Fy Zlatan, vilka bilar

Den franske presidenten, Francois Hollande, dök upp liksom den senaste Bondbruttan Naomi Harris och vår egen Zlatan Ibrahimovic. Nej, vi väntar inte på avspark för Paris Saint-Germain även om vi befinner oss ett inkast från lagets fotbollsarena i fransosernas huvudstad. Vi besöker nämligen "Mondial de lŽAutomobile", vilket är världens största bilsalong - mätt i antalet besökare. Vartannat år stormas mässområdet av 1,5 miljoner bilfreaks, varav Zlatan är ett.

Foto:

Motorevenemang2012-10-06 04:05


Egentligen är det inte så konstigt att det var Paris som blev värd till den första automobil-utställningen i Europa. Fransoserna var bilpionjärer och till den första utställningen år 1898 fick bara fordon komma som kunde köra sträckan mellan Rouen och Paris för egen maskin. Nu är det annorlunda och alla biltillverkare är välkomna. Till årets stora begivenhet dök exempelvis 270 utställare upp från 23 länder, vilket får oss tända på alla cylindrar. Även om den rådande trenden är att motorerna blir allt mindre, allt effektivare och får färre cylindrar. Välkomna till Paris!

Audi Crosslane
Det sägs att stil är en fråga om smak och Audis nya konceptbil Crosslane är riktigt smaskig. Bilen får närmast ses som en aptitretare då den bara är en försmak på hur morgondagens modeller kommer att se ut. Insidan kantas av ny teknik och innovativa lösningar samtidigt som man lagt stort fokus på energiåtergivning och kostnader. En trecylindrig bensinmotor arbetar ihop med två elmotorer och totaleffekten är 177 hästkrafter, vilket resulterar i en toppfart på 182 km/h. Förbrukningen ligger på överkomliga 0,11 liter milen samtidigt som koldioxidutsläppet är låga 26 gram. Visst ger det mersmak!

Citroën Numero 9
Citroëns formgivare har vässat pennan och fransosernas koncept Numero 9 bjuder på ett elegant intryck. Designen är imponerande, men det är som bekant insidan som räknas och här hittas en bensinare på 225 hästar som arbetar ihop med en elmotor på 70. Batterierna kan laddas med hjälp av vanlig hushållsel och proceduren tar 3,5 timmar sedan kan man köra fem mil på ren eldrift. När bensinaren börjar jobba ligger förbrukningen på 0,17 liter milen samtidigt som koldioxidutsläppet stannar på 39 gram. Numero 9 är tänkt som en exklusiv modell i DS-serien och produktionsversionen kommer naturligtvis att heta: Citroën DS9.

Jaguar F-Type
Lika smidig och muskulös som kattdjuret den hämtat namnet från står den där i montern, redo att spänna klorna i dig. Vi snackar givetvis om nya Jaguar F-Type. Den störtsköna cabben kan stoltsera med ett sylvasst linjespel och sportbilen har försetts med en sexa på antingen 340 eller 380 hästkrafter - fast mest åtråvärd är V8:an på 495. Värstingen fixar sprinten till hundra på 4,3 sekunder samtidigt som topphastigheten är strypt till 300. Jaguar hävdar bestämt att inspirationen är hämtad från det hissnande konceptet C-X16. Därför är det inte så märkligt att nya F-Type känns mer vild än tam!

Lexus LF-CC
Lexus visade upp ett läckert fullhybridskoncept som fick oss att börja längta efter nästa generations IS. Det är nämligen från denna avantgardiska skönhet modellen ska hämta sin inspiration ifrån och LF-CC väcker utan tvekan mässans starkaste "habegär". Det djärva linjespelet ger den fyrsitsiga coupén ett lika sportigt som elegant utseende och under huven jobbar en fullhybriddrivlina som ser till att koldioxidutsläppet hamnar på under 100 gram per kilometer. Fina siffror med andra ord, men frågan är om inte designen är läckrare?

Mazda6 Wagon
Det var på bilsalongen i Tokyo förra året som vi fick bekanta oss med nya Mazda6, fast då i konceptform och under namnet Takeri. Den kraftfulla designen är kvar, liksom den knallröda specialkulören "Soul Red Metallic" som bidrar till mer lyster, djup och skuggor. Under huven erbjuds bensinare på 145, 165 respektive 192 hästkrafter och dieslar på 150 respektive 175. Sverige-lanseringen sker i december, priset börjar från 240 000 kronor och vill du ha kombin istället för sedanen så är det inget pristillägg! Sans och förnuft genomsyrar nya Mazda6 och det är inga dåliga egenskaper.

McLaren P1
Många förde tankarna till Pagani eller Koenigsegg, men den knallorangea supersportbilen i montern är varken italiensk eller svensk. Det här är nämligen nya McLaren P1 och det engelska vrålåket är en riktig kurvkramare som fått spendera otaliga timmar i vindtunneln. Den stora bakvingen justeras automatiskt för att generera så mycket downforce som möjligt samtidigt som bilens slimmade kaross ska ge så lite luftmotstånd som det bara går, likt McLarens F1-bil. Vad som gömmer sig under huven är ingenjörerna ytterst förtegna om - men vi kan lita på att nya McLaren P1 knappast har sparat på krutet!

