Det våras för Genève

Varje år i mars så vänds bilvärldens blickar mot en glamorös idyll som ligger vackert inbäddad bland snöklädda alptoppar och den spegelblanka sjön Lac Lèman. Här finns det bästa av det mesta: de exklusivaste gökuren, finaste chokladen och ihåligaste schweizerostarna. Vi snackar förstås om Genève som dessutom är värd för världens mest beroendeframkallande bilsalong. Årets upplaga är bättre än någonsin och hela branschen vädrade morgonluft!

Foto:

Motorevenemang2010-03-11 08:23


Alla monterplatser var uthyrda, presskonferenserna avlöste varandra och de spektakulära showerna hamnade åter i rampljuset. Genèves bilsalong har återhämtat sig efter några tuffa år och kommit tillbaka i sina gamla gängor igen. Upplevelsen blev en smärre chock som fick nattlampan att vara tänd länge. När fick vi senast grubbla över vilka bilar som skulle granskas närmare och plåtas? Därför kan vi redan nu be om ursäkt - vi hade nämligen behövt skriva en hel bok för att berätta om alla världspremiärerna. Bienvenue à Genève!

Audi A1
Justin Timberlake stod för underhållningen i Audis monter tillsammans med den svenska rockgruppen Torpedo. "Jag fullkomligt älskar nya A1. Det här är verkligen en bil som faller mig i smaken" säger popstjärnan. Audi A1 har en påtagligt läcker design och "takbågen" går att få i fyra olika färger. Audis nya minsting blir en tuff konkurrent till både Mini Cooper och Volvo C30. Bagageutrymmet sväljer hela 267 liter och under huven erbjuds inledningsvis fyra motorer: bensinare på 86 respektive 122 hästkrafter samt dieslar på 90 respektive 105. Den svenska lanseringen är planerad till augusti och några priser är ännu inte spikade.

Citroën Survolt
Mässans häftigaste och mest vågade koncept är utan tvekan Citroën Survolt. Besökarnas tankar fördes till den italienska supersportbilen Bugatti Veyron, vilket är en komplimang som heter duga. Lovorden duggade tätt och det var bara för designerna att ta åt sig av äran. "Sportig, elegant och i ett praktiskt format" så beskriver fransmännen själva sin tvåsitsiga konceptbil. Interiören kantas av exklusivitet och sportighet, men trots att bilen bara mäter 385 centimeter så är den ändå relativt rymlig. Om den fräcka hybriden kommer att serieproduceras eller inte låter pressfolket vara osagt. Men nog vore det grovt tjänstefel att inte göra det!

Ferrari 599 HY-KERS
Den gamla slitna klyschan "det går inte lära gamla hundar att sitta" har gjort sitt. I Ferraris monter visade nämligen italienarna upp sin nya knallgröna fullhybrid 599 HY-KERS, en modell som för bara något år sedan skulle varit en omöjlig tanke. Supersportbilen bygger på vanliga 599 GTB men under huven arbetar en V12:a på 620 stegrande hästar i symbios med en bakmonterad elmotor på 100. Resultatet är att förbrukningen sänkts med 35 procent och därmed kan vi konstatera att Ferrari inte längre är någon "gröngöling" på miljöfronten. Frågan är bara när vi får se den nya superhybriden i serieproduktion?

Lexus CT 200h
Japanerna är världsledande när det gäller hybrider. Ett företag som rullar i bräschen är Lexus och nya CT 200h tar plats som minstingen i gänget. Det rör sig om en fullhybrid vilket gör det möjligt att köra kortare sträckor på enbart eldrift vilket i sin tur innebär noll i utsläpp. Lexus CT 200h förväntas charma den yngre publiken och en kul detalj är "Remote Touch". På mittkonsolen sitter en "pekplatta" som styr bildskärmen på mittkonsolen. Föraren ska enkelt kunna navigera sig fram i menyerna då fingret hela tiden virtuellt avspeglar sig på bildskärmen. Snacka om att peka finger!

