En stor stark pickup

Plötsligt hörs toner av massivt dieselknatter och några sekunder senare uppenbarar sig en pickup. Men det är ingen brutal och stöddig amerikansk gaphals. Nej, det här är en oöm japanare som rullar mjukt på landsvägen, som är bekväm i storstan och riktigt tuff i terrängen. Nissan menar att man inte behöver välja mellan familjebil, äventyrsbil och arbetsbil - Navara Double Cab ska nämligen vara allt på en och samma gång. Frågan är om det verkligen är möjligt?

Foto:

Nissan2012-02-04 13:00


Pickupen ser riktigt glad ut och främst är det grillen som drar på smilbanden. Måhända är det mot skattmasen den ler? Nissan Navara är nämligen registrerad som lätt lastbil men du kör pickupen med vanligt B-körkort. Den stora skillnaden är att momsen är avdragsgill för dig som företagare och det är inga småpengar vi snackar om.

Från noll till max
Att sätta sig bakom ratten är ett rent nöje trots att vi befinner oss i ett skitigt och lerigt Zaragoza. Personbilskänslan är stark och när exempelvis tändningsnyckeln vrids om så åker instrumentnålarna upp till max för att sedan ställa sig på noll igen. Man sitter riktigt bra i framsätena, men komforten i den tresitsiga aktersoffan är inte alls lika bra. Undertill hittar vi ett riktigt ramverk som bara de tuffaste pickisarna har och bak huserar bladfjädrar - vilket otroligt nog är en kvarleva från när man körde med häst och vagn. Därmed är det inte så konstigt att Nissan Navara känns lite flummig på vägen, men när vi lastade flaket med en europapall så förändrades uppträdandet till det positiva. Men det går inte att frakta hur mycket som helst då maxlasten är 900 kilo. Med släp får man dra hela tre ton men har du enbart B-körkort så gäller 750 kilo.

Filmar dragkulan
Att skifta från två- till fyrhjulsdrift är hur enkelt som helst och på mittkonsolen finns ett vred där föraren kan välja drivläge beroende på körsituationen. Pickupen klättrar uppför och nedför leriga stup förbluffande bra. Kliver över diken smärtfritt och plumsar med vatten upp till midjan utan att drunkna. Hemligheten ligger naturligtvis i den inkopplingsbara fyrhjulsdriften med lågväxel. Ett särskilt tack riktar vi till diffspärren på bakaxeln, vilken är till stor nytta när man är på äventyr.
Vår testbil är utrustad med en ny dieselsexa på 231 hästkrafter och till detta serveras en sjustegad automatlåda. Motorn svarar blixtsnabbt och 0-100 rullar på 9,3 sekunder - däremot sörplar maskinen i sig runt litern milen. Vi rattar den exklusivaste versionen som kostar 453 175 kronor inklusive moms, ändå kan man ladda på med mer lull-lull. Vad sägs om en backkamera som även filmar dragkroken vilket gör det lekande lätt att haka på släpet? Vår nyfunna vän klarar av det mesta och fortsätter att hånle. Förmodligen åt skattmasen, oss och konkurrenterna!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!