Det(roit) spökar inte

Detroit är bilindustrins vagga och allt började en sommardag 1903. Henry Ford satte världen på hjul och förändrade våra liv. Men konkurrenterna dök upp snabbt: General Motors slog upp sina portar 1908 och Chrysler 1928. Den mäktiga trion kallas "the big three" och har sina huvudkontor i "Motown". Fast med tanke på det ekonomiska läget så har bilstaden fått ett nytt, inte så charmigt smeknamn: "Ghost town". Detroits bilsalong skrämde dock i väg alla spöken och bjöd på tro, hopp och kärlek till miljön!

Foto:

Motorevenemang2011-01-21 08:19


Äntligen har den amerikanska bilindustrin fått upp ögonen för miljöfrågorna, även om det bara är en början. Nu låter det ungefär så här på presskonferenserna: "tio hästar starkare, men fem procent snålare". De stora muskelmaskinerna finns alltså kvar, men man har faktiskt börjat tänka på förbrukningssiffrorna och det är inte illa - vi snackar trots allt om USA där soppan kostar 4,50 litern i vissa stater. Välkomna till Cobo Center och Detroits bilsalong!

Audi A6 Hybrid
Kungatronen är påpassad i premiumbilarnas rike. Audi A6, BMW 5-serie och Mercedes E-klass slår hela tiden knogarna blodiga om den åtråvärda platsen. Oftast ockuperas den av bilen som är senast lanserad och nu har en ny Audi A6 sett dagens ljus. "Lättare, snålare och med mycket teknik från A7 och A8" är ledorden under tyskarnas presentation. Designen är elegant och den lyxiga interiören lämnar inget övrigt att önska. Mest uppmärksamhet på bilsalongen fick hybridversionen som består av en bensinfyra på 211 hästar som arbetar ihop med en elmotor på 44. Kör du exempelvis i sextio knyck så räcker batterierna i tre km. Inte illa!

BMW 1-serie M Coupé
Efter mycket hysch-hysch är den äntligen här: BMW 1-serie M Coupé. Vad sägs om en turbosexa på 340 hästkrafter som accelererar till hundra på 4,9 sekunder och vars toppfart är begränsad till 250? Ja, det är inte särskilt svårt att hitta till bayrarnas monter eftersom det bedårande motorljudet översköljer oss. "Ettan" har naturligtvis begåvats med kjolpaket och rejält breddade hjulhus för att 19-tumsfälgarna ska få plats. Det svenska priset är än så länge inte fastställt men räkna runt halvmiljonen för att få mästerverket som är "Licensed to thrill". Om bilen är helt fantastisk eller rent av vansinnig får ni själva avgöra!

Chevrolet Sonic
Sonic - låter namnet bekant? Nej, det här är inte tv-spelstillverkaren Segas blixtsnabba igelkott med röda sneakers utan Chevrolets ersättare till dagens Aveo. Tja, i alla fall på den amerikanska marknaden för i Europa ska den fortsätta att säljas under namnet Aveo. Inledningsvis kommer två motorer stå till kundernas förfogande: bensinfyror på 135 hästkrafter respektive 138 (med turbo). Modellen börjar säljas under 2012 och till skillnad från den blå igelkotten vars främsta motståndare är Dr. Robotnik kommer Chevrolet Sonic försöka plocka marknadsandelar från Ford Fiesta och Honda Jazz.

Chrysler 300C
Gillar du vräkiga amerikanare med äkta dollargrin? Tja, då är helt nya Chrysler 300C bilen för dig om det inte hade varit för en liten detalj. Jänkaren ska nämligen säljas som Lancia Thema på de flesta marknader runt om i Europa! Tittar vi noga ser vi att mycket är nytt, designen bjuder exempelvis på rundare former - även om bilen fortfarande är en rejäl koloss på vägen. Det är bara klistermärket "real men donŽt eat sushi" som saknas, ändå är interiören lite sushiinspirerad - med andra ord rå men ändå en fröjd för ögat. Under huven erbjuds inledningsvis en sexa på 292 hästkrafter samt en HEMI-V8 på 363.

Ford Vertrek
Ford visade upp en sportig, elegant och bränslesnål stadsjeep vid namn Vertrek. Konceptet är tänkt som en "världsbil" och bygger på samma plattform som C-Max och Focus. Under mässans gång blev vi ständigt påminda om begreppet "One Ford" vilket kort och gott handlar om att bygga en bil för hela världen istället för att anpassa modellerna efter respektive marknad. Under huven arbetar en turbofyra som har begåvats med start/stopp-teknik vilket ska resultera i klassens bästa bränsleekonomi. Ford förväntas inom kort ersätta dagens Kuga så räkna med att det här är en försmak på vad som komma skall. Inte illa, eller hur?

