Visst är de tvillingar

Tycker du att Suzuki Alto och nya Nissan Pixo är lika som bär? Tja, du är inte ensam och förklaringen är väldigt enkel: bilarna är enäggstvillingar. Båda tillverkas på samma indiska produktionslina och det kan inte vara lätt för montörerna att hålla koll på vilket kylaremblem som ska klistras fast. Det finns några få synliga kännetecken, men ingenting man tänker på förrän småttingarna står parkerade sida vid sida. Frågan är om bilvalet är hugget som stucket?

Foto:

Nissan2009-09-04 07:13


Det hörs nästan på namnen att de är tvillingar: Alto och Pixo. Båda småbilarna har samma utseende och flörtar med samma kundgrupp vilket avslöjas av en liten men ack så viktig detalj. Det finns bara en makeupspegel - på förarplatsen! Vilken man ska välja? Ja, det finns vissa skillnader men i slutänden lär ändå prislappen och prutmånen bli det avgörande.

Liten skillnad
Vi kan direkt konstatera att Suzuki Alto och Nissan Pixo är bilvärldens motsvarighet till systrarna Kallur och bröderna Sedin. Men hur mycket är Suzuki och hur mycket är Nissan? Till att börja med så produceras bilarna parallellt med varandra i samma indiska fabrik och av samma lågavlönade personal. Efter ett snabbvarv runt testbilen och med några smygbilder i innerfickan så ser vi att det bara är grillen och de svarta stötfångarna som är exklusivt för Nissan. Resten - det vill säga alltihop både utvändigt och invändigt (inte emblemet i ratten) är "Made by Suzuki". Sittkomforten fram går inte att klaga på och det finns ett par fack att lägga prylar i, bland annat ett djupt handskfack. Även bak sitter två riktigt bra och det går även att fälla ryggstöden. Vips så bildas en helt plan lastyta som tar 367 liter bagage mot 129 då man använder aktersoffan.

Ingen vet(tvilling)
Under huven arbetar en trecylindrig bensinare på 68 hästkrafter vars kraftresurser räcker, men inte blir över. Hundrastrecket nås på fjorton sekunder och med högerfoten i bottenläge nås 155 km/h. Maskinen trivs naturligtvis bäst i stadskörning och är det motorvägar som gäller så får den lilla trepipen varvas ordentligt. Siffrorna säger dock långt ifrån allt - för huvudsaken är ju att motorn arbetar snålt! Vad sägs om 0,44 liter milen och fjuttiga 103 gram i koldioxidutsläpp? Inte illa! Likt tvillingbrorsan Suzuki Alto så erbjuds Nissan Pixo i två utföranden: "Visia" och en mer påkostad version som heter "Acenta".
Den svenska generalagenten har dock valt att enbart plocka in den sistnämnda modellen vilken kan skryta med sex krockkuddar, antisladdsystem, fjärrstyrt centrallås, ljudanläggning med MP3/CD och främre fönsterhissar. Grundpriset på Pixo startar därmed på 103 900 kronor, vilket är exakt tio tusen högre än tvillingen från Suzuki. Då återstår bara frågan vilket kylaremblem du helst vill ha i fronten?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!