Mitsubishi Outlander PHEV
Mitsubishi Outlander PHEV lockade inte så många heta blickar med sin formgivning, men däremot är tekniken en riktig smällkaramell. Det här är nämligen världens första crossover med laddhybridteknik och försäljningen startar under nästa år - men redan nu är 1000 exemplar uppbokade till svenska kunder. Hybridsystemet består av en bensinfyra som enbart driver framhjulen samt två elmotorer som driver såväl fram som bak. Vips så blir Outlander PHEV fyrhjulsdriven och kan köras helt utsläppsfritt direkt från start i 5-6 mil. Tar du hjälp av bensinmaskinen så blir räckvidden 88 mil medan förbrukningen stannar på 0,17 liter milen. Inte illa!

Nissan Micra Elle
Vad får man om man korsar en körglad japan med ett franskt modemagasin? Svaret är nya Nissan Micra Elle. Den rullande trendsättaren ska rikta sig till modemedvetna kvinnor med en hektisk livsstil. Bilen har begåvats med panoramaglastak, kromade dörrhandtag och kopplingen till världens mest sålda modemagasin markeras med ett emblem på bakluckan, framskärmar samt mattor och instegslister. Nissan Micra Elle finns med trecylindrig bensinare på antingen 80 eller 98 hästar och priset börjar från 143 390. Som grädde på moset så ska alla ägare bli inbjudna till hemliga aktiviteter tillsammans med Nissan och Elle.

Opel Adam
Liten, tuff och überläcker - det här är nya Opel Adam. Låter namnet bekant? Tja, den fräcka småttingen har döpts efter grundaren Adam Opel. Under huven erbjuds bensinmotorer som levererar 70, 87 respektive 100 hästkrafter. Designen är tuff med bland annat kontrastfärgat tak och visst får man lite Audi A1-vibbar? Tre utrustningsnivåer erbjuds: Jam, Glam och Slam. De olika paketen innebär lite kort - elegant, sportigt eller färgstarkt. Tanken är att locka unga och trendiga köpare, vilket kan behövas. Opel blöder och behöver nu få ordentligt med luft under vingarna.

Peugeot Onyx
Peugeot spände musklerna på hemmaplan och visade upp ett läckert koncept som fick många att chippa efter andan. Peugeot Onyx är ritad av norrmannen Per Ivar Selvaag vars tanke är att supersportbilen ska ge ett bestående intryck. Sagt och gjort, den mattlackade karossen består av kolfiber och rutorna är i reptåligt plexiglas. Dessutom har dörrar samt skärmar gjorts i något så ovanligt och stöldbegärligt som obehandlad koppar, vilket med tiden kommer att få en naturlig patina. I mitten gömmer sig en dieselåtta som kamperar ihop med en elmotor och tillsammans levererar de 680 hästkrafter.

Renault Clio
Den stora stjärnan i fransosernas monter var naturligtvis helt nya Renault Clio. "Friskt vågat, hälften vunnet" säger ordspråket och det gäller i alla högsta grad för småfranskan då utseendet blivit betydligt fräsigare. En annan nyhet gäller storleken, för nu finns bilen enbart med fem dörrar varav de bakre handtagen är skickligt gömda i dörrkarmen. I maskinrummet erbjuds en mängd olika motorer och intressantast är en trecylindrig bensinare på 90 hästar samt en helt ny dieselfyra med samma effekt men som dricker enbart 0,32 liter milen. Lanseringen sker i början av december och priset startar på 129 900 kronor.

Toyota Verso
Verso betyder mångsidig (från engelskans versatile) och det stämmer bra överens med nya Toyota Verso. Med sina 444 centimeter bjussar den sjusitsiga minibussen på praktiska lösningar och sätena kan fällas i 32 olika kombinationer för att passa allas behov. Interiören upplevs ändå som relativt rymlig samtidigt som bagageutrymmet sväljer 155 liter med alla stolar på plats. Toyota Verso kommer likt föregångaren att erbjudas med fem motoralternativ: två bensinare samt tre dieslar. Visst är det här en trevlig japan - fast den byggs i Turkiet!

Volkswagen Golf GTI
Nästa sommar är det dags för en helt ny Volkswagen Golf att göra debut på den svenska marknaden och det i ett sportigare utförande med tilläggsbokstäverna "GTI". Det snygga och tuffa utseendet har begåvats med röda bromsok, LED-belysning samt en knallröd linje som sträcker sig över hela fronten. Golf GTI kommer i två effektversioner: turbofyra på antingen 220 hästar eller 230 med prestandapaketet. Den sistnämnda maskinen toppar 250 km/h och sprinten till hundra klaras av på 6,5 sekunder. Helhetsintrycket är mer än okej och här är det sannerligen inte svårt att hitta den "röda" tråden.

Volvo V40 Cross Country
Formen är robust, kupén andas äventyr och kvalitetskänslan ligger på topp. Volvo V40 Cross Country är formgiven på hemmaplan, men ska byggas i belgiska Gent tillsammans med "vanliga" V40. Om vi jämför de båda syskonbilarna så sitter ägarna av Cross Country fyra centimeter högre upp, men visst känner man igen förarmiljön. Under huven erbjuds bensinare på 180 respektive 254 hästkrafter, varav den sistnämnda har fyrhjulsdrift. Är du mer intresserad av dieslar så finns maskiner på 115, 160 respektive 177 hästkrafter. Priset börjar från 255 000 kronor och då har du inte ägnat en sekund åt tillbehören.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!