Pigg som en ärta

Gröna ärtor är för många ett tråkigt minne från skolmatsalen, men nu ska det bli ändring på det. Nissan Micra är nämligen en fräck liten ärta, i synnerhet när vår testvagn delar färg med den omtvistade grönsaken. Att ärtor är bra för att gå ner i vikt märks också. Lilleputtbilen har lyckats banta femtio kilo jämfört med gamlingen vilket innebär minskad soppaförbrukning och miljöbilsstämpel. Helt klart nyttigt, men resultatet är även riktigt aptitligt!

Foto:

Nissan2011-05-07 04:05


Sveriges mesta "pensionärsbil" kommer nu i ny tappning efter trettio år och totalt 5,7 miljoner tillverkade exemplar. Merparten av dessa små krabater har vällt ut från fabriken i England, men nu ändras även detta. Den fjärde generationens Nissan Micra tillverkas i ett betydligt kryddstarkare land - nämligen Indien. Blir det vågen eller kalla handen måntro?

Storlekens betydelse
Den yttre designen är helt ny men visst känner vi igen dragen. Måtten har under åren svällt och vi kan konstatera att dagens Micra blivit sex centimeter längre och två cm bredare än föregångaren. Det ger, med tanke på bilstorleken, generösa kupéutrymmen. Fram upplevs exempelvis nykomlingen som en betydligt större bil och det är först när baksätet provas som stadsbilen visar sitt rätta format. Instrumenteringen bjuder inte på några obehagliga överraskningar utan alla reglage sitter exakt där man förväntar sig och ingen kan klaga över standardutrustningen. Redan i basutförandet Visia för 125 990 kronor bjuds det på luftkonditionering, ljudanläggning, färddator, fönsterhissar och Bluetooth-handsfree. Längst bak hittar vi bagaget som rymmer 265 liter, det är inte speciellt stort men fäller man baksätet går det att trycka in 605.

Råmande trepip
Små motorer har alltid förknippats med Nissan Micra och nu har maskinen även "tappat" en cylinder. Men den lilla trepipen på åttio hästkrafter morrar sportigt under huven och slungar iväg bilen till hundra på 13,7 sekunder för att betydligt senare (om väg och trafik tillåter) nå den svindlande topphastigheten av 170 knyck. Bensinaren är dessutom rädd om bränsledropparna och dricker enbart halvlitern milen medan koldioxidutsläppet ligger på 115 gram - bilen klarar alltså med råge den svenska miljöbilsgränsen.
Micra har som standard en femväxlad manuell låda eller kan du köpa till en CVT-automat för 12 000 extra. Kanske någon gasglad spekulant undrar om det kommer någon turboladdad version? Jodå, lite senare lanseras en 98 hästare som begåvats med start/stopp-system. Allt talar för att nya Nissan Micra kommer att kapa åt sig en stor marknadsandel och inte bara bland pensionärer - utan även tjejer. Snacka om prinsessan på ärten!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!