Populär motorfest på Hultsfred Raceway

Det blev den fest som arrangörerna hoppats på när det var dags för Bredshults Racing Clubs Blackrace. Med ett trettiotal bilar och femton motorcyklar fick publiken vad de behövde - motorer, rykande däck och hastigheter uppåt 160 kilometer i timmen.

Underbart är kort, men ibland alldeles för kort. Både publiken och Torbjörn Persson var besvikna på att remmen inte höll.

Underbart är kort, men ibland alldeles för kort. Både publiken och Torbjörn Persson var besvikna på att remmen inte höll.

Foto:

Motorevenemang2008-09-05 08:31

En BMW kör fram till starten i ett moln av rök och tjutande däck - till publikens jubel. Föraren Robert Karlsson är oemotsagd mästare på Hultsfred Raceway då det gäller bränna gummi.
- Det är inte många bilar här som får bättre grepp av det där egentligen, men det görs ändå, säger Tommy Bogren med ett leende. Det är tradition och publikfrieri i ett. Och man kan ju få loss lite stenar ur däckmönstret.
Bredshults Racingclubs ordförande Tommy Bogren är nöjd med uppslutningen för dagen, tre startomgångar i timmen körs och både publiken och förarna verkar stortrivas.
201 meter av flygplatsens andra startbana används för att låta bilar och motorcyklar få bränna på allt vad de har.
Med tanke på hur lördagens väder utvecklade sig med ihållande regn fick motorentusiasterna en bra och intensiv raceupplevelse under lördagseftermiddagen.

Värstinghojar på plats
Kort innan tävlingen kunde Bredshults Racing Club också gå ut med det glädjande beskedet att de kunde erbjuda mc-förarna att ta med sig sina värstinghojar. Motorcyklarna kunde nämligen köras efter de regler som Svenska motorcykelförbundet har för "test?n?tune"-race. Det innebär i korthet att motorcyklarna inte behövde vara registrerade och det var alltså inga motorcyklar för vanlig trafik som då kördes på Hultsfred Raceway.
- Mc-förarna som är här kör inte för tidens skulle utan för att testa sina cyklar, säger Tommy Bogren.
En av de som testade gränserna för sin cykel var Torbjörn Persson från Vimmerby med sin Harley Davidson. Efter en imponerande uppvisning i decibel blev själva racet tyvärr bara uppemot 100 meter innan det tog slut.
- Jag körde på en begagnad rem idag och hade förstört två när jag körde senast. Tyvärr hade jag inte hunnit få hem någon ny så det var en chanstagning, säger Torbjörn Persson som förklaring på varför loppet blev så kort.
Traktens hemmabyggare hade också en chans att visa upp sina pärlor och vrålåk, uppemot 20 fordon stod uppställda. Det var en härlig blandning av råa hästkrafter och kitschig inredningsestetik. Mycket tid, kärlek, och i många fall ordentligt med pengar har lagts ner på dessa uppseendeväckande fordon.
Henric Henrikssons Chrystler från 1974 står också uppställd och har tillhört landshövdningen i Kalmar län. I Henrics ägo fått en ny motor och omlackerats. Nu ska den ut o testas på banan, en spontan efternamälan.
- Den väger 2360 kilo, så jag hoppas inte på mycket, säger Henric Henriksson.

Det ryker och tjuter, både från däcken och publiken. Att bränna gummi är sporten i sporten på Hultsfred Raceway.
Det ryker och tjuter, både från däcken och publiken. Att bränna gummi är sporten i sporten på Hultsfred Raceway.
Fakta
Bildgalleri
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!