En riktig "rövare"

Nissan Navara må leva ett liv i skymundan, men faktum är att terrängliraren tillhör en av de maffigaste pickuperna på marknaden. Man skulle faktiskt kunna jämföra japanen med den fredlöse Robin Hood - båda kastar sig in i det ena våghalsiga äventyret efter det andra. Därför är det inte så konstigt att den leriga provkörningen genomförs i Nottinghamshires beryktade grevskap. Mot Sherwoodskogen!

Foto:

Nissan2006-03-03 08:25

Jag befinner mig i en genombrittisk idyll och överallt kan man känna medeltidens vingslag.
Däremot är det inte så värst populärt att ratta den japanska testbilen i Nottingham och man känner sig nästan själv fredlös - för bara ett stenkast härifrån tillverkas Range Rover. Två bilar som skiljer sig åt som natt och dag: Navara är nämligen en robust och oöm arbetshäst som skulle tilltala Robin Hood, medan britten är en rullande lyxsvit för prins John.

Broder T(r)uck
Det har sagts förut och tål att upprepas igen: det finns inga genvägar för att bli korad till skogens konung.
Det krävs hög markfrigång, fyrhjulsdrift, lågväxel och diffspärrar. På pappret har Nissan Navara alla huvudingredienser som behövs - men hur är det i den bistra verkligheten? Jo, pickupen klättrar uppför och nedför leriga stup förbluffande bra.
Kliver över diken smärtfritt och plumsar med vatten upp till midjan utan att drunkna.
Hemligheten ligger naturligtvis i den inkopplingsbara fyrhjulsdriften med lågväxel.
Men ett särskilt tack riktar jag till diffspärren på bakaxeln, vilken är till stor hjälp när man är på äventyr i Sherwoodskogens besvärliga omgivningar. Meningen med en pickup är naturligtvis att kunna lasta mycket och testbilen utgör inget undantag.
Flaklängden mäter nämligen 151 centimeter och ägaren kan frakta 712 kilo därpå. Nå, vad sägs om det broder T(r)uck?

Spola interiören
Under den breda motorhuven arbetar en fyrcylindrig turbodiesel med laddluftkylare men utan partikelfilter. Effekten är 174 hästar och det maximala vridmomentet ligger på präktiga 403 Newtonmeter.
Den som har bråttom kan därmed pressa kolossen till 170 km/h, fast med tanke på den ökände sheriffen av Nottingham så behärskar jag mig. Tyvärr är det inte lika kul att prins John (Pär Nuder) tvingar ägarna att betala så hög dieselskatt.
Låt oss spana in interiören som rymmer fem personer och erbjuds i tre utrustningsnivåer: XE, SE samt LE. Den sistnämnda "lyxversionen" inkluderar exempelvis fotsteg, takrails, kompass, cd-växlare och klimatanläggning. Trots exklusiviteten förtas inte känslan av en seriös terräng- och lastvagn, det verkar nämligen som om inredningen skulle palla en avspolning med vattenslang.
Tyget är grovt, panelerna robusta och aluminiumdekoren är tvättäkta fusk. Nissan Navara har därmed en hel del gemensamt med den legendariske Robin Hood:
båda spänner bågen och träffar mitt i prick!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!