Detroit är på bushumör

Det har varit en överdos av moralpredikningar och pekpinnar på världens bilsalonger de senaste åren. Vi har fått räkna på räckvidd, lärt oss allt som är värt att veta om batterier och hört bildirektörer lova mindre koldioxidutsläpp. Detroits bilsalong 2015 kom därför som en käftsmäll där det berättades extremt lite om växthuseffekten, men desto mer om motoreffekten. Visst märks det att bensinen är rekordbillig i USA.

Foto:

Motorevenemang2015-01-23 05:05


331 hästkrafter. 349 Newtonmeter. 5,9 cylindrar. 7,1 växlar. 0-100 på 5,6 sekunder. Siffrorna är hur intressanta som helst och avslöjar hur "medel-premiär-bilen" ser ut på årets bilsalong i Detroit. Om vi läser vidare i statistiken så är hela 72% av utställningsbilarna bensindrivna, 14% hybrider, 7% elbilar och bara 6% rullar med diesel i tanken. Ska man skratta eller gråta? Jänkarna skrattar i alla fall så det ekar över hela Detroit och 2015 förutspås bli det bästa bilåret någonsin. Det skulle i så fall betyda att säljrekordet från år 2000 på 17,3 miljoner bilar kommer att ryka.

Audi Q7
Det sägs att det är insidan som räknas och Audi Q7 har ett minst sagt generöst inre. Med plats för fyra golfbagar eller 890 liter bagage blir suven en optimal "caddy" och man kan dessutom välja mellan fem- eller sju sittplatser. De sportiga och eleganta linjerna bidrar till att ge bilen dess karismatiska utseende och under huven går det att välja mellan en V6-diesel på 272 hästkrafter eller en V6-bensinare på 333. Den största nyheten är dock laddhybriden Audi Q7 e-tron som jobbar tillsammans med en dieselsexa. Tyskarna lovar en rekordlåg förbrukning på 0,17 liter milen trots maffiga 373 hästkrafter. Inte illa!

Chevrolet Bolt
Chevrolet höjde spänningen i Detroit och presenterade en laddad elbil med plats för fyra. Man skulle kunna tro att jänkarnas nya "elskling" fått sitt namn efter världens snabbaste man, Usain Bolt, men så är inte fallet. Nya Chevrolet Bolt är måhända inte snabbast, men räckvidden på hela 32 mil är riktigt imponerande. Vad som döljer sig under huven är bilföretaget ytterst förtegna om och några tekniska specifikationer bjuder man inte på. Däremot kan vi avslöja att prislappen hamnar kring 240 000 kronor vid lanseringen.

Ford GT
Det är hög tid att börja spara på slantarna för redan nästa år drar tillverkningen igång av bilsalongens stora dragplåster - Ford GT. Designen är riktigt läcker och bjuder på skarpa veck, rundade bakljus och pricken över det berömda i:et är den inglasade sexcylindriga motorn på 600 hästkrafter som placerats precis bakom de åkande. Linjerna andas sextiotal och tankarna rullar naturligtvis till legendariska Ford GT40. Det var 1966 som modellen knep en trippelseger på Le Mans och nästa år firas bedriften med att släppa lös nya Ford GT. Alltså exakt 50 år efter den historiska händelsen!

Honda NSX
Tjugofem år efter lanseringen av Honda NSX så var det världspremiär för dess hypermoderna ersättare. Det är inte lätt att bräcka en rullande ikon men den här gången har japanerna överträffat sig själva. Designen får oss att tappa andan och består av rakbladsvassa kanter som skär rakt in i hjärtat på alla entusiaster. Instrumenteringen sänder ut heta racingimpulser och vrålåket drivs av en mittmonterad bensinsexa i kombination med två elmotorer fram och en bak. Så mycket mer vill inte japanerna avslöja just nu - förutom att produktionen kommer att ske i amerikanska Ohio.

