Kändistät bilsalong

Vad gör man om det finns minsta tvivel om att bilarnas dragningskraft inte ska räcka för att locka journalister? Jo, man tar till det välkända knepet med kändisar och det använde sig ovanligt många av på årets bilsalong i Paris. Jaguar hade med sig Stella McCartney, Lexus lockade med världsartisten will.i.am, hos Mercedes uppträdde One Republic och Opel flörtade med Claudia Schiffer. Zlatan stal dock showen när han dök upp för att hämta nycklarna till sin nya Volvo XC90.

Foto:

Motorevenemang2014-10-13 04:05


Bilsalongen ligger bara ett inkast från Paris Saint-Germains hemmaarena och givetvis fick vår blågula fotbollskung nycklarna till Volvo XC90 med serienummer 10. Siffran är inte vald på måfå utan alla fotbollsintresserade vet att Zlatan har nummer 10 på tröjan i landslaget och samma nummer på tröjan i PSG. Då kan man givetvis fråga sig vem som får nycklarna till det första exemplaret? Jo, det blir till en annan kung fast med förnamnet Carl-Gustaf!

Audi TTS RoadsterKan du tänka dig att undvara baksätespassagerare och resväskor till förmån för en stor motor? Är du dessutom lite egenkär och gillar att visa upp dig i en fräck roadster för halvmiljonen? Tja, då är du som klippt och skuren för nya Audi TTS Roadster. Turbofyran levererar 310 hästkrafter och har blixtrande prestanda: färden till hundra rullar på 4,9 sekunder och toppfarten är 250. Tack vare fyrhjulsdriften suger sig bilen fast i sin energiska asfaltsdans och tycker du motorljudet är tamt så finns ställbara klaffar i avgassystemet.

DS DivineNu är det beslutat att "DS" blir ett helt eget bilmärke och ska således inte säljas med några Citroën-emblem. För att fira detta så ställde man ut konceptbilen Divine och mest iögonfallande är att den saknar bakruta. Det är ingen "gimmick" utan fransmännen anser att modern kamerateknik och parkeringssensorer hjälper föraren på ett bättre sätt än att titta bakåt. Att skippa bakrutan sparar dessutom både vikt och pengar. Interiört har man däremot inte sparat på krutet utan här är det lyx och flärd i överflöd. Under huven arbetar en bensinfyra på 270 hästar.

Ford S-MaxFord S-Max har fått en makeover som heter duga. Designen har lyfts och fronten påminner mer än någonsin om - Aston Martin! Faktum är att Ford en gång i tiden var ägare till Aston Martin, men det anrika bilmärket såldes efter sju sorger och åtta bedrövelser 2007. Nya S-Max har premiär under nästa år och förutom ett tuffare yttre bjuder familjebilen på betydligt generösare kupéutrymme, bländningsfritt helljus samt en bagagelucka som kan öppnas med foten. På motorfronten erbjuds bensinare på 160 respektive 240 hästkrafter samt dieslar på 120, 150 samt 180. Snacka om "maxad" familjebil.

Jaguar XELika smidig och muskulös som kattdjuret den hämtat namnet från står den där i montern, redo att spänna klorna i oss. Vi snackar givetvis om nya Jaguar XE. Den strömlinjeformade profilen ger intrycket av smidighet, interiören en känsla av elegans samtidigt som den nitade monocoque-konstruktionen hämtats från flygindustrin. Under den välskulpterade motorhuven erbjuds dieselspisar på 163 respektive 180 hästkrafter samt bensinare på 200, 240 respektive 340 hästar - varav den sistnämnda fixar sprinten till hundra på 5,1 sekunder. Därför är det inte så märkligt att nya XE känns mer vild än tam.

Lamborghini AsterionVi vet sedan tidigare att Lamborghinibossen Stephan Winkelmann närmast hatar hybridbilar. Därför blev många förvånade när italienarna presenterade nya Asterion i Paris, vilken är en rullande idéspruta med hybriddrift. I maskinrummet arbetar en mittmonterad V10 i kombination med två främre elmotorer och effekten landar på 910 hästkrafter. Lamborghini Asterion kan rulla fem mil på enbart el och när bensinaren mullrar igång så ska förbrukningen hamna på 0,41 liter milen. "Jag älskar konceptbilens utseende, men ogillar fortfarande tekniken" säger Winkelmann och småskrattar.

Mazda MX-5Mazda har inga planer på att pensionera sin bästsäljare MX-5. Japanen har sålts i närmare en miljon exemplar sedan presentationen för 25 år sedan och nu är det dags att lansera den fjärde generationen. Designen är tuffare och fronten har försetts med mer veck samtidigt som baken har fått runda lysen. "Miatan" har dessutom bantat rejält och är nu 100 kilo lättare än föregångaren, vilket säkert bidrar till ännu roligare körning. Fortfarande pratas det tyst om motorerna, men ryktet säger bensinfyror på 140 och 180 hästkrafter.

