Dags för däckskifte

Nu är det dags att sätta på sommarsulorna men att välja däck är knappast någon lätt uppgift. De allra flesta låter plånboken styra valet och många köper däck de inte ens kan uttala än mindre stava till, vilket kan ge katastrofala följder. Visste du att däcken är en bidragande orsak till var sjunde olycka med dödlig utgång? Var tredje bilist kör dessutom med för lågt ringtryck, vilket inte enbart är farligt utan livslängden förkortas även radikalt. Här är några goda råd inför däckskiftet.

Foto:

Notiser från bilvärlden2011-04-13 06:09


Sista dagen att köra på dubbdäck är den 15:e april, sedan kan du åka på 1 200 kronor i böter om det inte råder "vinterväglag". Bedömningen ligger i polisens händer och det anses vara vinterväglag om det finns snö, is eller frost på någon del av vägbanan. Har bilen däremot dubbfria vinterdäck eller friktionsdäck så är det du som fäller avgörandet. Det är nämligen helt lagligt att köra på dessa året runt, men det är absolut inget vi rekommenderar då däcken har uselt grepp och bromsförmåga på sommarväglag.

Nytt vid nött
Går du och funderar på om däcken funkar en sommar till? Börja då med att kontrollera mönsterdjupet som ska vara minst 1,6 millimeter enligt lag, detta mätt på slitbanans minsta mönsterdjup. Vi anser att mönsterdjupet bör ligga på minst 3 millimeter, vilket lättast mäts med en vanlig femkrona. Avståndet mellan siffran 5 samt ytterkanten på myntet är 3 mm och redan då har man ett betydligt sämre väggrepp än om däcket varit nytt! Flera tillverkare har slitagevarnare (en färgmarkering i slitbanan) som gör att man enkelt kan se om mönstret är okej eller inte. Fram- och bakdäcken nöts olika fort, vilket tillhör det normala. Är något däckpar slitet är det bäst att byta alla fyra så man har samma mönster och lika friska däck runt om. Men oftast blir det bara två nya och då ska de fräschaste monteras bak, detta oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Tänk dock på att vissa däck är rotationsbestämda - så är du osäker kolla däcksidan och se om det finns någon pil med ordet "rotation" där.

Kvalitet framför kvantitet
Att kolla lufttrycket är livsviktigt och man ska helst göra det med kalla däck. Måste du ändå köra en bit till närmaste bensinstation så bör man (om däcken blivit varma) lägga på 0,3 bar på det rekommenderade värdet. Har däcken för lågt lufttryck ökar bränsleförbrukningen och därmed miljöpåverkan samtidigt som väggreppet försämras. Att kolla däcktrycket regelbundet kan vara ett av de mest lönsamma "fritidsnöjen" man kan ägna sig åt. På vissa däck kan tjugo procent för lågt lufttryck resultera i att livslängden halveras! Ska du köpa nya däck så gå inte bara efter priset och välj budgetalternativen. Vi har skrivit det förr och skriver det igen: man får oftast det man betalar för. Sulorna ska vara E-märkta (Europa-godkända) och måste behärska vattenplaning, ha bra bromsförmåga på alla underlag, vara stabila, greppsäkra samt ha lågt rullmotstånd och rimlig ljudnivå. Däck må vara runda, svarta och trista men bra kvalité bryter mönstret i olycksstatistiken. Så låt inte enbart plånboken styra ditt val.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!