Qash(qai) is king

Hos japanerna rullar pengarna in och bilarna ut. Nissans Qashqai har med sina sju år på nacken blivit en riktig kassako och sålts i över två miljoner exemplar. Fantastiska siffror och frågan är varför man ska ha pengarna på banken när man kan ha en Qashqai i garaget? Bilen kan du när som helst ta ut för en tur, men på flera banker kan du inte ens ta ut dina sparade slantar. Nissan lever efter mottot "Qash(qai) is king!"

Foto:

Nissan2014-06-24 06:06


Precis allt är nytt i Nissan Qashqai - även om man känner igen sig. Nissan hoppas att modellen ska lyfta till nya höjder och har faktiskt sänkt priset med flera tusenlappar trots att nykomlingen är betydligt bättre och mer välutrustad. Det låter som en bra början, inte sant?

Nytt och fräscht Utseendet har blivit tuffare men samtidigt elegantare och ingen kan anklaga bilen för att vara slätstruken. Varje litet veck har hamnat på rätt ställe samtidigt som inredningen ger ett modernt och fräscht intryck. Borta är de runda ventilationsutsläppen, den småtrista ratten och handbromsspaken - som nu blivit elektronisk. En finess är skärmen mellan varv- och hastighetsmätaren som kan fungera som nummerpresentatör för mobilen förutom att visa säkerhetsvarningar och navigatorns körinstruktioner. Någon sjusitsig Qashqai kommer inte att lanseras och vi frågar varför? Svaret blir att de som köpte modellen inte gjorde det för extrasätena utan var ute efter större bagageutrymme. Därför har bagaget nu växt med 25 liter samtidigt som det redan tidigare generösa utrymmet i baksätet ökat med två centimeter. Liksom tidigare kan man fälla det tvådelade baksätets ryggstöd i 60/40 men lastytan blir tyvärr inte helt plan.

Snabba Qash Under huven erbjuds inledningsvis tre motorer - en bensinfyra på 115 hästkrafter samt turbodieslar på 110 respektive 130. Bensinaren är en trevlig bekantskap medan minsta dieseln är i klenaste laget och tvingar oss planera omkörningarna väl. Däremot rullar oljebrännaren tyst, vilket även den starkare dieseln gör som vi valt att lägga extra fokus på.
Sprinten till hundra är knappast hårresande utan tar 10,5 sekunder men desto roligare läsning är förbrukningen som ligger på 0,49 liter milen. Är du sugen på fyrhjulsdrift? Den varan erbjuds endast i kombination med den största dieseln och manuell låda. Då hamnar grundpriset på 245 900 kronor medan den billigaste bensinaren med tvåhjulsdrift kan bli din för 179 900. Snart kommer dessutom vassare motorer, vilket Nissan Qashqai kan behöva för att erbjuda den där extra kicken. Då snackar vi snabba Qash(qai).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!