Zpännande Znygging

1969 presenterades den legendariska Datsun 240Z i danssalongen på Pierre Hotel i New York. De amerikanska journalisterna tog bilen till sina hjärtan och modellen gjorde storartad succé. 240Z kännetecknades av fräck form, bra prestanda och hyfsat pris. Nu ska historien återupprepas fast varumärket heter numera Nissan - exakt fyrtio år senare är det nämligen dags att lansera 370Z som bär tydliga drag av sina föregångare!

Foto:

Nissan2009-05-26 07:03


Sportbil behöver inte nödvändigtvis stavas Ferrari eller Porsche. Lika hett, kanske till och med hetare med tanke på det ekonomiska läget, är nya Nissan 370Z. Det är naturligtvis arvtagaren till gamla 350Z och den nya generationen har begåvats med snyggare design, bantad vikt, mer effekt och priset för lyckopillret är 415 900 kronor.

Släpp hästarna lösa
Designen får hjärtat att bulta, färgen är helrätt och Z-emblemet i rattnavet tycks vara utskuret med samma precision som hos Zorros värja. Tja, det underlättar onekligen att vara en superhjälte när man äntrar kupén: det kräver nämligen en viss portion vighet för att ta plats i framsätena. Instrumenteringen domineras av en jättelik varvräknare som är graderad till 9 000 varv och till höger om den visas hastigheten. Uppe på instrumentbrädan sitter ytterligare tre ovala mätare för oljetemperatur, batteriladdning samt en klocka. Vid en snabbtitt får den tunna stoppningen i lädersitsarna de bakre regionerna att stelna av skräck, men vi sitter faktiskt riktigt bra. Däremot saknar 370Z baksäte och där finns istället ett hyfsat bagageutrymme. Under huven arbetar en sexa som modellnamnet antyder borrats upp från 3,5 till 3,7 liter vilket betyder att hästkraftsantalet hoppat upp till 331. Färden till hundra rullar på 5,3 sekunder och det roliga tar slut vid 250 - då tar nämligen elektroniken "ztrupgrepp".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!