Hyundai Veloster
Koreanerna visade äntligen upp en produktionsklar version av konceptet som legat på is sedan 2007 - nämligen Hyundai Veloster. Sportcoupén har begåvats med den annorlunda dörrupphängningen 1+2, vilket innebär att förardörren är generöst tilltagen medan det på passagerarsidan finns två separata dörrar för att underlätta insteget till baksätet. Under huven hittar vi en bensinare på 138 hästar som sörplar i sig 0,58 liter milen under blandad körning. Hyundai Veloster kommer med andra ord ge konkurrenter som Renault Megane Coupé och Volkswagen Scirocco en tuff match. Det är bara att hålla tummarna för att tuffingen dyker upp i Sverige!

Mercedes C-klass
Vissa tycker att en facelift är ett billigt försäljningstrick. Men tänk dig själv att lägga ett gigantiskt pussel på 12 000 bitar och när det väl är färdigt så ska plötsligt 2 000 bitar bytas ut. Designmässigt upptäcker det tränade ögat att Mercedes C-klass inte är så kantig längre tack vare en fräckare nos med nya strålkastare och dimljus, bestående av moderiktiga lysdioder. Vad gäller interiören så ligger tonvikten på omformade instrument och nya infotainmentsystem. Även drivlinorna är förändrade med nya motorer, en vidareutvecklad sjustegad automat och start/stopp-teknik. Tyskarna har därmed lyckats sänka förbrukningen med upp till 31 procent.

Mini Paceman
Engelsmännen hade världspremiär för en tvådörrars SAC-modell (Sports Activity Coupé) vid namn Mini Paceman. Bilen bjuder på en stor portion charm och för att skapa ett än mer dramatiskt linjespel så har utvecklingsfolket sänkt taket med upp till fyra centimeter, vilket även bidrar till det sportiga utseendet. Under huven döljer sig en underhållande turbofyra på 211 hästkrafter som driver på alla fyra. När Countryman Coupé, förlåt, Paceman rullar i produktion är fortfarande oklart men räkna med att lanseringsdatumet inte ligger allt för långt bort och att prislappen blir det högsta någonsin för en "hundkoja".

Porsche 918 RSR
Porsche stod för mässans absolut största överraskning när de visade upp en tvättäkta miljöracer vid namn 918 RSR. Tävlingsbilen i hybridutförande bygger kanske inte helt otippat på föregående års koncept från Genève - 918 Spyder Concept. Under huven gömmer sig en V8 på 563 friska hästkrafter i kombination med två frontmonterade elmotorer på 204, vilket resulterar i en totaleffekt på otroliga 767 kusar. Startnumret 22 är en hyllning till Porsches seger på Le Mans 24-timmars för exakt fyrtio år sedan då Helmut Marko och Gijs van Lennep körde hem totalsegern med en snitthastighet på 222 km/h.

Toyota Prius-C
Toyota är världsledande när det gäller hybrider och nu är det dags att vända sig till en ny målgrupp. Prius får nämligen en lillebror under nästa år som förväntas charma den yngre publiken med mindre pengar i plånboken. Man kan säga vad man vill om designen, men linjerna är i alla fall annorlunda. Hybriden har tillägget "C" i modellbeteckningen vilket naturligtvis ska utläsas "City" och hämtar tekniken från storebrorsan. Japanerna har ställt in siktet på den så kallade "8-bits generationen" vilket syftar på personer som växte upp med Nintendo på åttiotalet. Lirade du Super Mario under din uppväxt? Tja, då är det här bilen för dig!

Volkswagen Passat
Volkswagen slog på stora trumman och presenterade en ny Passat som enbart är tillägnad den amerikanska marknaden. Det är inga drastiska designförändringar mot vår europeiska modell, men bilen har växt på alla håll och kanter. Vad sägs exempelvis om tio centimeter på längden? Det ökar naturligtvis kupéutrymmet rejält samtidigt som interiören bjuder på annorlunda instrumentering. Passaten presenterades till tonerna av "Born in the USA" eftersom bilen även ska byggas i tyskarnas nyöppnade fabrik i Tennessee. Under huven är tre maskiner aktuella: två bensinare på 170 respektive 280 hästkrafter samt en diesel på 140.

Volvo C30 Electric
På bilsalonger är vi bortskämda med så välpolerade bilar att man kan spegla sig i dem. Volvo bjöd på raka motsatsen i Detroit: nämligen en totalkvaddad C30 Electric. Tja, göteborgarna stack verkligen ut från mängden och visst gick jippot hem hos publiken. Det var nämligen första gången som någon tillverkare visade upp en krocktestad elbil. Volvon hade smällt i 64 km/h och visade sig ha exakt samma höga säkerhetsnivå som en traditionell C30 med förbränningsmotor. Både batterierna och elkablarna var helt intakta, vilket är tur med tanke på spänningen á la 400 volt. Risken för "rumpstek" skulle vara överhängande annars!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!