Snygg Zom Zatan

"Herre min skapare, vilken sportbil" utbrister en präst när han få syn på vår himmelsblå Nissan 350Z. Visst är designen gudabenådad, men när motorn startar bryter helvetet löst och hornen växer i pannan. Det är som att svära i kyrkan, men japanaren har köregenskaper som spöar flera supersportvagnar. Häng med på en testkörning som inleds lugnt och sansat vid foten av Hallandsåsen. Däremot blir den rafflande finalen närmare Gud till dig - på Ring Knutstorp!

Foto:

Nissan2004-05-07 07:24

Man kan inte slita ögonen ifrån den och medtrafikanterna vrider nästan nacken ur led för att få sig en glimt. Nissan 350Z GT har verkligen det där extra som får entusiasterna att kasta sig över telefonen och ringa banken. Får du inte låna 398 900 kronor utan säkerhet? Jo, hälsa då kamreren att sportbilen är utrustad med sex krockkuddar och större delen av alfabetet vad gäller elektroniska livlinor. Den här gången lär dom behövas?

Stolar med baktanke
Designen får hjärtat att bulta, färgen är helrätt och Z-emblemet i rattnavet tycks vara utskuret med en precision som hos Zorros värja. Ja, det underlättar onekligen att vara en "zuperhjälte" när man äntrar kupén - det kräver nämligen en viss portion vighet och koordination för att ta plats i de skålade sportstolarna. Vid en snabbtitt får den tunna stoppningen i lädersitsarna de bakre regionerna att stelna av skräck, men vi sitter faktiskt riktigt bra. Däremot saknar 350Z baksäte och där finns istället ett bagageutrymme som genomskärs av ett överjäst tvärstag. Effekten kan närmast liknas vid en välkänd potensmedicin eftersom hela bilen styvnar till. Men än mer upphetsande är instrumenteringen som monterats i en tuff aluminiumkonsol på rattstången, därmed hänger alla mätare med när den treekrade sportratten justeras. Zmart!

Plattan i mattan
Att provköra nya Nissan 350Z utefter skånelängor och spettkaksbagerier skapar inte rättvisa åt sportvagnen. Det är absolut inga problem, men japanen presterar så mycket mer. Det är ungefär som om Real Madrid-stjärnan David Beckham skulle spela i juniorlaget. Därför hyrde vi Ring Knutstorp och nu är det upp till bevis. Det som talar för japanen är 280 hästar i ett perfekt balanserat chassi och att drivningen sker på de bakre 18-tummarna via en sexväxlad låda. Äntligen är racerbanan redo och syntetoljan har rätt temperatur. Jag trycker plattan i mattan och vinkelsexan reagerar blixtsnabbt: efter 5,9 sekunder är farten hundra och det roliga är slut först vid 250, då tar nämligen elektroniken "ztrupgrepp". Och ärligt talat - det var länge sedan jag rattade en sportvagn med så förstklassiga köregenskaper. Själv anländer jag till depån med rykande bromsar och något nerslitna däck. "Vart ska jag skicka fakturan" kontrar pressbossen Lasse Strid. Därför är det bäst att be om fartsyndarnas förlåtelse!

Fakta
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!