X-Trail är i toppform

Efter tretton år gör japanerna en helomvändning och ändrar taktik. Nissan X-Trail har alltid haft en fyrkantig kaross och designen tycks ha varit inspirerad av Rubiks kub. Nu är dock kantigheten som bortblåst och istället bjuds vi på en modernare suv med uppgraderad teknik och säkerhet. Häng med på en provtur där inget är sig likt. Inte ens prislappen.

Foto:

Nissan2014-11-19 05:05


Att den tidigare generationen av Nissan X-Trail gjort sitt bevisas inte minst av Bil Swedens försäljningsstatistik. Under årets första sex månader så har det nämligen bara sålts sex exemplar i hela vårt avlånga land och därmed är det är hög tid för generationsskifte.

Fem- eller sjusitsigDen fyrkantiga designen är som bortblåst och nya X-Trail kantas av mjuka böljande linjer och rundade former. Dessutom är innerutrymmet generösare och inredningen har begåvats med detaljer i krom, blanksvarta paneler men även skinn med färgmatchande sömmar finns som tillbehör. På mittkonsolen hittar vi en 7-tums pekskärm som sköter alltifrån navigation till musik och mellan varv- och hastighetsmätaren finns ytterligare en 5-tumsskärm som visar allt viktigt utan att föraren behöver tappa blicken från vägen. Nya Nissan X-Trail finns som fem- eller sjusitsig och tittar vi på den sjusitsiga versionen så är andra sätesraden skjutbar för att ge bättre komfort till resenärerna i extrasätena längst bak. Används inte dessa går det lätt att fälla ner sätena i golvet och istället få ett helt plant lastgolv.

Två- eller fyrhjulsdrivenUnder huven arbetar en fyrcylindrig turbodiesel på 130 hästkrafter och utöver denna kommer så småningom även en bensinfyra på 163 hästar. Är du ute efter fyrhjulsdrift så finns det som tillval och drivsystemet bjussar då på tre olika körlägen: framhjulsdrift, auto eller låst fyrhjulsdrift. Med knappen i autoläge så övervakas körförhållandena automatiskt och drivkraften skickas hela tiden dit den bäst behövs. Med 4x4 finns enbart en sexväxlad manuell låda, däremot kan 4x2-kunder även välja till en steglös automat. Dyker vi djupare in på de tekniska nyheterna så ingår "Active Ride Control" som anpassar fjädringen efter väglaget, "Active Engine Brake" som är en effektiv motorbroms och "Active Trace Control" som vid behov kan bromsa varje hjul individuellt. Priset börjar från plånboksvänliga 244 900 kronor och då bjussar japanerna på luftkonditionering, 17-tumsfälgar, LED-varselljus, Bluetooth, farthållare och start-i-backe-hjälp. Det är nästan 30 000 billigare jämfört med den pensionerade modellen. Snacka om X-trapris på nya X-Trail!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!