr de mjuka, lite vilsamma gulbeiga och vita tonerna tillsammans med all vacker konst i de övriga rummen byts mot Ikeas kolsvarta skÄpsluckor och dÀremellan vÀggar av limegröna högblanka skivor.

– I sjĂ€lva verket Ă€r det gröna ocksĂ„ skĂ„psluckor frĂ„n Ikea. De var pĂ„ rea vid ett tillfĂ€lle och jag tĂ€nkte att det skulle komma till pass nĂ„gon gĂ„ng, sĂ€ger Sira.

Vi beundrar en kaktussamling pÄ bÀnken som Àr Dankos verk. Men det rÀcker förstÄs inte med vanliga krukor och ett par olika typer av vÀxter, nej pÄ kreativt konstnÀrsvis krÀvs glaskupor, sand och pinnar för att förhöja skönheten i den taggiga grönskan.

Danko skrattar. Köket Àr hans omrÄde. HÀr skapar han matrÀtter med inspiration frÄn sitt peruanska ursprung.

Det konstnĂ€rliga hemmet Ă€r fullt av intressanta kontraster. Och inte blir det mindre nĂ€r vi gĂ„r en trappa upp och lĂ€mnar allt det lugna, vackra och vilsamma bakom oss för att kliva rakt in i – stjĂ€rnornas krig. Danko pekar och visar och förklarar. Det hĂ€r Ă€r hans och sonen Zagas gemensamma intresse.

Sira suckar mest. En lÄt dem hÄllas-suck med vÀrme. Hon tÀnder mer rökelse och sjunker ner pÄ golvet framför en stor buddhafigur. Resten av rummet pÄ övervÄningen utgör hennes plats för ÄterhÀmtning.

– Jag gĂ„r upp 04.30 varje dag och arbetar till mellan 22 och 23 pĂ„ kvĂ€llarna. Utan yogan skulle det aldrig fungera, sĂ€ger hon.

Med ett para visdomsord frĂ„n Dalai Lama i tankarna, gĂ„r vi ner för den gamla trĂ€trappan igen. Den Ă€r original och snart 200 Ă„r gammal och det Ă€r oundvikligt att tĂ€nka – var det hĂ€r han gick, Baltzar von Platen, grundaren av Motalas stadsbild och Göta kanal?

Just hÀr, i nÄgot av rummen, ska han ha haft sitt ritkontor nÀr kanalen vÀxte fram.

VerkstadsvĂ€gen 36 Ă€r med andra ord en plats med historia. En plats för skapande och kreativitet – dĂ„, som nu.

Dankos dyrgrip, en Husqvarna originalmodell frÄn 1930 som han köpt i delar och skruvat ihop till perfekt skick. SjÀlvklart stÄr den i vardagsrummet, intill en av Dankos tavlor.
Dankos dyrgrip, en Husqvarna originalmodell frÄn 1930 som han köpt i delar och skruvat ihop till perfekt skick. SjÀlvklart stÄr den i vardagsrummet, intill en av Dankos tavlor.
HĂ€r bor:

Sira Jokinen Lisse och Danko Lisse Cruz samt utflyttade sonen Zaga, 23.

Sira Àr konstnÀr och Danko Àr konstnÀr och dÀrtill Siras assistent.

Sira Àr född i Finland men flyttade till Motala nÀr hon var tvÄ Är gammal. Danko Àr frÄn Peru.

För att ÄterhÀmta sig efter perioder av hÄrt arbete gör Sira och Danko pilgrimsvandringar, mellan 600 och 800 kilometer lÄnga. De har vandrat i bland annat Kina, Pakistan, Tibet, Peru och RumÀnien.

Huset Àr 135 kvadratmeter stort och tomten grÀnsar till Motala ström med egen brygga.

Sira tipsar om inredningsstilen: VÄr stil Àr personlig med mycket konst. Man kan kalla den för en blandning ur livet. VÄrt hem innehÄller mÀngder av minnen frÄn alla vÄra resor och vi lÄter dem bli en del av inredningen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!