Vårtecken i Genève

Ett säkert vårtecken är den stora bilsalongen i Genève. I mars varje år spritter det i benen av längtan efter att packa resväskan mot den glamorösa idyllen vid alpsjön Lac Lèman. Här finns det bästa av det mesta - de exklusivaste gökuren, finaste chokladen och dyraste shoppingstråken. Men en liten varning är på sin plats: har du lätt att torska på läckra bilar så bör du sluta att läsa här. För alla andra väntar ett äventyr på världens roligaste bilsalong!

Foto:

Motorevenemang2011-03-12 05:05


Alla vet hur många hål det är i en schweizerost och lika ihåligt blir det i din plånbok om du tänker köpa någon av drömvagnarna på Genèves bilsalong. Å andra sidan är det drömmarna som håller oss vid liv och vi tänker på ett välkänt ordspråk: "i en schweizerost ser optimisten osten, men pessimisten hålen". Ja, man blir lätt beroende och oftast är det svindyrt att bli av med abstinensen. Speciellt om åkomman kan härledas till mässans höjdpunkter: Ferrari FF, Koenigsegg Agera R eller Lamborghini Aventador. Mycket nöje!

Audi A3
På bilsalongen fick vi se tyskarnas första smakprov på nästa generations Audi A3 och det i form av en fyradörrars sedan - inte halvkombi alltså! Det rör sig dock fortfarande om en konceptbil men håll med om att designen ser hyfsat produktionsklar ut. Interiören är riktigt generöst tilltagen och bjuder på många tekniska finesser, bland annat ett helt nyutvecklat multimediasystem. Fyra sittplatser står till förfogande och på längden mäter bilen 444 centimeter. Under huven hittar vi en turbofemma på hela 408 hästkrafter som klarar noll till hundra på 4,1 sekunder medan toppfarten är begränsad till 250.

Ferrari FF
Det är ingen vidare munter upplevelse att kräkas - speciellt inte om man befinner sig i baksätet på en utsökt italiensk supersportvagn. Att färdas i fyrsitsiga Ferrari FF kräver nerver av stål - men framför allt åksjuketabletter. Föraren bör dock hålla fingrarna ifrån pillerburken eftersom biverkningarna "dåsighet och försämrad reaktionstid" kan få ödesdigra konsekvenser med tanke på kraftresurserna. I maskinrummet arbetar nämligen en V12:a på 660 hästkrafter vilket garanterar att resenärerna får sig en minnesvärd åktur. Hundrastrecket klaras av på 3,7 sekunder och med plattan i mattan toppas 335. Snacka om familjeracer!

Ford B-Max
Doldisen Ford Fusion kastas nu ut med huvudet före och in kommer i stället nya B-Max. Det är en tuff familjebuss i fyrametersklassen som helt saknar B-stolpar, vilka är integrerade i de skjutbara bakdörrarna. Fördelen med detta är att när både fram- och bakdörrarna är öppna på vid gavel så är insteget till kupén rekordstora 1,5 meter! En snabbtitt avslöjar att interiören rymmer fem personer och att instrumenteringen påminner mycket om syskonen i familjen. Ford B-Max är intressant även på grund av sin drivlina. Bilen drivs nämligen av en i sammanhanget pytteliten trecylindrig 1,0-litersmotor med start/stopp-teknik.

Hyundai i40
Hyundai har dragit på sig boxningshandskarna och gjort sig redo för en svettig match i mellanklassen. Under sommaren lanseras nya i40 (ersättaren till Sonata) och koreanen ska gå en tuff rond mot konkurrenter som Volvo V70 och Volkswagen Passat. Designen är läcker och bilen bjuder på svepande karosslinjer, "juvelliknande" strålkastare samt en sexkantig grill. Under huven erbjuds inledningsvis bensinare på 135 respektive 177 hästkrafter samt en turbodiesel på 136. Dessutom bjussas det på fem års nybilsgaranti och det utan milbegränsning. Nu återstår bara frågan om nya Hyundai i40 kan "knocka" konkurrenterna?

Koenigsegg Agera R
Ängelholmsföretaget Koenigsegg fick åskådarna att kollektivt tappa hakan. Agera R är supersportbilen som drivs av E85 och tack vare det högre oktantalet så kan effekten höjas till otroliga 1 115 hästkrafter. Noll till hundra klaras av på 2,9 sekunder samtidigt som den teoretiska toppfarten är brutala 440 km/h. Medaljens baksida är förstås bränsletörsten eftersom etanol är energifattigt och ett bensinkort med "no limit" är ett måste. Å andra sidan - har ägaren råd att hosta upp tio mille så har personen i fråga säkert råd att tanka och även köpa till en specialgjord takbox från Thule för 180 000 kronor. Men då begränsas toppfarten till 300!

Lamborghini Aventador
Lamborghini visade stolt upp sin "tjuriga" ersättare till dagens Murciélago och namnet är hämtat från en mycket modig tjur som blivit prisbelönt för sin tapperhet: Aventador. Supersportbilen bjuder på sylvassa linjer och inspirationen har hämtats från konceptet Sesto Elemento. Under huven arbetar en vrålande V12:a på sjuhundra hästar så när rödljuset slår om till grönt klaras hundrastrecket på duktiga 2,9 sekunder och det roliga tar först slut när hastighetsmätaren passerat 350 km/h. En handfull bilar förväntas under året nå norden och på "öronmärkningen" kan vi läsa 3 miljoner. Det kostar att ligga på topp!