Hyundai Santa Cruz
Koreanerna överraskade alla med att visa upp en kaxig pickup vid namn Hyundai Santa Cruz. Den femsitsiga crossover-pickisen tar ut svängarna ordentligt och mannen bakom designen, Peter Schreyer, har låtit pennan flöda. Hyundai har lyckats med konststycket att kombinera rundade former med generösa utrymmen och i maskinrummet arbetar en dieselfyra på 190 hästkrafter. Konceptet ser nästan produktionsfärdigt ut, men om Hyundai Santa Cruz kommer att tillverkas talas det tyst om. Fast med tanke på att USA:s tre mest sålda bilar 2014 var just pickuper så är nog svaret ganska uppenbart.

Lexus GS F
Lexus-loggan står för kvalité och modellnamnet "GS" lovar att komforten är på topp. Finns dessutom ett litet men ack så viktigt "F" med på slutet av namnet så borgar det för sylvassa köregenskaper. Lexus GS F hade världspremiär på bilsalongen och i det här fallet innebär det versala F:et på bagageluckan att det ruvar en femliters V8 på 473 hästkrafter under huven. Prestandabilen är fullständigt nerlusad av morgondagens teknik och ska ta sig an konkurrenter som BMW M5 samt Mercedes E 63 AMG.

Mercedes GLE Coupé
Mercedes spände musklerna och hade världspremiär för helt nya GLE Coupé. Det är en testosteronstinn crossover vars sikte är inställt på BMW X6 och kommande Audi Q6. När den nya stjärnan hittar ut till återförsäljarna under 2016 så erbjuds två bensinare samt en dieselspis. Hela bunten har dock flera gemensamma nämnare - exempelvis sexcylindriga motorer, en nioväxlad automatlåda och fyrhjulsdrift. Mercedes GLE Coupé baseras på nuvarande M-klassen, vilken för övrigt byter namn till just GLE under nästa år.

RAM Rebel
Pickup-marknaden är gigantisk i USA och var 38:e sekund säljs det ett exemplar av nationens populäraste bilmodell, Ford F-150. Med nya Ram Rebel ska FCA-koncernen (Fiat Chrysler Automobiles) försöka sno åt sig några av kunderna och jänkarna låter sig säkert imponeras över pickupens specifikationer. Vad sägs om dubbelhytt, luftfjädring, hela 26 centimeters markfrigång och gigantiska 33-tums offroaddäck? Motormässigt erbjuds två alternativ - antingen en V6 på 309 hästkrafter eller en V8 från legendariska HEMI på 400. Koldioxid- och förbrukningssiffrorna vill du inte veta?

Volkswagen Cross Coupé
Volkswagen Cross Coupé är en smått exklusiv suv som har försetts med ett pluginhybrid-system, fyrhjulsdrift och ett minst sagt dominant utseende. Fronten bjuder på en aggressiv framtoning samtidigt som baken har begåvats med två stora avgasutblås. Det här är en försmak på en helt ny suv-serie för den amerikanska marknaden och konceptet drivs av en bensindriven V6:a i kombination med två elmotorer på 54 respektive 116 hästar, vilket resulterar i en totaleffekt på 360 kusar. Den sjusitsiga produktionsbilen lanseras nästa år och kommer att byggas i Tennessee, USA.

Volvo XC90 R-Design
Under tiden som alla svenskar fick bekanta sig med Volvos nya reklamfilm "Vintersaga" så fick amerikanarna bekanta sig med nya Volvo XC90 R-Design. Det skulle förmodligen ha funkat tvärt om också. Börje Salming är ett välkänt namn här i Detroit och han avslutade sin NHL-karriär i Detroit Red Wings. En bil som tycks palla hårda tacklingar är nya Volvo XC90 R-Design. Bilen har bland annat backspegelkåpor i matt metallfinish och en frontspoiler med större luftintag. 22-tums fälgar ingår också i affären liksom ett unikt interiörpaket. Pristillägget för R-Design är 40 000 kronor och billigaste modellen går loss på 594 000.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!