Oj, vilken blandning

Tänk dig sju hallar som fyllts till bredden med världens senaste bilnyheter. Vrålåk som bjuder på 1200 hästar samsas med elbilar vars effekt man kan räkna på ena handen. Här finns drömmar för 23 miljoner ner till prispressare á 60 000 kr. Miljöbovar som sörplar i sig flera liter milen och gröngölingar som inte tar en droppe. Värstingen toppar 410 knyck medan den klenaste nätt och jämnt klarar 45. Några rariteter erbjuds i ett exemplar medan andra spottas ut i miljonupplaga. Välkomna till den mångsidiga bilsalongen i Genève!

Foto:

Motorevenemang2012-03-23 05:05


Det är kul att uppleva en bilsalong som är så otroligt mångsidig som årets show i Genève. När man vandrar omkring i mässhallarna så är det lätt att dra paralleller till värdnationens fiffiga armékniv. Det visas nämligen bilar till alla tänkbara och otänkbara användningsområden - dessutom bjussas vi på en massa roliga men helt onödiga tillbehör. Men det här är världens fräckaste bilsalong, vilket i sin tur innebär att alla pekpinnar och moralpredikningar är förbjudna. Här skiner istället skaparglädjen och fantasin ikapp med den schweiziska solen!

Audi A3
Formen på täckelset ser extremt välbekant ut och när det väl dras undan så uppenbarar sig helt nya Audi A3. Varför designerna inte förändrat utseendet mer undrade många, frågan är bara hur långt man vågar gå med en bil som "skär guld med täljkniv?" Desto mer har dock hänt under skalet och bakom ratten bjuds det på otvetydig Audikvalitet. Instrumentpanelen är smakfull och bjuder på många finesser, bland annat ett nyutvecklat multimediasystem med integrerat WLAN. I maskinrummet erbjuds bensinare på 105, 122 respektive 180 hästkrafter samt en miljöklassad dieselspis på 150. Priset börjar från 203 500 kronor.

Bentley EXP 9F
Vad får man om man korsar en engelsk taxi med ryska Lada Niva? Svaret är Bentley EXP 9F. Tja, så är det förstås inte men det var lite av jargongen på skämten angående designen som ekade i Bentleys monter. Den udda konceptbilen bjuder på lyx i överflöd och givetvis hantverksmässiga detaljer. Britternas nya suv har dessutom vändbara mattor med ull på ena sidan och robust sadelläder på andra för att poängtera att den faktiskt går att köra med i terräng. W12:an på 600 hästar har vi bekantat oss med tidigare då det är samma motor som sitter i Continental. Just nu är det här ett koncept, men "the real thing" dyker upp inom kort!

BMW 6-serie Gran Coupé
BMW 6-serie Gran Coupé är en generös uppstickare som bjussar på underbar komfort och gott om lull-lull. Interiören kantas av exklusiva materialval och känns ljus och luftig. Bilen är 4+1 sitsig vilket kort och gott innebär generös plats för fyra medan den femte sittplatsen mer får ses som ett "nödsäte". Standardutrustningen har plussats på och nu ingår bland annat start/stopp-system, 18-tumsfälgar, xenonstrålkastare, läderklädsel och elstolar. Tysken är elva centimeter längre än vanliga "sexan" och erbjuds med två bensinare på 320 respektive 450 hästkrafter samt en diesel på 313.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse är en hårresande supersportbil i absolut toppklass. Hårblåsen är världens snabbaste cabriolet och man hinner inte blinka innan hundrastrecket passerats på ofattbara 2,6 sekunder samtidigt som toppfarten är 410 (360 med taket nere). Det är obegripligt snabbt och boven i dramat är en sextoncylindrig mittmotor på 1200 hästar. Men smakar det så kostar det och priset landar runt 23 miljoner, vilket gör Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse till världens dyraste nyproducerade bilmodell. Avslutningsvis kan vi berätta att "Vitesse" betyder just "fart" på franska.

Ferrari F12 Berlinetta
Ferrari F12 Berlinetta är italienarnas snabbaste, starkaste och mest högteknologiska supersportbil hittills - sett till gatbilar. Vrålåket ska ersätta 599 GTB Fiorano och kommer utan tvekan att sätta djupa spår i såväl asfalten, sinnet som plånboken. Designen är sylvass, grillen maffig och vecket över huven sätter känslorna i gungning. Sidsiluetten för tankarna till sportkombin "FF" samtidigt som fronten ger sköna "Italia-vibbar". Den rappa V12:an på 740 hingstar fixar hundrastrecket på mäktiga 3,1 sekunder samtidigt som Ferrari lite hemlighetsfullt säger att toppfarten är över 340. Priset? 2,5 miljoner.

Kia CeeŽd
Har man inte mycket att tänka på så kan man fundera över vad olika bilars modellnamn betyder. Du som vill fortsätta att fundera kan sluta att läsa här - för alla er andra kan vi avslöja att "ceed" betyder sädeskorn på engelska. Alltså något som växer och gror, vilket är precis vad helt nya Kia CeeŽd gjort. Bilen har exempelvis dragits ut fyra centimeter på längden vilket resenärerna i baksätet tackar för. Designen har tuffats till med utdragna strålkastare, fräschare linjer och har begåvats med koreanernas så kallade "tiger nose". Motorutbudet består av bensinare på 100 respektive 135 hk samt dieslar på 90 respektive 128.

