Detroit rivstartar bilåret

Slösaktiga designers har tagit ut svängarna, snåla ekonomer lagt i bromsen och smarta ingenjörer minskat bränsleförbrukningen. Detroits bilsalong lockar besökare från världens alla hörn och även i år har amerikanarna lyckats sy ihop en salig blandning världspremiärer. Att jänkarna hittat den röda tråden råder det inga tvivel om. Låt oss sicksacka fram mellan monterbyggena i miljondollarsklassen och titta på allt från amerikanska muskelbilar till "laddade" japaner.

Foto:

Motorevenemang2013-02-21 05:05

Audi RS7Tittar man inte efter så noga kan man tro att det är en Audi A7 med kjolpaket. Sätter man sig däremot bakom sportratten och trycker på startknappen så försvinner alla illusioner om en "snäll" familjebil. Vi talar nu renodlad prestandaracer och nya RS7 är bland det giftigaste som haft fyra ringar i nosen. Under huven arbetar en dubbelturbo V8 på 560 hästkrafter som klarar hundrastrecket på - spänn fast Er nu - 3,9 sekunder! I standardutförande är toppfarten begränsad till 250 km/h, men köper man till "Dynamikpaket Plus" så slutar mätarnålen att arbeta vid 305 km/h.

BMW 4-serieBMW kallar sin nya 4-serie för konceptbil, men det vi ser framför oss är en i stort sett produktionsklar BMW 3-serie coupé som nu byter namn. Tyskarna har valt att göra om lite bland sina siffror och tänker nu utmärka alla sina coupéer och cabbar med hjälp av en egen serie. Den nya coupémodellen har ett riktigt aggressivt utseende till det yttre medan insidan inte skiljer sig alltför mycket från dagens "trea". BMW nämner inget om vilka drivlinor vi kan förvänta oss i nya 4-serien, men även här kan vi räkna med att det blir en spegling av vad som erbjuds till lillbrorsan.

Cadillac ELREn tuff Chevrolet Volt EL(le)R kanske en Opel Ampera i lyxförpackning? Cadillac var "laddade" inför Detroitsalongen och presenterade sitt senaste tillskott: ELR. Under skalet gömmer sig en bensinmotor på 86 hästkrafter som fungerar likt en generator och laddar batterierna som i sin tur skickar kraften till den 150 hästkrafter starka elmotorn. Du kan köra sex mil på ren eldrift innan det är dags att ladda batterierna via "två hål i väggen". Bilen börjar säljas under 2014 och att tekniken hämtats från Volt/Ampera är väl knappast någon hemlighet, ELR?

Corvette Stingray C7Vad vore en bilsalong i Detroit utan amerikanska muskelbilar? Corvette Stingray C7 är en tvättäkta badboy med gott om bus under huven. Vad sägs om en stingslig V8 på 455 kusar som fixar det berömda hundrastrecket på fyra sekunder? En strikt diet och hård träning har resulterat i att bilen nått en matchvikt på 1 400 kilo. Formerna sitter med andra ord där de ska och mjuka rundade linjer kombineras nu med vassa designattribut. Vi kan bara konstatera att nya Corvette Stingray C7 är i sitt livs form och att legenden "spinner" vidare!

Ford AtlasFord Atlas, kan det bli mer amerikanskt? Nja, skulle väl knappast satsa några pengar på det. Den gedigna kolossen ger oss en hint om hur biltillverkarens bästsäljande pickup F-150 kommer att se ut. I takt med att bensinpriset ökar, trots att jänkarna protesterar högljutt, har nu Ford jobbat med att minska luftmotståndet. Bättre aerodynamik och mindre motorer resulterar i att man nu kan spara så mycket som 20 procent bränsle. Frågan är om inte Ford F-150, förlåt, Atlas varit på rehab för sitt drickande?