Mercedes SLK
En ny stjärna har äntrat "catwalken" här i Genève - vi snackar givetvis om den tredje generationens Mercedes SLK. Förutom snålare motorer som begåvats med start/stopp-system bjussas det på ett avancerat glastak kallat "Magic Sky Control". Men det som tar andan ur oss är designen, vilken i mångt och mycket hämtats från SLS. Under huven erbjuds bensinare på 184, 204, respektive 306 hästkrafter. Värstingen i gänget gör 0-100 på 5,6 sekunder samtidigt som toppfarten i vanlig ordning är spärrad vid 250 knyck. Nya Mercedes SLK når våra återförsäljare i april och priset startar från 393 900 kronor.

Mini Rocketman
Många har dragit djupa suckar när Mini presenterat den ena större modellen efter den andra, men med konceptet Rocketman är det "back to basic" som gäller. Den lilla kompakta citybilen är tänkt som en utmanare till Toyota iQ med sin längd på strax över tre meter. Bilen är 3+1 sitsig men det lilla bakre "nödsätet" är knappast något att hurra över. Bagageluckan liknar närmast en byrålåda som går att dra ut, vilket gör det lättpackat. Några tekniska specifikationer nämner man inget om utan det enda som utlovas är att förbrukningen ska stanna runt 0,30 liter milen. Snacka mini(mal) hundkoja!

Nissan Esflow
Japanerna hade "laddat" upp rejält inför mässan och trots att de redan har en elbil ute på marknaden (Leaf) ligger de knappast på latsidan utan fortsätter längs sin gröna linje. Nissan Esflow är en tvåsitsig konceptbil som bjuder på ett sportigt utseende och är tänkt bli en värdig utmanare till Tesla Roadster. Kraften hämtas från två elmotorer och trots det faktum att motoreffekten är hemlig så utlovas det att Esflow ska fixa hundrastrecket på under fem sekunder samtidigt som räckvidden sägs vara 24 mil. Nissan tillägger dessutom att all teknik redan är befintlig så "stöter" de inte på några hinder - räkna med att den kommer i produktion!

Saab PhoniX
Saab skrällde ordentligt på bilsalongen och presenterade PhoeniX. Det är en brutalt formgiven sportkärra med måsvingedörrar som fick många mässbesökare att börja dregla. Linjerna är skapade av Trollhätteföretagets nya designchef Jason Castriota som bland annat är pappa till Ferrari 599 GTB och Maserati GranTurismo. Den spännande kupén är 2+2 sitsig och bjuder på en upplevelse utöver det vanliga. Även drivlinan är avancerad med en elmotor på 24 hästkrafter som driver bakhjulen och en 200-hästars turbofyra som driver framhjulen. Förbrukningen ligger därmed runt halvlitern milen medan koldioxidutsläppet är 119 gram.

Skoda VisionD
Skoda VisionD är en femdörrars konceptbil som kombinerar relativt strama linjer med exemplariska utrymmen. Om du kan bevara en hemlis så kan vi avslöja att det här är en föraning om vad som komma skall - halvkombin närmar sig nämligen produktionslinan med stormsteg, fast då under namnet Octavia! Tja, du läste faktiskt rätt men tjeckerna är väldigt hemlighetsfulla och kallar bara projektet för "The New Power of Skoda". Inom ramen för detta ingår även en helt ny logotype - den bevingade pilen har lyfts fram och blivit större medan texten "Skoda Auto" helt har slopats. Frågan är om de skjuter mitt i prick?

Toyota FT-86 II
Toyota visade upp en sportcoupé vid namn FT-86 II. Bilen är ett samarbete med Subaru och de båda japanska tillverkarna kommer att producera varsin version, men använda sig av samma boxermotor som i Subaru STI Racing på 300 hästar. Utseendet är vasst och fronten ger ett aggressivt intryck samtidigt som den begåvats med fräcka lysdioder. Bakändan har en rejält tilltagen diffusor som kantas av två kromade avgaspipor av rejäl kaliber. När premiären går av stapeln är än så länge okänt men designern Jaromir Cech säger: "jag kan sätta min vänstra hand på att bilen kommer att vara i produktion 2012". Nu återstår bara frågan om han är vänsterhänt?

Volkswagen Bulli
Volkswagen presenterade ett retrokoncept som lättast beskrivs som "en folkabuss i ny tappning" - nämligen Bulli. Bilen bygger på 2001 års Microbus-prototyp och får oss att tänka på sextiotalet då begreppet flower power hade sin största era. Bilen erbjuder plats för sex "hippies" och har begåvats med en helt ny drivlina. Kraften hämtas från en elmotor på 115 hästkrafter med tillhörande litiumjonbatterier, vilket bidrar till en räckvidd på hela 30 mil. Resan till hundra klaras av på 11,5 sekunder samtidigt som toppfarten är begränsad till 140 km/h. Nu väntar vi bara på grönt ljus för produktion!

Volvo V60 Plug-in Hybrid
Volvo V60 Plug-in Hybrid rullar bokstavligt talat mot strömmen. Det är göteborgarnas första laddhybrid och den produktionsfärdiga modellen döps till Volvo V60 D6 Hybrid. Tekniken består av en dieselfemma på 215 hästkrafter som driver framhjulen medan en elmotor på 70 driver bakhjulen. Batteripaketet laddas via ett vanligt eluttag i väggen på 4,5 timmar och räcker sedan i upp till fem mil. Men det riktigt smarta är att föraren själv kan styra hybridsystemet med hjälp av tre knappar: "Hybrid" är det förvalda läget, "Pure" är ren eldrift medan "Power" betyder dieselkraft. Räkna med att priset hamnar på cirka 450-500 000 kronor vid lanseringen hösten 2012.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!