Störst, bäst & vackrast

Frankfurts bilsalong är världens största och rötterna sträcker sig så långt bak i tiden som till 1887. Fast då var platsen Bristol Hotel i Berlin och åtta bilar visades. Nu, 126 år senare, har utställningen växt till sig och siffrorna talar sitt tydliga språk. Salongen är trettiofem fotbollsplaner stor, har tusen utställare från fyrtio länder och drygt en miljon besökare förväntas strosa runt bland utställningsobjekten.

Foto:

Motorevenemang2013-10-16 04:05


Frankfurts bilsalong är ett "rent" nöje. Hela mässområdet har förvandlats till en grön oas med blommor, fågelkvitter och mängder av - bilar! Årets upplaga fick den mest fordonshatande miljöfanatikern att dra på smilbandet och bli grön av avund. Nästan alla bildirektörer vände kappan efter miljövinden och predikade om växthuseffekten istället för motoreffekten. Visst fanns det bilmodeller som skulle behöva be om miljösyndernas förlåtelse, men det är just charmen med Frankfurt. Här finns något "für alle!"

Audi Nanuk QuattroAudi presenterade en riktig "isbrytare" och det iögonfallande konceptet höjde många ögonbryn. Designen kommer rätt och slätt från koncernföretaget Italdesigns prototyp Parcour som vi fick stifta bekantskap med under bilsalongen i Genève. Audi Nanuk har begåvats med en nyutvecklad dieseltia på 544 hästar och har ett maxvrid på iskalla 1 000 Newtonmeter. Hundrastrecket passeras på 3,8 sekunder samtidigt som toppfarten är 305 km/h. Klurar du på vad Nanuk betyder kan vi berätta att det är inuitiska för isbjörn. Audi Nanuk är därmed ingen ulv i fårakläder utan snarare en isbjörn i Audikostym.

BMW i8BMW är tillbaka på banan och det bokstavligt talat - för i bayrarnas monter hade man byggt en 300 meter lång testbana där besökarna förutom att känna och klämma även fick möjlighet att provköra bilarna. BMW i8 har begåvats med en trecylindrig bensinare på 231 hästkrafter som kamperar ihop med en elmotor på 131, vilket resulterar i en sammanlagd effekt på 362 hk. Hundrastrecket nås på 4,4 sekunder samtidigt som toppfarten i vanlig tysk ordning är begränsad till 250. BMW i8 dricker 0,25 liter milen och släpper enbart ut 59 gram koldioxid per kilometer samtidigt som laddhybriden klarar av 3,5 mil på ren eldrift. Priset blir drygt en miljon kronor vid lanseringen nästa år.

Jaguar C-X17Vad toppar 300 knutar och har ett koldioxidutsläpp på under 100 gram per kilometer? Svaret är nya Jaguar C-X17. Den sportiga crossovern bjuder på spännande proportioner och under huven arbetar samma V6:a som sitter i F-Type. Konceptet bygger på en helt ny plattformsteknik som ska ligga till grund för Jaguars kommande modeller. Suven ligger dock ett par år framåt i tiden, men med C-X17 vill britterna redan nu visa upp möjligheterna med den nya plattformen som ska lägga grunden för såväl nya sedanmodeller som nästa generations suvar. Spännande!

Kia NiroDet sägs som bekant att när en dörr stängs så öppnas en annan. Koreanerna öppnar många dörrar och bakom en av dem finns helt nya Kia Niro - en fräck tvådörrars minisuv med gott om innovativa lösningar. Det fräcka konceptet har begåvats med fladdermusdörrar á la Lamborghini, vilket ger bilen dess karismatiska utseende. Designen har tagits fram av Kias designcenter här i Frankfurt och byggnaden ligger faktiskt mindre än en kilometer från mässområdet. Under huven arbetar en bensinare på 158 hästkrafter som driver framhjulen medan en elmotor på 44 förser bakhjulen med drivkraft.

Lexus LF-NXSka man bli en riktig stjärna räcker det inte att bara ha utseende och personligheten med sig, man måste även ha det där lilla extra! Lexus LF-NX är en riktig publikfriare och den kompakta crossovern gör ett bestående intryck med sina skarpa linjer. Bilen är nämligen en kantig historia och tycks ha varje litet veck på rätt ställe. Crossovern ter sig vara en riktig utmanare till Rang Rover Evoque, men även konkurrenter som Audi Q3, BMW X1 och Mercedes GLK får se upp. Konceptbilen siktar mot stjärnorna i klassen och har bestämt sig för att nå dem redan under nästa år!

Mercedes GLADet våras för tyskarna och det bokstavligt talat. I början av nästa år kommer nämligen en helt ny suv vid namn Mercedes GLA. Inledningsvis kommer fyra motorer att stå till kundernas förfogande: bensinare på 156 respektive 211 hästkrafter samt dieslar på 136 respektive 170. Designen är riktigt läcker och bjussar på svepande karosslinjer. Baken har fått delade lyktor, vilket bidrar till generösare inlastningsmöjligheter samtidigt som bagaget sväljer 421 liter. Nu återstår det bara att se hur många kunder som faller för en GLA(d) Mercedes vid lanseringen.

