Däckar inte miljön

Under sexton år har de miljontals bilförare som kört på Michelin Energy sparat hela 9,4 miljarder liter bränsle men också besparat miljön på 23 miljoner ton koldioxid. Nu har fransoserna finslipat tekniken ytterligare och just nu lanseras nya superdäcket Energy Saver. Det utlovas ge ännu lägre förbrukning, ökad livslängd och kortare bromssträcka. Låter det för bra för att vara sant? Vi har provat på däckjättens testbana i franska Fontanges!

Foto:

Notiser från bilvärlden2008-04-28 07:17


Michelin började utvecklingsprocessen med en stor kundundersökning och resultatet blev tre huvudprioriteringar. 1: däcket måste vara säkert i alla lägen och på alla underlag. 2: det måste vara slitstarkt och ha lång livslängd. 3: rullmotståndet måste vara lågt för att ge snål bränsleförbrukning. Nya Energy Saver är svaret på önskemålen och just nu köar biltillverkarna för miljödäcket som finns tillgängligt i 42 dimensioner från 14 till 16 tum.

Viktiga gram
Rent statistiskt så sker de flesta olyckor på blöta vägbanor och oftast vid regn. Då behövs bästa tänkbara väggrepp men det är minst lika viktigt att däcket har en så kort bromssträcka som möjligt. Jämfört med den tidigare generationen så har nya Michelin Energy Saver fem procents kortare bromssträcka, vilket gör en skillnad på tre meter i 80 km/h. När det gäller slitstyrkan så har däcket fyrtio procents längre livslängd jämfört med andra moderna däck enligt oberoende tester av tyska TÜV. Det innebär att du kan köra 4 500 mil innan det är dags att byta sulor och samtidigt sparas dyrbara bränsledroppar. Utvecklarna har nämligen lyckats minska förbrukningen med 0,2 liter per 100 km tack vare det låga rullmotståndet samtidigt som varje bil sänker utsläppen av koldioxid med fyra gram per kilometer. Det blir både pengar och ger ett renare samvete.

Lag piskar på
Michelin leder tveklöst utvecklingen av miljödäck som minskar såväl bränsleförbrukning som utsläpp, vilket står högt upp på bilindustrins önskelista. EU förbereder nämligen just nu ett lagkrav som tvingar biltillverkarna att pressa de genomsnittliga utsläppen av koldioxid till 130 gram per kilometer - därmed måste något radikalt inträffa innan år 2012. Visst måste minskningen ske genom förbättrad motorteknik men då bilarna numera är helbilsgodkända så ingår även däcken. Därför låter flera biltillverkare originalmontera Michelin Energy Saver direkt från fabriken, bland annat Fiat, Mercedes, Renault, Toyota, Volkswagen och Volvo. Peugeot 308 1,6 HDI kvalar exempelvis in som miljöbil tack vare att däcken hjälper till att minska koldioxidutsläppen till exakt 120 gram per kilometer (vilket är gränsen för att klassas som miljöbil). Alla ägare kan således tacka Michelin för att de får tiotusen spänn i miljöbilspremie av staten!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!