Mercedes AMG GTFrankrike är som vi alla vet en republik och hos Mercedes uppträdde popbandet One Rebublic. De bjöd naturligtvis på sin stora monsterhit "Counting Stars" och den mest lätträknade stjärnan i tyskarnas jättemonter var nya AMG GT. Vad sägs om en V8 på 462 hästar, 0-100 km/h på fyra sekunder och 304 km/h i toppfart? Men bäst av allt är prislappen som börjar från 910 000 kronor, vilket är drygt hälften jämfört med bilen den ersätter: SLS AMG. Designen är riktigt snygg och lägg speciellt märke till den lååånga motorhuven.

Mitsubishi Outlander PHEVHybriden är en dundersuccé och har sålts till över 1 500 kunder i Sverige. Därmed står japanen bakom hälften av alla supermiljöbilar som registrerats, trots det faktum att det rör sig om en stor och tung suv. Att det rullar på bra för Mitsubishi Outlander PHEV är inte märkligt för vad sägs om 40 000 i miljörabatt och ett prutat förmånsvärde med 40 procent? På bilsalongen visades elgiganten upp i ett sportigare utförande vid namn "Concept-S". Bilen ser dock helt produktionsfärdigt ut.

Nissan Pulsar NismoI Nissans monter steg "pulsarna" rejält när japanerna presenterade nya Pulsar. Men egentligen rör det sig inte om någon helt ny familjebil utan Pulsar har ärvt mycket delar från syskonen Juke och Quashqai. Grundpriset startar från 164 990 kronor och i Paris presenterades en sportigare version vid namn Nismo. Utseendemässigt innebär det kjolpaket, större fälgar, bakvinge och ett sportavgassystem samtidigt som insidan har försetts med sportstolar och en treekrad ratt. Man nästan känner hur "pulsen" stiger hos konkurrenterna!

Opel CorsaOpel visade stolt upp helt nya Corsa tillsammans med den tyska fotomodellen Claudia Schiffer. Det är inte första gången tyskarna tar hjälp av supermodellen och när den populära småbilen har säljpremiär i början av nästa år så kommer den tyska världsstjärnan synas i reklamen. Faktum är att varje karossdel är utbytt och andra trevliga nyheter är avancerade säkerhetslösningar, toppmodernt infotainmentsystem och betydligt mera påkostad inredning. Under huven hittar vi bensinare på 90, 110 respektive 115 hästkrafter samt två dieslar på 75 respektive 95.

Peugeot QuartzPeugeots designavdelning har verkligen fått sig ett utbrott med nya Quartz. Den vulkaniska prototypen bjuder på rejäla luftintag och rutmönstret i grillen skiftar i utseende beroende vart man står. Interiören kantas av en rad unika materialval och mittkonsolen är exempelvis tillverkad av basalt. Tja, det är en bergsart som bildas när magma tränger upp ur jordskorpan och svalnar. Dessutom är det första gången en tillverkare använder sig av digitalt vävd polyesterfiber, alltså återvunnen plast. Under skalet gömmer sig en hybridlösning på 500 friska hästkrafter.

Renault EspaceVill du ta dig till sjunde himlen? Då kanske nya Renault Espace är något för dig. Familjefraktaren bjuder på snitsig design samt goda utrymmen och finns med såväl fem- som sju sittplatser. Utseendet är riktigt läckert och den strömlinjeformade karossen är enligt fransmännen "en lyckad korsning mellan en crossover och familjebuss". Under huven erbjuds två dieslar på 130 respektive 160 hästkrafter samt en bensinare på 200. Nya Renault Espace lanseras redan nästa år, men några priser är ännu inte fastställda.

Toyota CH-RToyota gav oss en hint om vad som komma skall med sitt senaste hybridkoncept C-HR. Den lilla kompakta suven ska, tro det eller ej, börja säljas redan nästa år och kommer storleksmässigt att hamna snäppet under RAV4. Toyota C-HR bjuder på fräck design och karossen har försetts med diamantvassa linjer och tvära vinklar. Japanerna satsar därmed på ett helt nytt formspråk och inspirationen kommer från de skarpa kanterna som bildas när man slipar ädelstenen. Vi sätter en tia på att namnet blir Toyota Auris Cross när produktionen närmar sig?

Volkswagen XL SportVad sägs om en Ducati på fyra hjul? Volkswagen XL Sport är trots namnet en nätt historia och matchvikten är ynka 890 kilo. Designen är sportig och karossen bjuder på aggressiva linjer, en fet bakvinge samt vingdörrar som öppnas uppåt/framåt. XL Sport har försetts med samma V2-motor som sitter i Ducati 1199 Superleggera - världens mest avancerade och kraftfulla tvåcylindriga motorcykel. Med 200 hästar under huven fixas hundrastrecket på 5,7 sekunder samtidigt som bilen toppar 270 knyck.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!