Spritter av vårkänslor

Vi européer älskar att leta vårtecken. Tranorna har kommit till Hornborgasjön, i Paris börjar uteserveringarna återigen fyllas med croissantsugna gäster och i London kan man äntligen åka på sightseeing med de taklösa dubbeldäckarna. Men för oss som gillar bilar så finns det bara ett säkert vårtecken och det inträffar i mars varje år. Genèves bilsalong spritter av vårkänslor på 108 000 kvadratmeter.

Foto:

Motorevenemang2014-03-13 08:38


Tänk dig sju hallar som fyllts till bredden med bilnyheter. Vrålåk som bjussar på 1 360 hästar samsas med elbilar vars effekt man kan räkna på ena handen. Här finns drömmar för 23 miljoner och nya småbilar som ska säljas för en spottstyver. Miljöbovar som sörplar i sig flera liter milen och gröngölingar som inte tar en droppe. Värstingen kommer från Sverige och toppar 440 knyck medan den klenaste nätt och jämnt klarar 40. Några rariteter erbjuds i ett exemplar medan andra kommer att spottas ut i miljonupplaga.

Audi TTDet är sexton år sedan Audi TT såg dagens ljus och det tog ingen längre tid innan kunderna åkte i diket. Problemet var bristande stabilitet i högre farter och en bakvinge fick monteras i efterhand. När det nu är dags för den tredje generationen så fälls istället en spoiler upp automatiskt ur bakluckan i farter över 120 km/h. Audi TT känns nu "tio resor" modernare och borta är de stora strålkastarna samt bikakegrillen. Tyskarnas logotyp i form av fyra ringar har som hos storebror R8 flyttat upp på motorhuven och grillen har dessutom blivit sexkantig. Motorutbudet sträcker sig från 184 till 310 hästkrafter och premiär blir det i höst!

Citroën C4 CactusCitroëns senaste medlem i C4-familjen har taggarna utåt och begåvats med det lite smått udda tilläggsnamnet Cactus. Designen är läcker med luftfyllda kuddar på dörrarna och en gummimatta på bagageluckan. Interiört finns en soffa framtill istället för stolar och dörrarna manövreras inte med ett klassiskt handtag på insidan, utan med hjälp av en läderrem. Bilen sticker verkligen ut från mängden och trots den konceptliknande designen så är nya Citroën C4 Cactus helt produktionsfärdig. Under huven erbjuds bensinare på 82 respektive 110 hästkrafter samt dieslar på 92 eller 100 hk. C4:an börjar säljas i vår och priset startar från 139 900 kronor.

Honda Civic Type RVill du erövra hårnålskurvorna med stil, fart och finess? Kan du dessutom tänka dig att betala några kronor extra för att höra motorn sjunga på 8 500 varv? Har du skrikit "ja" rakt ut två gånger så är nya Honda Civic Type R något för dig. Bilen baseras på tredörrarsversionen av Civic men fjädringen har sänkts ett par centimeter och utseendet har lyfts med ett rejält kjolpaket. Den rakbladsvassa formgivningen väckte naturligtvis stort intresse i Genève, men japanerna påpekar att detaljer fortfarande kan ändras innan lanseringen år 2015. Motorn är dock spikad och det blir en turbofyra på minst 280 hästkrafter.

Jeep CherokeeEn helt ny Jeep Cherokee är på intågande och redan i april kommer den till Sverige. Jeepen har blivit betydligt rundare och det tidigare något kantiga utseendet är nu som bortblåst. Den vattenfallsliknande motorhuven är minst sagt utmanande och de sju feta ribborna i grillen vittnar om att det amerikanska arvet lever vidare - trots att varumärket numera har sitt hem hos Fiat. En annan efterlängtad nyhet är två nya dieselmotorer på 140 respektive 170 hästkrafter. Båda har begåvats med fyrhjulsdrift, men den sistnämnda kommer dessutom med niostegad automatlåda som standard.

Koenigsegg One:1Koenigsegg ska bli snabbast i världen. Ängelholmsföretaget siktar mot stjärnorna och har bestämt sig för att nå dem. One:1 utlovas toppa över 440 km/h och ska bräcka fartmonstret Bugatti Veyrons världsrekord både vad gäller toppfart och accelerationen 0-400 km/h. Ska de lyckas måste de krypa under 45-sekundersstrecket och till sin hjälp har One:1 en turboladdad V8 på 1 360 hästkrafter. Därmed är förhållandet mellan vikt och effekt som modellnamnet antyder 1:1. Supersportbilen väger nämligen lika många kilon som antalet hästkrafter: 1 386. Sex exemplar ska tillverkas till ett pris av 23 miljoner kronor. Behöver vi säga - styck!

Lamborghini HuracánNu är det dags att vinka farväl till Lamborghini Gallardo och välkomna nya Huracán. Helt enligt traditionen så har supersportbilen lånat sitt namn från den spanska tjurfäktningsarenan. Huracán var en ovanligt modig tjur som fick åskådarna att tappa hakan i Alicante 1879. Nu, 135 år senare, så är det istället bilen som får oss att tappa hakan. Lamborghini Huracán är ny rakt igenom och kommer även att dela grunden med nästa generations Audi R8. Motorn är placerad framför bakaxeln och V10:an levererar 610 hästar vid 8 250 varv/minut. Noll till hundra rullar på 3,2 sekunder och toppfarten är 325 km/h.

