Dags för vinterdäck?

I Sveriges nordligaste delar använder man sedan flera veckor tillbaka vinterdäck, både dubbat och odubbat. Har man dubbdäck till bilen får de sitta på från den 1:a oktober till den 30:e april medan de dubbfria så kallade friktionsdäcken får användas året runt. Men i lagens namn så ska vinterdäck sitta på från första december till trettioförsta mars, om det anses vara vinterväglag. Vi ser till att du inte är ute på hal is!

Foto:

Notiser från bilvärlden2008-10-25 04:05


Tja, definitionen innebär i praktiken att om det finns is, snö eller frost på vägbanan så ligger bedömningen i polisens händer. Vinterväglagen gäller för personbilar, lätta lastbilar och bussar upp till 3,5 ton samt släpvagnar. Men det finns några undantag: exempelvis för provkörning eller bogsering i samband med reparation eller om man måste åka till bilbesiktningen. Det finns även kryphål för utlandsregistrerade fordon och märkligast av allt är att veteranare (fordon som är över 30 år) inte behöver följa reglerna.

Bli inte däckad
Vilka vinterdäck ska man då välja? Bor man i söder föredrar 40% att köra på dubbdäck medan siffran är så hög som 90% i de nordligaste delarna. Tittar vi på landet i sin helhet så är siffran för dubbdäckanvändare över 70%, vilket säger en hel del. Men ska det vara dubbat eller inte? Svaret beror på vart man bor och på vilken tid av dygnet körningen sker. Befinner man sig i en storstad är det helt okej att köra på dubbfritt, men om man lever på landsbygden med dålig snöröjning så är dubbar att föredra. Skillnaden mellan dagens moderna dubbfria- och dubbdäck är dock ganska små. Så länge man kör på snö är däcken klart jämförbara, men då snön blir packad och is eller blixthalka uppstår så är dubbdäcken i en klass för sig. Däremot är stålstiften ett miljöproblem då de river upp farliga partiklar från vägbanan samtidigt som dubbdäcken bullrar lite mer.

Var inte dumsnål
Lägger du på nya dubbdäck så ska de helst köras in hundra mil på torr asfalt för att dubbarna ska sätta sig. Även gamla dubbdäck bör köras runt 25 mil på barmark för att rugga av den torra gummiytan. Har du begagnade vinterdäck så glöm inte att kontrollera mönsterdjupet som måste vara minst tre millimeter, men redan vid fem mm börjar vinteregenskaperna försvinna. Är något däckpar slitet är det bäst att byta alla fyra så man har samma mönster och lika friska däck runt om. Men oftast blir det bara två nya och då ska de fräschaste monteras bak, detta oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Vi rekommenderar att montera vinterdäcken i tid och vid köp av nya så tänk på att du får vad du betalar för. Alla vinterdäck är heller inte godkända, vad som krävs är en äkta M+S-märkning (Mud and Snow) på däcksidan. Är det så att du blir ertappad med att köra på sommarsulor under vinterväglag blir det 1 200 kronor i böter. Men än värre, skulle olyckan vare framme så kan försäkringsbolaget vägra betala ut skadebeloppet för din bil. Så ta det säkra före det osäkra: byt till vinterdäck innan den första blixthalkan och var noga med lufttrycket. Det kan göra skillnad på liv och död!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!