Värd att notera

Nissan är i stort behov av nya modeller och vi har testat en lastslukare som är med på noterna. Det svänger om designen, teknikerna lovsjunger alla kluriga lösningar och förhoppningen är att hamna på svensktoppen.

Foto:

Nissan2007-07-26 08:05

Om det finns några störande falska toner? Nja, Nissan Note är känslig för "blåsinstrument" men det är ju nästan alla rullande höghus. Här är familjebilen som är värd att notera - sjunger måhända konkurrenterna på sista versen?
Nissan Note är bara 408 centimeter lång och ändå en av de rymligaste bilarna i klassen. Ett vanligt test för långbenta testförare är att "provsitta bakom sig själv", vilket för det mesta är en omöjlighet och gäller även riktigt stora bilar. I Note är det fullt möjligt att sitta bekvämt i baksätet bakom en lång förare och detta har en rolig förklaring.

Chris Lee är utvecklingschef hos Nissan Europe och berättar att man under arbetet inte bara frågade sina tilltänka ägare och förare till råds, utan även passagerarna. "Vi frågade en grupp ungdomar vad de helst ville se i föräldrarnas bil. Utrymme blev svaret". I synnerhet gillade inte ungdomarna att sitta trångt där bak då farsan körde. Baksätet har därför sexton centimeters skjutmån för att hitta den rätta kompromissen mellan passagerar- och bagageutrymme. En annan detalj som ungdomarna gillade var att det skulle finnas gott om plats för läskeblask i bilen. Därför rymmer handskfacket inte mindre än tolv burkar som dessutom kan hållas välkylda med hjälp av luftkonditioneringen. Det känns nästan onödigt att tillägga, men bilen har extremt gott om mugghållare och för baksätespassagerarna finns även små bord att fälla ut. Visst är det bäddat för en lyckad resa för upp till fem personer.

Designmässigt har japanerna lyckats hålla lådformen borta: fronten är kaxig och baklyktorna har byggts ända upp till taket i form av en fräck bumerang. Interiören känns ljus och luftig trots att den svarta färgen dominerar. Instrumenteringen innehåller det nödvändigaste vilket innebär att man plockat bort mätaren som tar "tempen" på motorn. Hela interiören är fylld av praktiska fack: ett finns under passagerarstolen och ett annat mitt uppe på instrumentbrädan. Under huven erbjuds fyra motorer och som vanligt konstaterar vi att oljebrännarna på 68 respektive 86 hästkrafter är bäst. Inget ont om bensinmotorerna på 88 eller 110 hästar - men inget slår dieslarna i råstyrka och förbrukning. Att kalla köregenskaperna för dynamiska är nog lite överdrivet, men man kan ändå ha kul bakom ratten. Den elektriska styrservon ger perfekt motstånd i ratten och vi bjuds på underhållning längs de krokiga vägarna utanför Marseille. Solen flödar och den varma mistralvinden från norr håller temperaturen i schack. Den gör också att testbilen visar sig vara känslig för sidvindar - ett pris man får betala för att vara med på noterna!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!