Mazda Hazumi"Upp och hoppa" för nu är det dags att spana in Mazda Hazumi. Konceptet bjussar på japanernas nya formspråk Kodo och den furuturistiska designen är lika läcker som vågad. Det här är en försmak på kommande Mazda2 och namnet Hazumi betyder kort och gott "upp och hoppa". Ordet beskriver även japanernas potentiella kunder - unga, ambitiösa och fulla av livsglädje. "Bilens design är likt ett djur på väg att kasta sig över sitt byte. Varje muskel är spänd för att samla energi inför själva jakten" säger chefsdesignern Ryo Yanagisawa. Snart återstår det att se om kunderna kommer att bli ett lätt byte!

Mercedes S-klass CoupéDet blir ingen ny Mercedes CL, men däremot en S-klass Coupé. Tyskarna gör helt enkelt ett namnbyte och skrotar vissa svårbegripliga bokstavskombinationer. Med en längd på 503 centimeter och bredd på 190 cm så är det här ingen liten pjäs. Den eleganta formgivningen gör dock att XXL-storleken till en del försvinner och lyxbilen känns mer som en Large. Tekniken är naturligtvis gedigen och coupén blir först i världen med en hjulupphängning som automatiskt kan luta upp till 2,5 grader i kurvorna. Inledningsvis erbjuds ett motoralternativ och det är S500 Coupé som bestyckats med en biturbo V8 på 455 hästkrafter.

Renault TwingoRenault Twingo är en spännande småbil och det är inte bara för att fransosen är bakhjulsdriven - utan mest eftersom även motorn placerats bak. Renault har sedan flyttat ut hjulen så långt man kunnat ut i hörnen, vilket gör att utrymmet i bilen är överraskande bra. Det trots att den nya modellen bara är 359 centimeter lång och därmed decimetern kortare än sin föregångare. En annan kul grej är att lastutrymmet kan bli upp till 220 centimeter på längden om man fäller både baksäte och passagerarsäte. Twingo kommer att finnas med trecylindriga svansmotorer: en bensinare på 70 hästkrafter respektive en turbodiesel på 90.

Seat Leon Cupra7 minuter, 58 sekunder och 44 hundradelar. Siffrorna talar om det senaste rekordet för serietillverkade bilar med framhjulsdrift på Nürburgrings fruktade nordslinga och sattes av helt nya Seat Leon Cupra. Onekligen imponerande siffror, speciellt om man jämför tiden med andra effektstinna bilar. Det är nämligen snabbare än exempelvis Audi R8 V8, Corvette C6 och Porsche 911 Carrera S. Under huven erbjuds spanjorskan med en turbofyra på antingen 265 eller 280 hästkrafter och grundpriset börjar från 269 900 kronor. Därmed får man med andra ord INTE det man betalar för i fallet Seat Leon Cupra. Man får faktiskt lite till?

Subaru Viziv2Subaru Viziv2 kommer med vassa linjer och en stor portion attityd. Japanerna är nämligen fast beslutna om att ta fram en konkurrenskraftig crossover som ska sopa banan med konkurrenterna. Subaru har spunnit vidare på konceptbilen från fjolårets bilsalong i Genève och namnet är således Viziv2. Bilen är helt enkelt en förhandstitt på kommande design och teknik. Under huven arbetar en plug-in-hybrid med tre elmotorer: en som driver framhjulen samt en vid vartdera av bakhjulen. Lägg till detta en bensindriven boxerfyra i kombination med steglös automatlåda.

Toyota AygoNär första generationens Toyota Aygo gjorde entré på den svenska marknaden så gick bilen inte att köpa. Däremot kunde man prenumerera på den och anledningen var att man ville försöka locka yngre köpare som inte hade råd att köpa ny bil. Nu är det således dags för den andra generationen och trots att bilen inte växt på längden så bjuds det på generösare utrymmen. Aygon delar utvecklingskostnader, fabrik och bottenplatta med syskonen Citroën C1 och Peugeot 108, men trots detta har trion olika karosser. Småttingen lanseras i januari nästa år och prenumeranterna spås även fortsättningsvis att utgöra en stor del av kundstocken.

Volkswagen T-RocVolkswagen är på G eller snarare T. Vi har redan fått bekanta oss med Tiguan samt Touareg och bakom kulisserna väntar Taigun på serieproduktion. Nu visas även T-Roc och under huven på konceptet arbetar en 184 hästars turbodiesel vars förbrukning landar på 0,49 liter milen. Instrumenteringen framför föraren är helt digital och den sedvanliga infotainment-skärmen är numera ingen fast historia utan har bytts bort mot en portabel läsplatta. En kul finess på konceptbilen är det avtagbara taket som kan förvaras i bagageutrymmet om du är sugen på att färdas med himlen som tak.

Volvo Concept EstateI Genève var det tredje gången gillt för Volvo. Först ut var Concept Coupé på bilsalongen i Frankfurt, sedan visades Concept XC Coupé i Detroit och nu presenteras Concept Estate. Nästa gång göteborgarna slår på stora trumman så är det äntligen världspremiär av "the real thing" - nya Volvo XC90. Thomas Ingenlath står för designen även den här gången och vi känner förstås igen dragen från de tidigare konceptbilarna. Volvo gör ett stort nummer av det "skandinaviska arvet" med ullmattor från Kasthall, sadelläder från Tärnsjö och interiördetaljer i glas från Orrefors/Kosta Boda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!