Förenar nytta med gyttja

Nissan X-Trail har fått en efterföljare där allt är nytt utom namnet. Det ska till ett vältränat öga för att upptäcka förändringarna, men de finns och gör susen. Att de flesta ägarna på sin höjd forcerar en trottoarkant har inte påverkat utvecklarna, utan bilen förenar fortfarande nytta med gyttja. Japanen skräms inte av tanken på otämjd natur, utan älskar att bli nersmetad med lera från topp till tå. Det hela blir mycket enklare när vi slipper tvätta bilen efter oss!

Foto:

Nissan2007-09-28 08:26

Vi förstår om du tittar på bilderna, skakar på huvudet och stillsamt undrar: "vart i helsike är förändringarna?" För ett otränat öga är det svårt att upptäcka vad som inträffat, men nya Nissan X-Trail har exempelvis blivit arton centimeter längre och hundrafemtio kilo tyngre. Dessutom erbjuds en tvåliters dieselmotor med smått sensationell prestanda. Häng med på en provtur i grekiska Loannina.

Lyxigare känsla
Designmässigt har det smålyfts både här och där. Nissan X-Trail har helt enkelt fått ett kraftfullare utseende och lyckligtvis erbjuds föregångarens läckra extraljus i takrailsen fortfarande. Inredningen är mycket smakfull i praktiska färger, antingen svart och grått eller svart och sandfärg. Interiören har piffats upp ordentligt tack vare att den mittmonterade instrumentpanelen tackat för sig. Numera sitter alla mätartavlor på sin traditionella plats bakom ratten och materialvalen är betydligt klatschigare. Bland annat används aluminium och krom, vilket ger en lyxigare känsla. Utrymmena var inte dåliga i gamlingen, men har ändå växt i den nya versionen. Man sitter kalas på alla platser och lastutrymmet är betydligt större med sina skrytsamma 555 liter. Bra jobbat.

Gör underverk
Under huven erbjuds fyra motoralternativ: bensinare på 141 respektive 169 hästkrafter eller dieslar på 150 respektive 173. I testvagnen arbetar den sistnämnda dieselfyran som förmår att accelerera från noll till hundra på tio sekunder blankt, vilket bara är marginellt långsammare än den största bensinmotorn. Med ett vridmoment på hela 360 Newtonmeter så presterar turbomaskinen underverk, förmodligen så stora att tillverkaren inte kunde hitta en automatlåda som pallade belastningen! Så det återstod bara att använda en manuell sexväxlad låda.
Nissan X-Trail är normalt framhjulsdriven, fast med hjälp av ett vridreglage kan föraren välja mellan två körprogram. "Auto" skickar kraften till bakhjulen när de främre spinner loss, medan "lock" kopplar in fyrhjulsdriften permanent samtidigt som mellandifferentialen spärras. Då visar japanen genast framfötterna och fortsätter rulla när vägen övergår till ren lervälling. Snacka om skitigt nöje för oss, men ett rent helvete för tvättkillarna!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!