Detroit "rensar" luften

För exakt ett år sedan bjöds det på gravöl och mässhallarna gapade halvtomma. Nu är det återigen champagne som gäller och hundratusen kvadratmeter är fyllda till bredden. Detroits bilsalong har återhämtat sig efter finanskrisen, men det har varit ett tufft år för "the big three" vars huvudkontor ligger just här. Många direktörer har fått gråare hår sedan sist och vissa är bortsparkade lång väg. Hela branschen tycks vädra morgonluft - och den är renare är någonsin!

Foto:

Motorevenemang2010-01-20 05:05


Detroit spände faktiskt inte musklerna på en punkt - många av muskelbilarna var nämligen borta med miljövinden. Även amerikanarna har fått lära sig att tänka om, något som gynnat den japanska och koreanska bilindustrin medan den inhemska fortfarande brottas med problem. Plötsligt har jänkarnas reklamslogan från åttiotalet "real men donŽt eat sushi" ändrats till "real men eat sushi". Vem trodde det för några år sedan? Välkomna till Cobo Center och Detroits bilsalong!

Audi e-tron
Audi presenterade ännu ett elbilskoncept vid namn e-tron, men den här gången placerar sig tysken storleksmässigt under TT. Med sina 393 centimeter erbjuder sportcoupén plats för två resenärer i en mycket framtidsbetonad interiör. Drivningen sker på baksulorna och med plattan i mattan klarar den hundrastrecket på 5,9 sekunder medan toppfarten är begränsad till 200 km/h. Bilen har två elmotorer på sammanlagt 204 hästar och räckvidden är hela 25 mil. När kraften börjar sina är det dags att plugga in den via "två hål i väggen" och elva timmar senare har du fullt krut igen. Audi e-tron valdes under pressdagarna till "Best in Show".

BMW Z4 sDrive35is
Det skulle inte bli någon Z4 M, sa BMW. Men nu är det världspremiär för en bil som gått halvvägs: nya Z4 sDrive35is. Det lilla s:et i slutet innebär kort och gott att dubbelturbon fått lite extra kraft samtidigt som bayrarna valt att utrusta plåtcabben med M-paket vilket betyder sportigare kjolpaket och elektronisk inställbar fjädring. Sexan genererar 340 hästkrafter och med hjälp av en "overboost-funktion" nås 500 Newtonmeter i vridmoment. Spurten till hundra klaras av på blixtsnabba 4,7 sekunder samtidigt som toppfarten är 250. Nya BMW Z4 sDrive35is anländer under våren precis lagom till isen smält.

Cadillac CTS-V Coupé
Medan de flesta biltillverkarna visar upp sina senaste miljöbilar gör Cadillac en kovändning och bjuder istället på äkta amerikanska muskler i form av nya CTS-V Coupé. Designen väcker habegär och mest iögonfallande är den kraftfulla grillen med det berömda kylarmärket samt de vertikala strålkastarna. Instrumenteringen är elegant men ändå sportig, vilket syns på materialvalen. Svart pianolack kamperar ihop med detaljer i aluminium och ett måste på tillvalslistan är sportstolar från Recaro. Under den stora bulan på motorhuven har jänkarna pressat ner en bränsleslukande V8 på 556 kusar.

Chevrolet Aveo RS
Liten, tuff och minst sagt rå. Så kan man sammanfatta Chevrolets nya koncept som visar en framtida konkurrent till prestandaversionerna av Ford Fiesta, Opel Corsa och Volkswagen Polo. Namnet är Aveo RS och konceptbilen är en försmak av nästa generation som kommer att tillverkas i Orion Township, drygt fem mil från Detroit. Formgivningen har tuffats till ordentligt tack vare den tvådelade grillen, häftiga spoilers och mittplacerade avgaspipor. Under huven gömmer sig en turbofyra på 138 hästkrafter, vilken hämtats från Chevrolet Cruze. Nya Aveo blir alltså en tvättäkta amerikanare och ingen förklädd Daewoo!

Chrysler Delta
2009 var ett minst sagt omskakande år för hela bilindustrin och ett resultat av detta kan man se i Chryslers monter. Fiat äger numera tjugo procent av aktierna och italienarnas vd Sergio Marchionne basar även över det amerikanska företaget. Därför är det inte så förvånande att se Chrysler Delta, vilket är en skicklig kopia av Lancia Delta. Hängde ni med? I Fiat-koncernen ingår ju sedan tidigare Alfa Romeo, Ferrari, Maserati och voilà - Lancia! Ännu märkligare är att ingen bemödade sig att berätta något om den italienska bilen med dollargrin i fronten. Tydligen har vi ännu inte sett den sista stolliga kombinationen.

Ford Focus
Ford hade världspremiär för det många betraktade som salongens största dragplåster - nya Ford Focus. Plattformen kommer att användas i upp till tio modeller världen runt och 2012 beräknas årsproduktionen vara två miljoner exemplar. Designen är riktigt tilltalande och bilen erbjuds som en fyradörrars sedan eller femdörrars halvkombi vid introduktionen om drygt ett år. En snabb provsittning avslöjar att interiören blivit betydligt modernare och motorutbudet kommer att bestå av fyrcylindriga bensinare och dieslar. Mest intressant är att en eldriven version kommer att dyka upp under nästa år. Det ser vi fram emot med "spänning".

