En smutsig historia

Hela äventyret startade efter andra världskrigets slut när engelsmännen var i stort behov av att komma igång med sin industri. Maurice Wilks körde omkring på sina ägor i Wales med en uttjänt amerikansk arméjeep.

Foto:

Notiser från bilvärlden2007-04-25 07:12

Han var chefsingenjör hos Rover medan brodern Spencer var verkställande direktör. De betraktade jeepen och så föddes idéen om en egen genombrittisk terrängbil - en Rover som alltså kunde användas på landet. En Land Rover!
Bilen gjorde dundersuccé i såväl slott som koja. Det engelska kungahuset älskade kultvagnen som även tjänstgjorde i krig och på djungelsafarin. Defender 2007 är i rakt nedstigande led släkt med modellen från 1948 - ändå har entusiasterna oroats över moderniseringen. På åttiotalet ersattes den fällbara vindrutan mot en traditionell, vilket fick anglofilerna att gå man ur huse. Sedan följde skruvfjädring, fönsterhissar, centrallås och numera erbjuds även luftkonditionering! Entusiasterna bävar och undrar varför det inte räcker med dubbla tropiktak och manuella ventilationsluckor som på den gamla goda tiden?

Ratten i mitten
Den första prototypen byggdes under sommaren 1947. Britterna använde ett stryktåligt chassi i vilket man monterade en motor från Rover och en specialkonstruerad växellåda. Karossen var helt i aluminium, ett material som var lättare att få tag på än stål i efterkrigstidens England. För att underlätta exporten gjorde ingenjörerna något mycket drastiskt: man placerade ratten i mitten! Detta slopades dock inför produktionsstarten i juli 1948. Redan efter tre månader hade kontrakt tecknats med återförsäljare i 68 länder.

Winston Churchills present
Ge aldrig, aldrig, aldrig upp". Denna världsberömda uppmaning riktade Sir Winston Churchill till sina landsmän i en till synes hopplös situation under andra världskriget. Samma devis gäller för terrängbilen - den ger aldrig upp utan har en enorm förmåga att klättra över stock och sten. Även premiärministern var mäkta imponerad över Land Rover och på hans åttioårsdag 1954 fick han en "Serie 1" i present av fabriken. Bilen levererades till 10 Downing Street tillsammans med en fet cigarr och hans favoritskumpa Pol Roger. Winston Churchill fällde orden: "när det gäller det bästa behagas man lätt".
Skandalen i kungahuset
Det engelska kungahuset är trogna och nöjda kunder. Drottning Elizabeth II och hennes man, prins Philip, fick sin första specialbeställda kortegebil 1959. Den medfördes bland annat av militärfartyget "HMS Albion" vid statsbesök utomlands när kungligheterna skulle transporteras. Defender används även flitigt av kungafamiljen på sitt slott i Skottland där de tillbringar större delen av sin fritid. Nyligen skapade drottningens barnbarn, Zara Phillips, skandal då hon medverkade i en reklamkampanj för Land Rover. Hon poserade i en vit balklänning full med lera nertill och reklamtexten löd: "underbart balanserad".

Kraschlandning på slagfältet
Engelska armén upptäckte snabbt egenskaperna hos Land Rover. Tidigare hade engelsmännen använt sig av amerikanska Willys Jeep, men nu gjordes stora beställningar på den gröna plåtlådan. Den första militärversionen "Serie IIA" kunde transporteras till frontlinjen med helikopter och sedan landsättas med hjälp av fallskärm. Tyvärr var pricksäkerheten dålig och alltför många kraschlandade. Ja, fortfarande utför den engelska legenden enastående arbetsuppgifter - som ambulans i Afrika, pansarförstärkt i Irak och som hipp kultbil utanför Europas diskotek!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!