Mer bus än någonsin

Alla montrar är uthyrda och återigen showas det som på den gamla goda tiden. Genèves bilsalong har återhämtat sig och återigen är mässans lättklädda tjejer tillbaka - till vissas förtjusning och andras förtvivlan. Att fabrikerna går på halvfart och att det säljs allt färre bilar märks inte inne i de schweiziska mässhallarna. Här är stämningen på topp och det bjussas på mängder av hästkrafter. Trenden tycks vara att om man har problem så vill det till att köra ifrån dem.

Foto:

Motorevenemang2013-03-22 05:05


Alla vet hur många hål det är i en schweizerost och lika ihåligt blir det i din plånbok om du tänker köpa någon av drömvagnarna på alplandets bilsalong. Å andra sidan är det drömmarna som håller oss vid liv och vi tänker på ett välkänt ordspråk: "i en schweizerost ser optimisten osten, medan pessimisten ser hålen". Ja, man blir lätt beroende och oftast är det dyrt att bli av med abstinensen. Speciellt om åkomman kan härledas till mässans höjdpunkter: Ferrari LaFerrari, Lamborghini Veneno och Rolls-Royce Wraith. Visst våras det för Genève!

Audi A3 e-tronElbilar är på tok för dyra och framkallar räckviddsnoja hos kunderna, men tyskarna tror sig ha hittat en lösning på problemet och presenterade en laddhybrid vid namn Audi A3 e-tron. Under skalet arbetar en bensinfyra på 150 hästkrafter ihop med en elmotor på 102. Motorerna kan arbeta på egen hand eller tillsammans och då blir totaleffekten 204 hk. Därmed blir prestandan riktigt bra: 0-100 km/h rullar på 7,6 sekunder och toppfarten anges till 222. Ändå hamnar förbrukningen på rekordsnåla 0,15 liter milen och koldioxidutsläppet anges till 35 gram/kilometer. Nu blir det svårt att klaga, förutom möjligtvis på prislappen.

BMW 3-serie Gran TurismoEtt problem som många tillverkare brottats med är hur man ska lyckas kombinera elegansen hos en sedan med de praktiska egenskaperna hos en kombi. BMW:s lösning heter Gran Turismo och lanserades först i 5-serien, men nu är det även dags att introducera tänket hos lillebror 3-serien. Ingreppet är faktiskt större än man kan tro: längden har ökat med hela två decimeter, höjden med åtta och axelavståndet har dragits ut med elva cm jämfört med kombin eller Touring för att tala BMW-språk. Under den långa, sluttande huven bjuder BMW 3-serie GT på fem olika motoralternativ, varav tre matas med bensin och två med diesel.

Corvette Stingray CabrioletVad vore en bilsalong utan en amerikansk muskelbil? Corvette Stingray Cabriolet är en tvättäkta badboy som bjussar på mängder av bus - eller vad sägs om en stingslig V8 på 450 kusar som fixar det berömda hundrastrecket på omkring fyra sekunder? En strikt diet och hård träning har resulterat i att nya Corvette lyckats banta bort 45 kilo. Formerna sitter med andra ord där de ska och mjuka avrundade linjer kombineras nu med vassa designattribut. Vi kan bara konstatera att nya Corvette Stingray Cab är redo för beach 2013!

Ferrari LaFerrariFerrari presenterade en läcker supersportbil med vågade linjer och slimmad midja som kort och gott döpts till LaFerrari. Den skönsjungande italienskan har begåvats med en V12:a på 800 hästkrafter som kamperar ihop med en elmotor på 163, vilket resulterar i en totaleffekt på 963 stegrande hästar. När rödljuset slår om till grönt fixas 0 till 300 på femton sekunder blankt samtidigt som det roliga tar slut först när hastighetsmätaren når 350. Prislappen hamnar strax över tio miljoner kronor och endast 499 exemplar kommer att tillverkas. Ändå är italienarnas största problem att de har en kölista med över tusen namn.

Honda Civic TourerHonda Civic Tourer är en elegant och sofistikerad laståsna som bjuder på ett lika stiligt som förföriskt yttre. Designen ger en känsla av nyskapande som vi hoppas även ska följa med till produktionsmodellen. I maskinrummet på prototypen arbetar en dieselspis på 120 hästkrafter, men det är också allt som avslöjas innan höstens bilsalong i Frankfurt - där bilen har världspremiär. Honda Civic Tourer kommer i produktion 2014 och tillverkningen ska ske i japanernas fabrik i engelska Swindon. Tyvärr tilläts ingen kika in i kupén, men förarlayouten ska vara mycket snarlik dagens halvkombi.

Kia ProvoKia bjuder på provo(kativa) linjer och sätter skräck i världens biltillverkare med sin kaxiga konceptbil. Interiören är cockpit-inspirerad och ger ett rymligt intryck samtidigt som alla instrument är prydligt uppställda. Den 2+2 sitsiga småbilen har begåvats med ett knallorange tak där den silverfärgade c-stolpen följer med hela vägen upp till toppen. Under motorhuven arbetar 204 hästar ihop med en elmaskin på 45 och kraften fördelas via en sjustegad automatlåda. Koreanerna visar prov på finess och att strålkastarna dessutom består av 850 ledlampor känns riktigt lysande!