Honda NSXHonda har länge varit på gång med att utveckla en hypermodern ersättare till sportbilen de introducerade på nittiotalet: NSX. Det är inte lätt att ersätta en rullande legend men den här gången har Honda överträffat sig själva. Designen får oss att tappa andan och består av rakbladsvassa kanter som skär rakt in i hjärtat på alla entusiaster. Instrumenteringen sänder ut heta racingimpulser och framfarten sker med hjälp av en mittmonterad bensinsexa i kombination med två elmotorer. Så mycket mer vill inte japanerna avslöja just nu - förutom att produktionen kommer att ske i amerikanska Ohio.

Hyundai HCD-14Många fick upp ögonen för Hyundais senaste koncept: HCD-14. Designen drog blickarna till sig och bilen ska ge en försmak på koreanernas kommande modeller i premiumklassen. Fyrdörrascoupén har dörrarna upphängda i bakkant, vilket ger ett lika gigantiskt som maffigt inträde till baksätet. Alla instrument är centralt placerade och bildar ett riktigt blickfång. Att man dessutom lagt stort fokus på föraren bevisas av den nya "ögonstyrningsfunktionen" som låter föraren styra och göra inställningar med hjälp av blicken. Här får alla blindstyre verkligen se upp!

Lexus IS F SportAtleter - deras prestationer uppmärksammas i tv, tidningar och vid alla tänkbara event. Lexus IS F Sport är en riktig atlet men japanen har varken något behov av att dopa sig eller gråta ut i media för att få några extra sekunder i rampljuset. Nya IS F Sport är som namnet antyder en sportigare version av IS och under huven erbjuds antingen en bensinsexa eller varför inte satsa på den helt nya hybridversionen som drivs med hjälp av en bensinfyra och elmotor? Designen väcker habegär och interiören ska vi inte snacka om. Man sitter perfekt i de skålade framstolarna och som bonus går det även att frakta svärmor i baksätet.

Mercedes CLAMercedes CLS lanserades för tio år sedan och ställde genast begreppet coupé på sin yttersta spets. Alla förknippade biltypen med en tvådörrars sportvagn, men tyskarna bevisade att man lika gärna kunde ha fyra dörrar bara den linjesköna karossen fanns kvar. Nu är det dags igen, men det här gången gör man om tricket med A-klassen som utgångspunkt och vips blir namnet CLA. Men likheterna tar inte slut vid namnet, utan även motorutbudet delas mellan bilarna. Det rör sig om bensinare på 120, 156 respektive 211 hästkrafter samt dieslar på 120 eller 170 hästar. Mercedes CLA kommer till Sverige i vår.

Nissan ResonanceNissan Resonance, visst ser den onekligen bekant ut? Tankarna förs till Volvo XC60, vilket knappast är något negativt. Konceptbilen är tänkt som en aptitretare på vad som komma skall och triggar verkligen våra smaklökar. Det nya formspråket har japanerna valt att kalla för V-motion och känns minst sagt tilltalande. Nissan Resonance har begåvats med såväl hybrid- som fyrhjulsdrift och det är förmodligen bara en tidsfråga innan vi får se designen hos Murano eller varför inte Qashqai.

Smart ForstarsSmarts knallorangea leksak gick knappast att missa - men det här är faktiskt på största allvar. Forstars har formen av en liten jeep på 355 centimeter och tycks trivas bäst bland sanddyner och surfingbrädor. En kul detalj är att bilen kan bli en drive-in-bio på ett ögonblick. I motorhuven sitter nämligen en integrerad projektor som manövreras med hjälp av en iPhone och kupén har naturligtvis surroundljud. Just nu är det här en konceptbil som drivs med hjälp av en elmotor på 82 hästkrafter. Men linjerna dyker snart upp igen på nästa Smart Fortwo - fast projektorn lär inte överleva omvandlingsprocessen!

Toyota Corolla FuriaToyota Corolla har knappast blivit känd för att ta ut svängarna i USA. Designen har varit rätt slätstruken och modellen har knappast gjort mycket väsen av sig. Trots detta har den sålts som smör i solsken och hamnat på listan över världens mest sålda bilar. Här i Detroit visar man upp en ny version, om än i konceptform, vid namn Corolla Furia. Bilen har ett fräckt linjespel och ingen kan längre snacka om "slätstruken design". Vad som döljer sig under den välsvarvade motorhuven är en så länge en välbevarad hemlighet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!