GMC Granite
Priset för bästa design gick till konceptbilen GMC Granite och huvuddomare var ingen mindre än Willie G Davidson, sonson till grundaren Arthur Davidson, och designchef för Harley Davidson. Undrar du vad GMC är för något? Tja, deras lastbilar säljs främst i staterna och bokstäverna står för General Motors Corporation. Den granitgrå kärran är bara strax över fyra meter lång men bjuder ändå på en lastbilsinspirerad jättegrill och dessutom har konceptet förfinats med två bakåthängda "självmordsdörrar" för att underlätta entrén. Interiören är cockpit-inspirerad och i maskinrummet arbetar en miljöfyra på 138 hästkrafter. Nytänkande!

Honda CR-Z
Honda CR-Z har äntligen blivit en produktionsklar hybridbil, men visst har den tappat lite av det fräcka utseendet på vägen? Hur som helst, det här är världens första fyrsitsiga sportcoupé med hybriddrift och manuell växellåda - dessutom ska den säljas till ett anständigt pris lovar japanerna. Om vi börjar med att titta under huven så arbetar en bensinfyra på 110 hästkrafter tillsammans med en elmotor på 14. Bilen kan alltså drivas med antingen den ena eller andra drivkällan eller båda tillsammans. Därmed har man lyckats sänka bränsleförbrukningen till runt halvlitern milen medan koldioxidutsläppet är 117 gram.

Hyundai Blue-Will
Hyundai Blue-Will är den första plug-in hybriden från det koreanska företaget. Bilen bjuder på svepande linjer och innovativa lösningar, men kupén är strikt fyrsitsig. Hyundaien är begåvad med en bensinfyra på 152 hästkrafter samt en elmotor på 136 som utan assistans från förbränningsmotorn ger en räckvidd på 65 kilometer. Är det fint väder så kan man förfina siffrorna ytterligare eftersom hela taket är fyllt med solceller som laddar batterierna under färden. Utvecklingsfolket har arbetat mycket med återvunnet material och strålkastarna är exempelvis gjorda av gamla PET-flaskor vilket inte låter helt pantat!

Mercedes E-klass Cabriolet
I Mercedes monter var det fullspäckat med stjärnor och den största "blåsningen" var nya E-klass Cabriolet. Tygsuffletten fälls upp respektive ned på tjugo sekunder och det kan göras i farter upp till 40 km/h. Bilen erbjuder plats för fyra åkande och en riktigt fiffig detalj som tagit fyra år att ta fram är nya "Aircap". Det är ett litet aluminiumblad som fälls upp ovanför vindrutan och som får fartvinden att agera på samma sätt som när taket är på plats. Under huven erbjuds en rad olika motorer: bensinare på 184, 204, 292 och 388 hästkrafter samt dieselspisar på 170, 204 respektive 231. Priset startar runt 400 000 kronor.

Mini Beachcomber
Detroitsalongens häftigaste bil är utan tvekan Mini Beachcomber vars inspiration kommer från den populära Beach Buggyn. När strandloppan når serieproduktion blir namnet Mini Crossman och nyckelordet är fyra: bilen är fyra meter lång, har plats för fyra och drivs med fyrhjulsdrift. Som en liten aptitretare på vad som komma skall så visade engelsmännen Beachcomber och den saknar det mesta som dörrar och tak. Produktionsbilen blir naturligtvis inte lika crazy men har ändå byggts med hänsyn till människans bästa vän. Många ägare vill enligt företaget ha mer utrymme till sin jycke. Snacka om äkta "hundkoja".

Toyota FT-CH
Toyota är världsledande när det gäller hybrider och nu är det dags att vända sig till en ny målgrupp. FT-CH förväntas charma den yngre publiken med mindre pengar i plånboken. Att japanerna har storslagna planer råder det inga tvivel om: målet är att sälja en miljon hybridbilar om året. FT-CH kommer att bli både lättare och billigare än Prius, men mycket mer fakta än så vill Toyota i nuläget inte ge. Däremot har dom ställt in siktet på den så kallade "8-bits generationen" vilket syftar på personer som växte upp med Nintendo på åttiotalet. Så lirade du Super Mario under din uppväxt är det här bilen för dig!

Volkswagen NCC
Man skulle kunna tro att nya Volkswagen NCC är ett samarbete med vårt svenska byggbolag, men så är inte fallet. Det handlar istället om en ny hybridbil vars maskineri består av en bensinfyra på 150 hästar i kombination med en elmotor på 27. Trots coupéformen blir de fyra åkande inte på något sätt lidandes eftersom utrymmet är väl tilltaget. Under blandad körning dricker tysken blott 0,42 liter milen vilket resulterar i ett koldioxidutsläpp på enbart 98 gram per kilometer. Ändå blir inte prestandan drabbad: noll till hundra rullar på 8,6 sekunder och toppfarten är 227. Om det blir serietillverkning är ännu inte ?spikat".

Volvo C30 Electric
Volvo är ordentligt i "stöten" och då tänker vi inte enbart på affären med Geely. Nej, nu snackar vi om det senaste tillskottet - sladdbarnet C30 Electric. Elmotorn är på 111 hästar och hänger med utmärkt i trafiken: toppfarten har dock begränsats till 130 km/h för att inte slösa med energin och färden till hundra tar elva sekunder. Räckvidden är femton mil sedan tar det åtta timmar att ladda batterierna med vanlig hushållsel. Däremot får hugade spekulanter ge sig till tåls ett bra tag - elbilen kommer nämligen inte i produktion förrän 2014. Volvo bevisar däremot att företagets ingenjörer är "laddade" att ta sig an framtiden!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!