Mercedes F800 Style
Tyskarnas senaste koncept F800 Style bjuder på svepande linjer och gott om teknik. Mercedes ingenjörer har arbetat flitigt med en helt ny "multi-drive-plattform" vilken omfattar två olika drivlinor. Hybridkonstruktionen består av en bensinsexa på 272 hästar som kamperar ihop men en elmotor på 110. Tre mil kan köras på ren eldrift innan sexan tar över och sörplar då i sig 0,29 liter milen. 0-100 klaras av på fem sekunder och på vanligt maner är toppfarten 250. Mercedes F800 Style kan även förses med bränsleceller vars enda restprodukt är absolut vatten. Mycket tekniksnack, med det viktigaste är att designen dyker upp på nästa CLS!

Mini Countryman
Mini svängde loss ordentligt och i montern dansades det country för glatta livet. När det väl var dags för premiären så lyfte man på en "jättehatt" och under stod nya Countryman. Det är engelsmännens senaste crossover och nyckelordet är fyra: bilen är fyra meter lång, har plats för fyra och drivs med fyrhjulsdrift. Hundkojan kan visserligen utrustas med ett tresitsigt baksäte men då går man miste om "Center Rail", vilket är en skena som löper längs mitten där man kan fästa exempelvis mugghållare, armstöd och mobiltelefon. Tillverkningen sker hos Magna i Österrike och nu återstår det att se om kunderna lyfter på hatten för nya Countryman.

Nissan Micra
Småbilarna representerar på sitt sätt det yttersta från varje biltillverkare. Det är här slösaktiga ingenjörer ska samsas med snåla ekonomer för att lyckas bygga det bästa och billigaste på fyra hjul. En svår ekvation som nya Micra påstår sig ha löst och med ?facit i hand? tycker vi att Nissan lyckats. Interiören är lekfull, förvaringsutrymmena många och materialen känns påkostade. Inledningsvis erbjuds trecylindriga bensinare på 80 respektive 98 hästar, där faktiskt den största maskinen är miljövänligast med ett koldioxidutsläpp på 95 gram per kilometer mot 115. Hemligheten är det standardmonterade start/stopp-systemet.

Opel Flextreme GT/E
Opel Flextreme GT/E är en läckert formgiven lyxsedan som erbjuder plats för fyra åkande och tekniken är i grunden hämtad från Chevrolet Volt eller Opel Ampera - det är ju samma bil. Flextreme GT/E kan alltså laddas från ett vanligt eluttag och sedan köras sex mil med hjälp av en elmotor på 163 hästkrafter. Vad som händer när kraften sinar? Jo, då startar en bensinmotor men den har bara som uppgift att ladda batterierna. Förbrukningen ligger runt 0,16 liter milen vilket resulterar i ett koldioxidutsläpp under 40 gram. För att minska turbulensen ytterligare så fälls "vingar" ut ur C-stolparna i farter över 50 knyck.

5 by Peugeot
Peugeot vässade klorna rejält och visade prov på sitt kommande formspråk med konceptet 5 by Peugeot. Bilen har fått ett betydligt mindre lejongap och vid serieproduktionen blir namnet 508. Under huven arbetar en modern dieselspis på 163 hästkrafter medan elmotorn på 37 hk är placerad mellan bakhjulen. Lösningen är genialisk eftersom den helt plötsligt gör bilen fyrhjulsdriven utan att man behöver någon utrymmeskrävande kardanaxel. Förbrukningen ligger på 0,38 liter milen medan koldioxidutsläppet är 99 gram/km. Peugeot 508 blir märkets lyxbil, men om fransmännen lyckas slå konkurrenterna är en helt annan "femma".

