Stora namn i Frankfurt

Frankfurts bilsalong bjuder på en magisk upplevelse. Den ena showen avlöser den andra och det tycks som de allra flesta tillverkarna har minst ett ess innanför rockärmen. Volkswagen visar "up!" hela familjen medan Volvos vd Stefan Jacoby avslöjar att han älskar "You". Peugeot har däremot inte med sig någon gammal flamma även om namnet på deras konceptbil är "EX1" och frågan är om Fisker är ute på strömt vatten med elkombin "Surf"? Tja, det kryllar av märkliga modellnamn!

Foto:

Motorevenemang2011-09-23 06:54


Att döpa bilar är en hel vetenskap och det finns många skräckexempel. Ford Pinto floppade i Brasilien där modellnamnet betydde "liten snopp" och Rolls-Royce funderade länge på varför deras lyxkryssare Silver Mist sålde dåligt i Tyskland. Men det kanske inte är så mäkligt när översättningen blir "dynghög". Mazda LaPuta blev inte heller någon stor succé trots att namnet hämtades från en ö i bästsäljaren Gullivers resor. Beteckningen betyder nämligen "hora" på spanska. Frankfurts bilsalong bjuder på mängder av bilar som döpts efter konstens alla regler och vi presenterar de intressantaste!


Audi A2Det är inte undra på att bilarna kostar pengar" säger kollegan medan vi hälsar på i Audis gigantiska monter. Skrytbygget á la 7 000 kvadratmeter har sysselsatt femton arkitekter och har kostat över hundra miljoner eftersom inte någon av de övriga tolv mässhallarna räckte till. Vad sägs exempelvis om en egen testbana? Tyskarna bjöd på en comeback av Audi A2 - fast nu som renodlad elbil på 116 hästkrafter vars batterier ska räcka i tjugo mil. Noll till hundra rullar på 9,3 sekunder och toppfarten är begränsad till 150. Det rör sig fortfarande om en prototyp vars modellbeteckning är lite märklig med tanke på att A2 är femton centimeter kortare än A1. Kanske skulle den ha kallats Audi A0,5?BMW i8
BMW:s varumärke har alltid stått för sport och styrka. Men många undrar när en "riktig" supersportbil á la Audi R8 och Mercedes SLS ska dyka upp? Svaret på den frågan är år 2013. BMW i8 debuterade på bilsalongen och är en försmak på vad som komma skall. Under huven på utställningsbilen arbetar en trecylindrig bensinare som kamperar ihop med två elmotorer på sammanlagt 390 hästkrafter. När stoppljuset slår om till grönt når man hundra på 4,6 sekunder och fortsätter accelerationen så toppas 250. Ändå ligger förbrukningen på otroliga 0,30 liter milen och koldioxidutsläppet är ynka 66 gram.

Fisker Surf
Fisker Karma har lockat köpare som Al Gore, Colin Powell och Leonardo DiCaprio. Lagom till de första kunderna fått sina nycklar till sporthybriden i miljonklassen släpper nu dansken Henrik Fisker en kombivariant vid namn Surf. Bilen förväntas komma ut på marknaden nästa år och bagaget har växt så det räcker till en surfingbräda av namnet att döma. Under huven arbetar samma motorer som hos brorsan - det rör sig med andra ord om en plug-in-hybrid på 403 kusar som fixar hundrastrecket på 5,9 sekunder och toppar 200. Räckvidden är åtta mil på ren eldrift fast med hjälp av bensinturbon växer siffran till 50 mil.

Jaguar C-X16
Jaguar har vässat klorna och resultatet är en sporthybrid som bjuder på rejält med klös. Interiören har inspirerats från flygplansindustrin samt britternas klassiska tävlingsbilar och den tvåsitsiga kupén domineras av blodrött läder. Den stilrena siluetten tillsammans med taklinjen bidrar till dess eleganta attityd och många ser bilen som en modern E-Type, modellen som för övrigt har 50-årsjubileum i år. Hybridkonceptet bjuder på en V6:a á la 380 hästar, dessutom är Jaguar C-X16 utrustad med en elmotor på ytterligare 95 för att ge extra skjuts vid exempelvis snabba omkörningar. 0-100 rullar på 4,4 sekunder och toppfarten är 300, ändå tar du samtidigt hänsyn till miljön!

Kia GT
Kia behövde inte ta till några flörtiga montervärdinnor för att dra blickarna till sig - det fixade nämligen en silverfärgad "leksak" som kanske blir verklighet om intresset finns. Kia GT bjuder på tunga sjuttiotals linjer och upplevs vara gjuten i ett enda stycke. Titta bara på de fräcka strålkastarna som förlitar sig på fräcka lysdioder á la R8. Mannen bakom ritstiftet heter Peter Scheyer och var tidigare designboss åt (just det) Audi. Den fyrsitsiga kupén sätter verkligen guldkant på tillvaron och dörrarna är hängda i bakkant, vilket gör insteget till de bakre sportstolarna enkelt. I maskinrummet arbetar en V6:a på 390 hästkrafter.

Mazda CX-5
Efter att ha visat konceptbilarna Shinari och Minagi kommer nu den första produktionsbilen med det nya designspråket Kodo - Soul of Motion, nämligen crossovern Mazda CX-5. Chefsdesignen Masashi Nakayama säger: "Vi vill uttrycka en känsla av vitalitet och rörlighet därför studerade vi hur geparden spänner sin kropp för att accelerera maximalt". Interiören är både funktionell och nyskapande samtidigt som motorutbudet består av nyutvecklade bensinare på 165 hästkrafter med framhjulsdrift eller 160 med fyrhjulsdrift. Det erbjuds även två nya dieselspisar på 175 respektive 150 hk vid lanseringen i april nästa år.

