Stiger pulsen i Pulsar?

Vi riktigt känner hur pulsen stiger när vi närmar oss vår lila testkärra. För dagen befinner vi oss i spanska Girona och här ska vi undersöka hur mycket nya Nissan Pulsar höjer blodtrycket. Nu gör nämligen japanerna comeback i Europas viktigaste bilklass med en femdörrars halvkombi. Men hur står sig den färgglada japanen mot sina tuffa konkurrenter? Låt oss ta pulsen på nya Pulsar.

Foto:

Nissan2015-02-07 05:05


För oss européer är Nissan Pulsar en nykomling men i Australien, Japan, Nya Zeeland och stora delar av Asien är modellen en långkörare som funnits sedan 1978. Bilen vi tar pulsen på idag har dock inget gemensamt med den modellen - förutom själva namnet. Vår Nissan Pulsar är nämligen designad i London och byggd i Barcelona.

Anonym men elegantNospartiet sluttar brant framåt och har ärvt dragen från storebror Qashqai. Sidorutorna ramas in med kromade dekorlister samtidigt som baken avslutas med en tydligt markerad vinge ovanför bakrutan. Ändå är formen ganska anonym eller sådär svenskt diskret som de flesta uppskattar. Den svepande instrumentpanelen ger ett elegant intryck samtidigt som instrumenteringen är lättläst med vita siffror på svart botten. Infotainment-systemet bjuder på många funktioner - det går att streama musik, ladda ner kartor och ett stort antal appar nås via pekskärmen på 5,8-tum. Tre utrustningsnivåer finns att välja mellan: Visia, Acenta och Tekna där toppversionen bjussar på LED-strålkastare, backkamera, navigation och ett stort antal säkerhetssystem som vi strax återkommer till. Vilken modell du än väljer så går det inte att klaga på sittkomforten och baksätet sväljer imponerande nog tre fullvuxna.

Högt eller lågt?Hjärtat i vår lilafärgade testkärra är en turbomatad bensinfyra på 115 hästkrafter men föredrar du istället diesel så finns en oljebrännare på 110 hk. Tycker du att motorutbudet känns i klenaste laget så kan vi trösta dig med att Nissan Pulsar har en bensinare på 190 hästar som kommer i början av 2015, vilket kan behövas. Den lilla bensinmotorn är nämligen lika seg som knäcken vid jul. En sexväxlad manuell låda är standard men för 14 000 spänn kan du få den steglösa automatlådan X-Tronic. Nissan Pulsar Tekna har dessutom försetts med ett digert säkerhetspaket som inkluderar dödavinkelvarnare, autobroms och körfältsassistans. Vår testbil rullar tyst på de EU-finansierade spanska vägarna och efter ett par dagar bakom ratten är vi ganska nöjda med vad vi kört. Vi fick inte någon skenande puls, däremot är Nissan Pulsar en bra bil som varken ger oss högt eller lågt blodtryck. Den är typiskt svenskt mittemellan med sitt grundpris på 164 990 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!