Detroit rivstartar bilåret

Jan Malmsjö har knappt hunnit läsa "Nyårsklockan" färdigt innan det är dags för oss att packa resväskan mot landet i väst. Detroits bilsalong rivstartar traditionsenligt det nya bilåret och precis som på den gamla goda tiden så avfyras ett storslaget fyrverkeri av världspremiärer. Ingen tillverkare tycks ha snålat på krutet utan montrarna är fulladdade med spännande familjefraktare och knasiga koncept. Vi presenterar bilarna det smäller högst om!

Foto:

Motorevenemang2012-01-20 07:07


Detroits bilsalong har inte varit någon munter tillställning de senaste åren - men nu har något hänt. Det kanske verkar galet att påstå att den amerikanska bilindustrins sönderfall var något positivt, men faktum är att det kan komma mycket gott ur en kris. Detroit har varit i helvetet och vänt samtidigt som biltillverkarna tvingades vädra morgonluft med presidenten flåsandes i nacken. Resultatet blev att bossarna slutade räkna cylindrar och hela produktionsapparaten sågs över. Jänkarna tappade gnistan för en stund, men äntligen är stubintråden tänd igen och nyhetsbomben kan brisera.

Audi Q3 Vail
Tyskarna klär sig i vinterskrud med nya konceptbilen Audi Q3 Vail. Det är en sportig suv som inte är rädd för att pulsa fram i snötäckta landskap. Mellan framsätena sitter en termos som både kan värma och kyla drycker. En annan smart lösning hittas i bagageutrymmet - där finns en uppvärmd matta som kan vikas ut och fungerar som ett varmt sittunderlag när man ska ta på eller av sig pjäxorna. Under huven arbetar en turbofemma på 314 hästar ihop med en sjustegad automatlåda. 0-100 drar iväg på kvicka 5,5 sekunder samtidigt som toppfarten är 262 km/h. Med andra ord en perfekt småsuv för de aktiva vintersport-fantasterna!

BMW ActiveHybrid 3
BMW visade naturligtvis upp sin nya "trea" som lanseras i vårt avlånga land i februari. Det rör sig om en helt ny bil men formgivningen känns ändå välbekant. Längden har dock ökat med tio centimeter medan hjulbasen har sträckts ut med fem, vilket resenärerna i baksätet tackar för. Men det intressantaste med utställningsbilen är ändå vad som gömmer sig under huven - nämligen en hybridmotor. Det rör sig om en bensinsexa på 306 hästkrafter som kombineras med en elmotor på 54. Bilen kan alltså rulla på enbart el i fyra kilometer och vid blandad körning hamnar förbrukningen på 0,64 liter milen. Lanseringen sker nästa vår.

Chevrolet Miray
Miray betyder framtid på koreanska och Chevrolet Miray bevisar således att den anrika biltillverkarens framtid ska byggas i öst. Konceptet är en hyllning till jänkarnas sportbilsarv och firar att det är hundra år sedan den schweiziska emigranten Louis Chevrolet grundade varumärket. Designen får alla att stanna upp, speciellt när underredesbelysningen är tänd och saxdörrarna öppnas. Insidan bjuder på borstad aluminium samt läder och instrumenteringen är inspirerad av stridsflygplan. Motorn består av en turbofyra som arbetar i symbios med två elmotorer. Allt är fräckt så det förslår, men det är inga höga odds på serieproduktion!

Chrysler 700C
Jänkarna visade upp ett tufft koncept som är en hårfin mix mellan crossover och minivan. Chrysler 700C känns fräsch och bjuder på smarta funktioner och praktiska lösningar. Vad som döljer sig i maskinrummet är än så länge en välbevarad hemlighet och sanningen är att utställningsbilen blev färdig precis innan portarna till bilsalongen slogs upp så det fanns inget informationsmaterial och inte ett ord nämndes på presskonferensen. "Det betyder mer för oss att höra besökarnas spontana åsikter" säger marknadschefen Saad Chehab. Den sexsitsiga familjebussen andas nytänkande och måhända är det nya Voyager vi skådar i montern?

Dodge Dart
Dodge Dart har siktet inställt på kunder vars motto lyder: "mycket bil för pengarna". Den kompakta sedanen baseras på Alfa Romeo Giulietta och bjussar på rundade former med en sportig touch och det kaxiga vecket på motorhuven är utan tvekan pricken över i:et. Interiören känns exklusiv och instrumentpanelen ramas in av en blodröd linje, men även sömmarna kantas av kulören så här är det inte svårt att hitta den "röda tråden". Under huven erbjuds bensinfyror på 160 respektive 184 kusar. Priset startar runt 120 000 så nu återstår bara frågan om nya Dodge Dart skjuter mitt i prick - bullseye?