Mercedes B-klass
Nu är tiden inne för en helt ny Mercedes B-klass och den kan beskrivas med den slitna klyschan om damskon: stor inuti men liten till det yttre. Bilen är exempelvis 436 centimeter kort men baksätet bjuder ändå på hela 98 centimeters benutrymme, vilket är längre än såväl E- som S-klass. Mercan tar alltså ett "stort" steg framåt och sparkar många konkurrenter på smalbenen. I ett och samma paket erbjuds fräsig formgivning, snygg inredning och fyra nyutvecklade motorer med start/stopp-system. Slutsatsen blir därmed att tysken påminner om en "damsko". Ändå ska man absolut inte ta nya B-klass med en klackspark!

Peugeot EX1
Kan du inte välja mellan en ny sportvagn eller motorcykel? Ja, då är Peugeot EX1 fordonet för dig. Den är nämligen varken fågel eller fisk utan något extremt mittemellan. Två personer får plats och det krävs bilkörkort - men upplevelsen är något i hästväg (förlåt) lejonväg. I maskinrummet arbetar två elmotorer på totalt 340 hästar som ser till att lättviktaren med sina 750 kilo får hisnande prestanda. Noll till hundra rullar på 3,5 sekunder och toppfarten är 260. Det är med andra ord inte så konstigt att varvrekordet för elbilar på Nürburgrings nordslinga slogs innan bilsalongen öppnade med sluttiden 9 minuter och 1,338 sekunder. Produktion? Drömma kan man ju...

Porsche 911
Stämningen var på topp när nya Porsche 911 hade världspremiär och resultatet är en snabbare, starkare men framförallt snålare sportbil. Förbrukningen har minskat med upp till sexton procent jämfört med föregångaren och blir därmed den första av tyskarnas modeller som har ett koldioxidutsläpp på under 200 gram. Detta tack vare start/stopp-teknik samt världens första sjuväxlade manuella låda i kombination med tyskarnas dubbelkopplingslåda. Inledningsvis står två modeller till kundernas förfogande: Carrera (ca 800 000:-) samt Carrera S (ca 930 000:-). Båda erbjuds med boxersexor på 350 respektive 400 hästkrafter.

Skoda Mission L
Är tjeckerna måhända ute på farligt uppdrag? Nej, Skoda skjuter snarare mitt i prick när de visar upp en helt ny modell som väntas nå återförsäljarna nästa år. Vi snackar naturligtvis om Skoda Mission L. Den nya sedanen kombinerar relativt strama linjer med exemplariska utrymmen och bilen närmar sig produktionslinan med stormsteg. Modellen blir med andra ord den sjätte i tjeckernas utbud och ledningen räknar med att presentera en ny bil var sjätte månad de närmaste åren för att nå upp till målet: att sälja 1,5 miljoner bilar per år innan 2018. Mission impossible? Nej, det här är Skoda Mission L!

Subaru XV
Subaru XV är en tvättäkta crossover som inte är rädd för att få lera under sulorna. Det är första gången som japanerna valt att lägga en världspremiär i Europa och det är måhända inte så svårt att förstå varför. Bilen är nämligen utvecklad med den europeiska marknaden i fokus och ska locka köpare genom sin sportighet, smidighet samt generösa markfrigång. Subaru XV bjussar därmed på förstklassig framkomlighet och under huven erbjuds de senaste boxermaskinerna inklusive start/stopp-system. "Subban" kommer att introduceras i Sverige under 2012 och några priser är ännu inte spikade.

Toyota Yaris
Tredje generationens Toyota Yaris är här och den lilla japanen har växt till sig rejält. Designen är vassare och den numera tio centimeter längre bilen har begåvats med skarpare karossveck, fronten har fått mer attityd och interiören har fräschats upp rejält. Motorerna är inledningsvis tre till antalet: bensinare på 99 respektive 69 hästkrafter samt en diesel på 90. Snåljåpen i gänget blir den sistnämnda maskinen som enbart sörplar i sig 0,39 liter milen och har ett koldioxidutsläpp på 104 gram per kilometer. Grundpriset börjar på 134 800 kronor och vi kan bara konstatera att liten har blivit större samt naturligtvis något dyrare!

Volkswagen up!
Volkswagens nya strategi är att äta up(p)! konkurrenterna i småbilsklassen. Tyskarna presenterade nämligen en helt ny modellserie som kallas "New Small Family". Citybilarna ska skriva ett nytt kapitel i folkas digra historiebok och satsningen består av en rad olika nyheter såsom bottenplatta, trecylindrig motor på 60 eller 75 hästar samt ett nytt designspråk. Första bilen ut är Volkswagen up! och kan bli din för i runda slängar 100 000 kronor - sedan väntar en hel radda olika versioner med allt ifrån gas- till eldrift. Försäljningen startar under första kvartalet 2012 och då är det up(p)! till bevis.

Volvo You
Aldrig tidigare har vi upplevt en så lyxig Volvo som konceptbilen You. Nu ska vi inte dra några förhastade slutsatser "men bilen visar vad våra kunder kan förvänta sig av vår nya stora sedanmodell" enligt chefen Stefan Jacoby. Men det blir inget billigt nöje - You är nämligen en lyxkryssare som ska utmana de bästa prestigebilarna i klassen. Produktionen startar år 2013 och det iögonfallande utseendet med "självmordsdörrar" lockade många nyfikna. Går vi vidare till interiören så styrs allt med hjälp av en stor pekskärm och under huven kommer det att erbjudas en helt ny serie bensinare, dieslar och hybridmaskiner. Namnet till trots så lär Volvon knappast bli en bil för dig eller mig!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!