En glas(s)ig historia

Tillhör du skaran som ligger sömnlös om nätterna och grubblar över vad olika bilars modellnamn betyder? Då ska vi göra livet lite enklare för dig nu. Nissans crossover fick nämligen sitt namn efter att utvecklingsbossen besökt den italienska ön Murano som är världsberömd för sina utsökta glasprodukter. Därför är det måhända inte så konstigt att Nissan Murano är en riktigt glas(s)ig historia!

Foto:

Nissan2009-02-16 08:23


Det finns en sliten klyscha som säger att kvinnor och glas ska hanteras med varsamhet. Men det stämmer inte i fallet Nissan Murano - japanskan tål mycket innan gränsen är nådd men är ändå ingen äkta terrängbil. Vi kallar fenomenet för crossover och biltypen skapades när miljödebatten drog igång på allvar. Det finns nämligen kunder som vill köra fyrhjulsdrivet och sitta högt, utan att stämplas som klimatbovar.

Utrustad till max
I USA har testbilen varit en dundersuccé sedan många år tillbaka, men i Sverige har det gått trögare. Men skam den som ger sig och därför görs nu ett nytt försök med en uppdaterad muskelknutte som är fullproppad med teknikprylar och lull-lull. I grundutrustningen ingår ett DVD-baserat navigationssystem med en sjutums färgskärm, backkamera och dessutom en fiffig sidokamera som visar hur nära du är trottoarkanten. Klimatanläggning ser vi naturligtvis som en självklarhet, liksom den öronbedövande ljudanläggningen och läderklädseln. Komforten är rent ut sagt magnifik och det är lätt som passagerare att bara slå sig till ro och njuta av den vackra utsikten i gränslandet mellan Frankrike och Schweiz. Ett flertal gånger passerar vi över gränsen som är tydligt markerad med bemannade tullstationer till skillnad från gränsövergångar inom EU. Schweiz står ju som bekant utanför unionen och några Euro är inte att tänka på. Här är det Schweizerfranc som gäller.

Ett glasklart val?
Att välja motor och växellåda till Nissan Murano är lätt som en plätt: det finns nämligen enbart ett alternativ. Vad sägs om en V6:a på 252 hästar i kombination med en steglös automatlåda som även kan växlas manuellt? Det hela funkar riktigt bra och i normalfallet är bilen framhjulsdriven. Men skulle dessa tappa greppet överförs kraften blixtsnabbt till baksulorna. Det finns också möjlighet att låsa kraftfördelningen i ett 50/50-läge som fungerar i farter upp till 80 km/h. Ändå är soppaförbrukningen relativt bra och med en äggkartong under gaspedalen så går det att köra under litern milen.
Grundutförandet kallas "Tekna" och innehåller allt du bara kan tänka dig. "Tekna Pack" är ren överkurs och inkluderar dessutom elmanövrerad bagagelucka, elektrisk rattinställning samt ett heltäckande glastak där den främre sektionen är öppningsbar. Dessa finesser adderar dock ytterligare 40 000 kronor till grundpriset á la 409 900. Tja, business class har aldrig varit gratis!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!