Nissan Friend-MeDet är inte alltid så lätt att skaffa nya vänner. Nissan har dock gjort ett tappert försök med sin senaste konceptbil Friend-Me. Den übersnygga japanen är byggd för fyra och ska locka till sig unga trendiga storstadsbor som gillar att sticka ut från mängden. Att föraren inte längre är herre på täppan kommer att älskas av passagerarna som numera har samma möjlighet att styra över vilken musik som spelas via varsin skärm. Därifrån kan man även se vilken hastighet föraren håller, hålla koll på navigatorn samt ladda upp bilder som kan visas för kamraterna. Bilkunder kommer, bilkunder går, men vänskapen med Friend-Me ska bestå?

Opel MonzaAtt damma av gamla modellnamn ligger i tiden och tyskarna har kört så att dammvippan glöder. Opel har nämligen återupplivat det klassiska modellnamnet Monza från 70-talet och de nya linjerna är minst sagt tilltalande. Fronten ser nästintill produktionsklar ut och designen ska ge oss en fingervisning om vad vi har att vänta av kommande modeller. Opel Monza är ett pampigt koncept som begåvats med maffiga måsvingedörrar och bilen ser ut att kunna lyfta vilken sekund som helst. Med lite "flax" rullar Opel Monza i serieproduktion, vilket vi håller tummarna för!

Peugeot 308 RPeugeot slog på stora trumman och hade världspremiär för en helt ny 308:a. Det enda som fransosen har gemensamt med sin föregångare är just namnet och om vi tittar på designen så fortsätter utrotningsprocessen av lejongapet i fronten. För att ytterligare höja pulsen på besökarna så presenterades smällkaramellen Peugeot 308 R som lätt känns igen med sin låga hållning, breda spårvidd, tuffa spoilrar samt fräcka tvåtonslack. I maskinrummet arbetar en turbofyra på 270 hästkrafter och kraften skickas till framhjulen via en handjagad sexväxlad låda. 308 R presenterades som ett koncept, men allt ser väldigt produktionsklart ut.

Porsche 918 SpyderPorsche 918 Spyder är ett rullande bevis för att man både kan äta kakan och ha den kvar. Det här är en laddhybrid som drivs av en V8:a på 608 hästkrafter i kombination med två elmotorer på 286. Man kan alltså köra helt ljudlöst på ren eldrift i upp till 30 kilometer för att några minuter senare rasta värstingen på Nürburgring. Noll till hundra rullar på 2,8 sekunder och toppfarten är hela 345 km/h. Är man riktigt försiktig på gasen så kan koldioxidutsläppet minska till 70 gram medan soppaförbrukningen stannar på 0,33 liter milen. Enbart 918 exemplar ska byggas och priset börjar på sex miljoner.

Skoda Rapid SpacebackJozef Kaban, låter namnet bekant? Det är han som ligger bakom designen på nya Skoda Rapid Spaceback. Du kanske inte blir jätteimponerad då halvkombins utseende är ganska alldagligt. Men berättar vi däremot att det är samma person som designat Bugatti Veyron så lyfter nog de allra flesta på ögonbrynen. Under huven erbjuds fyra motorer: bensinare på 105 respektive 122 hk samt två dieslar på 90 respektive 105. Hur mycket Skoda Rapid Spaceback kommer att kosta vid lanseringen i höst är i dagsläget inte spikat, men gissningsvis runt 160 000 kronor.

Toyota Yaris Hybrid-RToyota Yaris Hybrid-R är ett muskelpaket med gott om krut under huven. En 1,6-litersmotor på 300 hästkrafter arbetar ihop med två elmotorer på 60 hästar vardera, vilket resulterar i en totaleffekt på hela 420 hk. Utöver dessa motorer finns ytterligare en på 60 hästar vars främsta uppgift är att fungera som generator för att samla upp energi vid inbromsningar. Men när framhjulen inte har tillräckligt mycket fäste så går även den tredje elmotorn in och skickar extrakraft till bakhjulen. Japanerna är minst sagt laddade och nu återstår det bara att se om konceptbilen blir mer än just ett koncept.

Volkswagen Golf SportsvanVolkswagen vet hur man drar igång en bilsalong och den här gången gjorde tyskarna det med hjälp av den brittiska popgruppen Pet Shop Boys. Bandets framgångssaga med 100 miljoner sålda album kan jämföras med att Volkswagen Golf sålts i över 30 miljoner exemplar. Nu är det således dags för en ny golfare att ge sig ut på greenen, nämligen Volkswagen Golf Sportsvan. Bilen lanseras redan nästa år och under huven erbjuds sex motorer. Bensin på 85, 110, 125 respektive 150 hk samt dieslar på 110 respektive 150. Nu återstår det bara att se om den musikaliske golfaren kan göra "hole in one!"

Volvo Concept CoupéEn P1800 för den nya generationen. Tja, det är så Volvo beskriver nya Concept Coupé i Frankfurt. Bilen är den första i raden av tre koncept som kommer att visas framöver och trion ska ge oss en hint om hur framtida modeller kan komma att se ut. Den långa motorhuven och taket understryks av en midjelinje som sträcker sig likt en elegant båge längs med hela bilen. Volvo Concept Coupé bjussar på skandinavisk design och den gnistrande växelspaksknoppen i kristall är pricken över det berömda i:et. Även motorn andas framtidstro, eller vad sägs om en bensindriven plug-in-hybrid på 400 hästkrafter?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!