5 frågor till vår USA-korre

Det har varit turbulent i bilvärlden, inte minst i bilens hemland USA. Man brukar lite skämtsamt säga att amerikanarnas miljöengagemang styrs av priset vid pumpen och när finanskrisen slog till fick General Motors, Ford och Chrysler mycket stryk. Ingen ville längre ha de bensinslukande åttorna utan istället efterfrågades bränslesnåla modeller från Japan och Korea. Här svarar vår USA-korrespondent Carl-Ingemar Perstad på läsarnas fem vanligaste frågor.

Foto:

Notiser från bilvärlden2010-02-04 08:13

Vad var det bästa som hände i billandet USA under 2009?
"Från amerikanskt perspektiv är det tveklöst att landet fick en president som inte blundar för frågor om miljön och som ställer krav på företagen. Även om det fortfarande är multijättarna som styr så har en del förändrats. GM, Ford och Chrysler som brukar kallas The big three är inte längre störst. GM och Chrysler lever vidare tack vare skattepengar medan Ford fick sälja av sina prestigemärken Jaguar, Land Rover och Volvo! Det bästa som hänt är lite förenklat att cheferna i Detroit äntligen vaknat och insett att framtiden är något helt annat än bensinslukande V8:or. Men de vaknade för sent, något som gynnar bränslesnåla modeller från Japan och Korea".

Det sämsta som hände i staterna under förra året?
"Det finns mycket att peka på, men speciellt tänker jag på den snäva syn medelamerikanen har på valet av bil. Man inser inte att den nya tiden kräver att vi tänker på miljön. Hemma är supersnåla dieselmaskiner en självklarhet och de säljer som smör. Men i en världsdel där bensinen fortfarande kostar runt femman litern har dieselmotorer svårt att få fotfäste. BMW, Mercedes och Volkswagen erbjuder rena dieselmotorer, men flera försäljningschefer jag intervjuat ruskar på huvudet och menar att det är först med ett fördubblat bensinpris konsumenterna kommer att inse fördelarna med diesel".

Hur resonerar den typiska amerikanen vid ett bilköp?
"Många skulle önska att de hade råd att köpa en Honda Insight eller Toyota Prius (hybrider). Men till sist är det plånboken som styr och då väljer man den billigare bensinaren. Våren 2009 var ett undantag och då köade man i staterna för att köpa hybrider, anledningen var att bensinpriset en kort tid steg med tjugo procent. Förenklat kan man säga att medelamerikanens miljöengagemang styrs av priset vid pumpen. Nu har det sjunkit, så också intresset att byta till en miljöbil".

Vad hoppas du blir största förändringen i år, 2010?
"Att trion i Detroit ska börja marknadsföra alternativ till bensin- och dieselmotorer. Eftersom ny teknik ofta har problem kommer bensinvännerna säkert att svartmåla den nya generationens drivkällor. Jag pratar ofta med bilägare som på största allvar tror att den kommande bristen på olja är politiskt nonsens. Hoppet står till 18-20-åringarna som inte fastnat i detta föråldrande tankesätt".

Vad är det bästa som skulle kunna hända?
"Ett bensinpris i samma nivå som hemma i Sverige. Först då skulle jänkarna kanske fatta att det är allvar. Tanken är en utopi och skulle dessutom innebära katastrof för hela landet. Få skulle ha råd att tanka bilen och köra till jobbet. Utan billig bensin stannar USA".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!