Lamborghini Aventador J
Kaxiga linjer, superfräcka detaljer och makalös prestanda - vi snackar naturligtvis om italienarnas kanske "tjurigaste" speedster genom tiderna: Lamborghini Aventador J. V12:an under glasvitrinen ger ifrån sig ett mäktigt vrål och hundrastrecket fixas på 2,9 sekunder samtidigt som toppfarten överstiger 300 - och detta i ett vrålåk som saknar såväl tak som vindruta. Dessutom är även interiören bantad till max, vilket innebär att all onödig utrustning och lyx har lämnats kvar på hyllorna. Knäppt? Javisst, men så har också bara ett exemplar tillverkas och faktiskt även sålts till en anonym kund för 20 miljoner kronor!

Mercedes A-klass
Mercedes A-klass har länge förknippats med ett enda stort rullande högbygge men nu när den tredje generationen visas upp på bilsalongen i Genève är trenden bruten. Det känns som en helt ny modell med fräckare karossveck, mer sportighet och designen känns riktigt tilltalande. Tre bensinmotorer från 115 till 211 hästkrafter finns att välja mellan och gillar du oljebrännare så finns även här tre maskiner i effektspannet 109 till 170 hästar. Mercedes nya stjärna ska utmana konkurrenter som Audi A3 samt BMW 1-serie och hur den står sig prismässig är i dagsläget okänt. Men vi kan redan nu konstatera att nya A-klass inte längre känns "B".

Opel Mokka
Kaffe eller koskit? Det kan låta lite märkligt men det är precis dit tankarna går när vi hör namnet på Opels nya modell: Mokka. Suven bjuder på ett tufft yttre med många fräcka detaljer och kan fås med såväl fram- som fyrhjulsdrift. Inledningsvis erbjuds tre motoralternativ: bensinare på 115 respektive 140 hästkrafter samt en diesel på 130, samtliga utrustade med start/stopp-teknik. Dessutom erbjuds en rad olika hjälpsystem så som Opel Eye, krockvarnare, vingelvarnare samt ett system som läser av trafikskyltar. Visst låter det onekligen som en "säker" investering och blir du sugen så lanseras bilen i slutet av året.

Renault Twizy
Det är med blandade känslor vi spanar in fransmännens minst sagt udda elbil vid namn Renault Twizy. Den kompakta citykärran känns som en blandning mellan permobil och åkgräsklippare. Twizy kan faktiskt rattas utan körkort beroende på vilken motorstyrka man väljer och har en räckvidd på tio mil. Laddningen tar 3,5 timmar via ett vanligt eluttag och skulle batterierna ta slut under färden så tar det bara några minuter att ladda tillräckligt mycket för att ta sig hem. Den 15:e mars kommer "bilen" att finnas hos återförsäljare och prislappen är omkring 60 000 spänn.

Subaru BRZ
Subaru hade premiär för sin sportcoupé vid namn BRZ. Bilen är ett samarbete med Toyota (GT 86) och de båda japanska tillverkarna kommer att producera varsin version, men använda sig av samma boxermotor på 200 hästkrafter som driver på bakhjulen. Tja, fyrhjulsdriftens okrönte konung släpper alltså på sin tradition. Utseendet är vasst och fronten ger ett aggressivt intryck samtidigt som den begåvats med fräcka lysdioder. Bakändan har en rejält tilltagen diffusor som kantas av två kromade avgaspipor av rejäl kaliber. Även interiören är fräck men ha inte för stora förhoppningar på att använda baksätet!

Toyota Yaris Hybrid
Den tredje generationens Toyota Yaris säljs sedan några månader tillbaka men den största nyheten presenteras först nu: nämligen hybridversionen. I maskinrummet jobbar en bensinfyra på 74 hästkrafter i nära symbios med en elmotor på 80. Totaleffekten är dock strypt till hundra hästar för att ge så bra miljöegenskaper som möjligt. Resultatet är att japanen dricker 0,35 liter milen och släpper ut 79 gram koldioxid per kilometer. Bakom siffrorna gömmer sig ett nyutvecklat fullhybridsystem vars batterier får plats under baksätet och räcker för att köra ett par kilometer på enbart el. Priset börjar från 187 900 kronor.

Volkswagen Golf GTI Cabriolet
Volkswagen Golf Cabriolet är "back on track" och designen är hetare än någonsin, vilket beror på det sportiga GTI-utförandet. Utseendet drar blickarna till sig tack vare en fet bakspoiler, kjolpaket och röda bromsok. Invändigt hittar vi exempelvis en sportratt som rätats ut nertill och naturligtvis den klassiska tygklädseln "Jacky" som fortfarande har samma rutmönster från 1976. Lyckan blir fulländad tack vare de skålade och åtsittande framstolarna. Bensinfyran på 211 hästkrafter ser till att hundrastrecket nås på 7,3 sekunder och toppfarten är 237. Vill du färdas med himlen som tak tar det 9,5 sekunder att fälla suffletten.

Volvo V40
Efter flera år av spekulationer och spionbilder så stod den där: nya Volvo V40. Formen är snygg, kupén charmig och kvalitetskänslan ligger på topp. Den senaste familjemedlemmen är formgiven på hemmaplan men ska byggas i belgiska Gent och är starskottet för en ny jättesatsning. Inom de närmaste åren kommer vi få se både C40, S40 samt XC40. Men låt oss rikta vår uppmärksamhet till halvkombin som nu presenterats. Volvo V40 är först i världen med att ha en inbyggd krockkudde för fotgängare och instrumenteringen är helt digitaliserad. Under huven erbjuds bensinare på 254, 180 respektive 150 hästkrafter samt dieslar på 177, 150 samt 115. Priset börjar från 225 000 kronor och leveranserna startar i september.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!