Ford Fusion
Ford Fusion eller ska vi snarare säga Ford Mondeo? Sedanen kommer inte att säljas här utan är snarare en hint om vad som komma skall. Designen är riktigt snygg och fronten påminner om Aston Martin, vilket är positivt eftersom emblemen byts ut till Mondeo i Europa. På insidan har instrumentbrädan flyttats närmare vindrutan för att skapa mer plats i kupén och dessutom finns ett röststyrningssystem som sköter bland annat ljudanläggningen. Ford Fusion lanseras med drivlinor för bensin- och hybriddrift i USA. Vart dieslarna tagit vägen? Tja, att sälja oljebrännare i staterna är lika svårt som att sälja sand i Sahara.

Honda NSX
Honda har länge varit på gång med att utveckla en hypermodern ersättare till sportbilen de introducerade på nittiotalet: NSX. Förutom smygbilder som läckt ut under filminspelningen av nya "Iron Man 2" där karaktären Tony Stark rattar supersportbilen så har vi inte fått se så mycket mer, tills nu. På salongen visades en prototyp upp, men den ska vara extremt lik produktionsversionen som dyker upp inom två år. Framfarten sker med hjälp av en mittmonterad bensinsexa i kombination med två elmotorer, men så mycket mer vill inte japanerna säga just nu - förutom att produktionen kommer att ske i amerikanska Ohio.

Lexus LF-LC
Lexus presenterade en läcker sportcoupé som fick mässbesökarna att chippa efter andan. I japanernas monter stod en knallröd leksak som väckte habegär hos de allra flesta: nya LF-LC. Vrålåket har begåvats med ett gigantiskt panoramaglastak och att inspirationen hämtats från värstingen LFA á 4,2 miljoner går inte att ta miste på. Insidan är lika fräck som utsidan och det finns plats reserverat för fyra, men de som åker i de skålade baksätena får inte ha allt för höga krav på komforten. Maskineriet består av ett nyutvecklat, men än så länge hemlighetsstämplat, hybridsystem och lanseringen förväntas ske inom ett par år.

Mercedes SL
Mercedes är för evigt kopplad till förkortningen SL. I begynnelsen stod beteckningen för "Sport Leicht" och frågan är om den helt nya generationen är "Sportigt Lätt?" Jo, visst är SL fortfarande en av världens mest kompetenta roadsters och tack vare aluminiumkarossen så bantas vikten med ytterligare 110 kilo. Den formsköna roadstern är strikt tvåsitsig, har ett fällbart tak och tyskarna är stolta över finessen "Magic Vision Control". Det låter magiskt och innebär att spolarmunstyckena gömmer sig i de eluppvärmda torkarbladen vilket reducerar spillet till noll - dessutom ingår tre olika tvättprogram! Inledningsvis erbjuds en V8 på 435 hästkrafter samt en V6 på 306.

Toyota NS4
Toyota presenterade en konceptbil som visar vägen för en kommande mellanklassare. NS4 bjussar på nästa generations laddhybridteknik som är bränsleeffektivare och har bättre räckvidd tack vare lägre vikt. Japanen har exempelvis extremt smala A-stolpar och betydligt säkrare glasrutor som dessutom är regnavvisande. Bakom ratten styrs alla funktioner med en smart pekskärm och tekniken är resultatet av ett nära samarbete med Microsoft. Bill Gates har för övrigt sagt "om bilen hade utvecklats i samma takt som datorn så hade den flugit i dag?. Kanske det - frågan är bara om kunderna accepterat att flyga med en motor som riskerar att krascha när som helst!

Volkswagen E-Bugster
Elbilar förknippas ofta med ett tråkig yttre och inte heller insidan brukar vara något att göra vågen för. Volkswagens designers har låtit ta ut svängarna med ritstiftet och resultatet är en tvåsitsig bagge vid namn E-Bugster. Under huven arbetar en elmotor på 116 hästkrafter vars räckvidd är arton mil. När litiumjonbatteriet börjar sina så varnar en räckviddsindikator på instrumentpanelen och då går det utmärkt att snabbladda batteriet på 35 minuter. Vad bilnamnet står för? Tja, "E" som i elektricitet samt "Bug" vilket är det amerikanska smeknamnet och sist men inte minst "ster" som i speedster, alltså en öppen tvåsitsig sportbil.

Volvo XC60 T8
Volvo "laddar upp" för ett intensivt bilår - först ska V60 lanseras med en dieseldriven laddhybrid och lite senare är det dags för storebror XC60 att begåvas med tekniken. På bilsalongen visade göteborgarna upp T8 som är ett koncept på vad som komma skall och drivlinan består av en bensinfyra på 280 hästar som driver framhjulen samt en elmotor på 70 som driver bakhjulen. "Det krävs en bensinare för att bilen ska kunna säljas i exempelvis USA" säger vd:n Stefan Jacoby. Volvo XC60 som laddhybrid klarar att köras upp till 4,5 mil som ren elbil och när motorerna jobbar tillsammans så hamnar soppatörsten på blott 0,23 liter milen. Vi väntar med "spänning" på produktionsbilen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!