Lamborghini VenenoVad händer om man släpper loss ett gäng galna designers och parar ihop dem med några av branschens duktigaste ingenjörer? Jo, de skapar en av världens mest absurda monster: Lamborghini Veneno. Det magnifika linjespelet framkallar rysningar och supersportbilen känns som hämtad ur någon framtidsfilm. Under huven döljer sig en V12 på 750 hästar, vilket resulterar i att hundrastrecket fixas på 2,8 sekunder samtidigt som toppfarten är 355. Vrålåket kommer att kosta en bit över 30 miljoner och ska tillverkas i ynka tre exemplar. Blir du sugen? Då måste vi tyvärr meddela att de tog slut snabbare än du kan blinka!

Opel CascadaOpel presenterade en fyrsitsig cabriolet vid namn Cascada. Cabben har ett riktigt sportigt utseende och interiören känns fräsch. Tygsuffletten (som för övrig finns i tre olika färger) tar sjutton sekunder att fälla och det kan ägaren göra i upp till 50 km/h. Bagageutrymmet sväljer 380 liter med taket uppe och krymper med cirka hundra liter när suffletten fälls. I framsätena stöter vi på vår egen lilla elektroniska bältesbetjänt, vilket är en smart arm som sträcks fram och gör det lättare att greppa bilbältet. Motorutbudet består av tre bensinare på 120, 140 respektive 170 hästkrafter samt en diesel på 165.

Peugeot 2008Det sägs som bekant att man inte ska kasta sten i glashus och det ska sannerligen inte göras i nya Peugeot 2008 - som närmast kan beskrivas som ett rullande växthus. Tack vare elva olika glaspartier bjuder crossovern på ett luftigt intryck och familjefraktaren ska förena småbilens köregenskaper med suvens formgivning. Peugeot 2008 har försetts med en maffig front och rundade linjer, vilket bidrar till att bilen känns något "svulstig". Trots det faktum att fransosen är produktionsklar är man ytterst förtegna vad gäller motoralternativen. Men att nya 2008 är en glas(s)ig historia, det vet vi redan!

Qoros 3Det kan inte vara lätt att komma till Genève som helt ny biltillverkare med en lika ny bil. För det sägs ju som bekant att du aldrig får mer än en chans att göra ett bra första intryck. Qoros 3 var kanske mässans populäraste tillskott och besökarna vallfärdade till montern för att smygtitta på nykomlingen. Bilen ska tillverkas i Kina med hjälp av stora pengar (17 miljarder) från ett israeliskt riskkapitalbolag och ett tjogotal anställda är svenskar som handplockats från Volvo och Saab. Priset kommer att landa på cirka 165 000 och företaget siktar på att hitta till Europa under 2015.

Renault CapturRenault tycker att världen behöver en ny crossover och presenterade därför helt nya Captur. Det här är ett syskon till Nissan Juke som vill plocka det bästa från tre världar. Fransosen, som byggs i Spanien, har en stadsjeeps utseende, flexibiliteten som hos en minibuss medan bilen är lika smidig som en småbil. Karossen är lackerad med tvåtonsmotiv och på insidan kan man välja mellan mängder av klädslar och material. Introduktionen sker i juni och tre motorer är aktuella: bensinare på 90 respektive 120 hästar samt en diesel på 90. Hur många som blir fångade av nya Captur återstår att se. Modellnamnet betyder nämligen "fånga" på engelska.

Rolls-Royce WraithI engelsmännens monter stod en lika gedigen som pampig lyxkryssare. Rolls-Royce Wraith är den kraftfullaste modellen som någonsin försetts med "the spirit of ecstasy" på motorhuven och innanför det välpolerade yttre bjuds det på hantverksmässiga detaljer och lyx i överflöd. Flaggskeppet bjussar på coupékänsla och för de som vill ha det där lilla extra erbjuds även ett innertak i form av en skimrande stjärnhimmel. V12:an på 624 hästkrafter ser till att kolossen fixar hundrastrecket på 4,4 sekunder. Är du nyfiken på stjärnhimmeln? Tja, taket består av fiberoptik vilket gör det möjligt att framställa hela Vintergatan. Himmel, vilken Rolls!

Volkswagen XL1Volkswagen XL1 är verkligen "one of a kind". Den unika designen ger oss konceptvibbar men bilen är faktiskt helt produktionsklar och tillverkningen rullar av stapeln i slutet av året. Formen påminner om en tvåmansbob på hjul - men så är också luftmotståndet rekordlågt, vilket i sin tur resulterar i världens bränslesnålaste bil. Motorn är en tvåcylindrig diesel på 48 hästar som arbetar tillsammans med en elmaskin på 27. Toppfarten är 160 och hundrastrecket nås på 12,7 sekunder, ändå dricker XL1 bara 0,09 liter milen. Du kan alltså ta dig tio mil på 0,9 liter!

Volvo V60Volvo premiärvisade nysminkande S60, V60, XC60, V70, XC70 och S80. Man har satsat hårt på att göra inredningen lyxigare, ändrat designen, sett över motorprogrammet och totalt bytt ut över fyratusen komponenter. Förändringarna är så pass många att utvecklingsfolket inte kallar resultatet för "facelift", utan menar att det i princip rör sig om "nya" bilar. Nu återstår bara frågan om det räcker fram till världspremiären av 100% helt nya Volvo XC90, vilken lanseras i slutet av 2014? Produktionen påbörjas inte förrän i månadsskiftet januari/februari 2015. Alltså först om två år!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!