Överst på önskelistan

Nu börjar det lacka mot jul och önskelistor skrivs för fulla muggar. På min egen står en Nissan Micra 2+2 överst - det är nämligen en ärtig coupécabriolet som imponerar. Dessvärre hinner den inte fram till självaste dopparedan, men i början av nästa år är det dags och kundorderna börjar redan strömma in. Vad vi har att vänta oss? Jo, en tuff småbil som kan förändra sin attityd på tjugotvå sekunder. Tro mina ord, det blir en friskt fläkt på fyra hjul!

Foto:

Nissan2005-12-16 08:06

Nissan har sin största europeiska bilanläggning i landet som vädergudarna glömde: England. I Sunderland ligger fabriken som helt enkelt begåvats med ett så stort förtroende från de japanska hövdingarna att hela regionen darrar av skräck när domedagen är kommen för en helt ny bilmodell. Men anglofilerna har förvaltat sitt pund på ett utmärkt sätt och nya Micra C+C är sannolikt den mest genomarbetade coupécabrioleten på marknaden.

Inget knirk och knak
På portugisiskt territorium ska vi provköra nya Nissan Micra C+C och det är en bil vars främsta uppgift är att låta håret fladdra fritt i sommarvinden och ge föraren så mycket körglädje som möjligt. Vi har alltså provat sanningshalten i det påståendet i mitten av december. Hemmavid är det minusgrader och snöblask som gäller - hemska tanke! För att styva upp karossen när det stationära taket togs bort har ingenjörerna lagt in förstärkningsbalkar lite kors och tvärs, bland annat under golvet. Man har experimenterat ett par år och slutresultatet är en coupécabriolet bra mycket stadigare och vridstyvare än andra plåtcabbar. Det ska kunden vara glad över, det gör nämligen bilen enormt mycket stadigare i exempelvis högfartskurvor. Plötsliga kast från under- till överstyrning slipper vi, likaså det karossknirk som är så vanligt i öppna bilar. Bra jobbat.

Lycklig i framsätet
Under huven erbjuds två fyrcylindriga underhållare på 88 respektive 110 hästar. Vi har provkört den sistnämnda maskinen och gasresponsen räcker med råge: den traditionella färden till hundra rullar på 10,6 sekunder och toppfarten är 191. Det kan ju vara bra att veta om man vill köra ifrån regnmolnen. Om interiören kan sägas att den känns igen från "vanliga" Micra och inte riktigt håller måttet för snacket om fyrsitsig bil. Nissan Micra C+C är rent tvåsitsig och det menar jag i positiv mening: de lyckliga två som färdas i framstolarna kan kura ihop sig i rymliga fåtöljer. Det så kallade baksätet rymmer möjligen en hund eller en kissemiss, i övrigt handlar det mest om en ren och skär avställningshylla. I coupé-utförande täcks vagnen av ett glastak som med en enkel knapptryckning förvandlas till cabriolet på tjugotvå sekunder. Nissan Micra C+C har alla förutsättningar att bli en storsäljare och många har den med på sin önskelista. Därmed får konkurrenterna samma dilemma som Piff och Puff på julafton.
Dom får en svår nöt att knäcka!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!