En "vågad" satsning

Om allt går som planerat kommer vi svenskar att kunna ta oss till Tyskland utan att behöva ta färjan över. Det är danskarna som varit drivande i nordens hittills största infrastrukturprojekt gällande en 18 kilometer lång tunnel mellan Rödby och Puttgarden. Den nya satsningen kommer att bli tre gånger så lång som den nu längsta sänktunneln: "Bart Tunnel" i San Francisco. 2020 förväntas bygget vara klart och prislappen landar runt 65 miljarder kronor.

Foto:

Notiser från bilvärlden2012-02-01 05:05


Det har länge diskuterats om en bro över Fehmarn Bält, men när tyskarna inte ville vara med och finansiera själva bygget såg man sig om efter andra alternativ och det visade sig snabbt att en tunnel var en betydligt billigare lösning. Dessutom utsätts en bro för större påfrestningar och vid riktigt kraftiga stormar blir det en farlig barriär för de fartyg som passerar.

Nya arbetstillfällen
Den arton kilometer långa tunneln kommer att inkludera en fyrfilig motorväg, dubbelfilig järnväg samt säkerhetsgångar. Eftersom tyskarna inte vill vara med och betala för kalaset så kommer betalstationerna att vara placerade på den danska sidan, vilket i sin tur genererar många arbetstillfällen. Däremot har tyskarna åtagit sig de nödvändiga förbättringarna av vägnätet som kommer att krävas i samband med byggnationen på deras sida av tunneln. Bygget förväntas dra igång år 2013, stå klart 2020 och redan år 2050 beräknas alla kostnader vara betalda. Under den mest intensiva byggnadsperioden kommer ca 6000 personer att vara sysselsatta. Nedgången till tunneln ska klara såväl stora regnmängder som stigande havsnivåer och restiden mellan Köpenhamn och Hamburg minskar från 4,5 timmar ner till tre.

Tunnelseende
Byggprojektet kommer att bli gigantiskt och för att förstå hur stor den egentligen blir kan vi berätta att tunneln under Mont Blanc i Alperna är 8,6 meter bred medan Fehmarn Bält-tunneln är hela 42. Fabriken som ska bygga tunnelelementen kommer att behöva använda 24 000 kubikmeter betong i veckan och allt material som grävs upp från botten ska återanvändas - man planerar bland annat att göra en ny badstrand. Att tyskarna varit svåra att få med på tåget beror delvis på att många är rädda att förlora jobben eftersom färjetrafiken mellan Rödby och Puttgarden troligen kommer att upphöra när tunneln väl står klar. Däremot räknar man med att många av de anställda kan börja arbeta på linjen Gedser-Rostock som ska rustas upp och nya större färjor har redan beställts. Färg och mönster på väggarna kommer att skifta när man färdas genom tunneln för att påminna trafikanterna att man är halvvägs och på väg ut, allt för att undvika klaustrofobi. Nu får vi bara hoppas att resenärerna inte drabbas av "tunnelseende".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!