Porsche 918 Spyder
Porsche stod för mässans största skräll med 918 Spyder Concept. Supersportbilen är ett rullande bevis för att man både kan äta kakan och ha den kvar. Det här är nämligen en hybrid som drivs av en vinkelåtta på 500 hästkrafter i kombination med två elmotorer på 218. Man kan alltså köra helt ljudlöst på ren eldrift i 25 kilometer för att några minuter senare rasta värstingen på Nürburgring. Noll till hundra rullar på 3,2 sekunder och toppfarten är hela 320 km/h. Är man försiktig på gasen (vilket lär vara omöjligt) så kan koldioxidutsläppet minska till 70 gram medan soppaförbrukningen stannar på 0,30 liter milen. Helt otroliga siffror!

Renault Wind
Renault har vind i seglen och presenterade nya Wind. Det är en produktionsbil som ska lanseras på de flesta marknaderna, utom Sverige! Men här får den svenska generalagenten tänka om, för visst vill även vi se denna plåtcabriolet hos våra återförsäljare? Wind är strikt reserverad för två, man sitter dock bekvämt i sportstolar och interiören känns riktigt fräsch. Det sista ordet kan även beskriva den utvändiga designen som skiljer sig markant från fransmännens övriga modeller. Takfällningen är rekordsnabb och förvandlingen från coupé till roadster tar bara tolv sekunder! Två bensinare på antingen 100 eller 133 hästar erbjuds.

Seat IBE
Att Seat drog rekordpublik till sin monter beror på att alla goda ting är tre. För det första: den colombianska popstjärnan Shakira dök upp och skakade på sina delikata höfter. För det andra: paellan och sangrian lockade många hungriga själar. För det tredje: företaget presenterade en superfräck konceptbil kallad Seat IBE. Det är en 2+2 sitsig småbil som bara mäter 378 centimeter på längden och ska enligt spanjorerna vara den perfekta citybilen. Under huven arbetar en renodlad elmotor på 102 hästar som bjussar på tretton mils räckvidd, vilket ska täcka det dagliga transportbehovet för åttio procent av bilisterna.

Skoda Fabia RS
Skoda Fabia Super 2000 har röjt stora framgångar på rallyvägarna runt om i världen och i Genève var det dags att premiärvisa nya Skoda Fabia RS. Bilen har klara släktband till rallykärran och attribut som höjer pulsen är kjolpaket, 17-tums aluminiumfälgar, röda bromsok, tonade rutor och dubbla avgasrör. Om vi tittar på interiören så rör det sig om sportstolar med RS-emblem i ryggstöden, fotpedaler i rostfritt stål och en mittkonsol i kolfiberfinish. Under huven arbetar en pigg turbofyra på 180 hästar som klarar noll till hundra på 7,3 sekunder och toppar 225 km/h.

Volkswagen Touareg Hybrid
Den är bantad 222 kilo, har fått nya former och ändrade dryckesvanor. Nej, det är inte manuset till en tv-såpa utan helt nya Volkswagen Touareg. Designen imponerar både på ut- och insidan, men ändå är det tekniken som förblindar oss. Det är bara att välja om du vill ha en dieselsexa på 240 hästar eller en åtta på 340. Vill du köra på bensin så finns en sexa på 280 hästkrafter, fast intressantast är den nya hybriden på 333 hk som arbetar ihop med en elmotor som genererar ytterligare 47 kusar. Därmed är det inget fel på prestandan: den fyrhjulsdrivna hybriden klarar hundrastrecket på 6,5 sekunder, toppar 240 och dricker blott 0,82 liter milen.

Volvo S60
En av mässans höjdpunkter är naturligtvis nya S60. Kamerablixtarna stod som spön i backen och alla var slående överens om att ingen annan Volvo bjuder på så mycket känslor, självförtroende och löften om lustfyllda dagar på kurviga vägar. Det är bara att välja bland femton exteriörfärger och vid lanseringen erbjuds fyra motoralternativ: bensinare på 304 respektive 203 hästkrafter samt dieslar på 205 respektive 163. En spännande nyhet är det revolutionerande säkerhetssystemet "Pedestrian Detection". Om någon fotgängare skulle kliva rakt ut i gatan så tvärnitar bilen automatiskt om inte föraren reagerar i tid. Grundpriset börjar från 270 000 kronor och rusar snabbt uppåt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!