X-pedition X-Trail

Nissan X-Trail har en stark förkÀrlek till expeditioner. Fyrhjulingen anvÀnds bÄde som safarivagn i Afrika och obeservatörsbil i Sydpolen - men ÀndÄ forcerar de allra flesta som högst en trottoarkant i innerstan! Det Àr lika ologiskt som att köpa sig en lyxjakt och lÀgga den i en liten insjö. Ja, det Àr inte undra pÄ att japanen Àr full av frustration och lÀngtar ut pÄ vÄghalsiga strapatser.

Foto:

Nissan2004-06-29 07:30

Nissan X-Trail klarar exempelvis att köra rakt ut i plurret, bara inte vattennivÄn överstiger femtio centimeter. DÀrefter krÀvs nÀmligen öskar och flytvÀst!
X-Trail kallas lite elakt för "Östermalmsjeep" och dĂ€rför Ă€r det inte Ă€r sĂ„ konstigt att modellen genomgĂ„tt en smĂ€rre ansiktslyftning efter blott tvĂ„ Ă„r - det Ă€r ju populĂ€rt Ă€ven bland jeepĂ€garna pĂ„ Östermalm att slĂ€ta ut rynkorna med jĂ€mna mellanrum. Men som alla vet sĂ„ finns det alltid en risk för biverkningar, dĂ€rför kĂ€nns det skönt att Nissans plastkirurger gjort ett lyckat ingrepp utan komplikationer.

Andas nytÀnkande
Ja, designmÀssigt har det lyfts bÄde hÀr och dÀr. X-Trail har helt enkelt fÄtt ett kraftfullare utseende och den mest iögonfallande gimmicken Àr tvÄ extraljus som Àr integrerade i takrailsen. DÀremot har man inte som brukligt förstorat nÄgonting, storleken har tvÀrtom minskats med fem centimeter pÄ lÀngden medan övriga mÄtt Àr identiska med föregÄngaren. Vi har provkört X-Trail Elegance och helt i filosofi med modellnamnet sÄ Àr det den lyxigaste versionen. DÀrmed ingÄr en diger utrustningslista som skulle ta hela det hÀr reportageutrymmet i ansprÄk, men vad sÀgs om sollucka, klimatanlÀggning och lÀderklÀdsel? Kupén bjuder dessutom pÄ utrymmen i överflöd och interiören andas nytÀnkande - tacka instrumentpanelen för det. Alla mÀtartavlor Àr nÀmligen frÀckt placerade i mitten och dÀrmed finns det plats över för dubbla handskfack samt fyra burkhÄllare, varav tvÄ kyls av klimatorn. En iskall lemonad Àr ju vÀrd sin vikt i guld under en expeditionsresa i stekande hetta?

Tuffa prövningar
Nu Àr det Àntligen dags att gÄ frÄn ord till handling - för hur klarar sig terrÀngliraren ute i verkliga livet? Under huven pÄ vÄr testbil arbetar en bensinfyra pÄ 165 hÀstar som tangerar hundrastrecket pÄ 9,9 sekunder och vars toppfart Àr 179. Bilen Àr en hÀrlig underhÄllare och bemÀstrar vÄra utmaningar trotts att lÄgvÀxel saknas. X-Trail Àr nÀmligen i regel framhjulsdriven, fast med hjÀlp av ett vridreglage kan föraren vÀlja mellan tvÄ andra körprogram. "Auto" skickar kraften till bakhjulen nÀr de frÀmre spinner loss, medan "lock" kopplar in fyrhjulsdriften permanent samtidigt som mellandifferentialen spÀrras. DÄ visar japanen genast framfötterna och ett Àventyr i Robinsonstil Àr inga problem. Nissan X-Trail klarar bÄde körning pÄ planka, vattenstafett och tuffa hinderbanor - dÀrmed Àr bilen en vinnare bÄde pÄ och vid sidan av vÀgen. Expeditionen Àr avslutad!

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!