Lättsam bil, svårt namn

Det första alla marknadsbossar lär sig är: döp produkten till ett enkelt namn som konsumenterna minns och som skapar identitet. Nissan har missat hela poängen, för Qashqai är så svårstavat och svåruttalat att det krävs en språkkonsult. Egentligen härstammar namnet från ett nomadfolk i sydvästra Iran, vilket inte många själar känner till trots att det är tre år sedan bilen introducerades. Nu är det dags för facelift.

Foto:

Nissan2010-12-06 08:08


Nissan Qashqai har varit en fullträff ända sedan introduktionen 2007 och nu har modellen genomgått en lättare uppdatering. Vi noterar att nospartiet förändrats med ny motorhuv, stötfångare, framskärmar, strålkastare och grill, samt att bakljusen numera har LED-belysning.

Putsad pionjär
Intrycket är mycket gott när vi tar plats i Qashquai, ursäkta Qashqai. Framstolarna är bekväma och baksätet förvånansvärt rymligt, trots att standardbilen bara är 431 centimeter. När det gäller den upplevda kvaliteten i interiör och exteriör så håller den utmärkt engelsk standard - bilen spikas nämligen ihop på den gröna, men ack så regniga, ön. Går vi vidare till inredningen så har det inte hänt speciellt mycket förutom att det sitter en ny färddator mellan de två huvudinstrumenten som bland annat visar den aktuella förbrukningen. Nissan Qashqai finns i två modellversioner: fem- eller sjusitsig (21 cm längre) men även med fram- eller fyrhjulsdrift. Sextio procent av kunderna föredrar dock femsitsigt samtidigt som de nöjer sig med framhjulsdrift. I maskinrummet erbjuds bensinare på 117 respektive 140 hästkrafter samt dieslar på 110 respektive 150. Prislappen börjar från 183 500 kronor, men då ingår ingen språklektion på köpet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!